HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nästan-aktiva filter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/28 :  21:07:04  Show Profile Send f95toli a Private Message
...eller vad man nu ska kalla det.

Jag leker med tanken att biampa. Tanken är att skaffa ett par rörmonoblock att driva övre registret med på mina högtalare.

Nu till min fråga: Vore det en bra idé att sätta ett aktivt filter före effekförstärkaren och låta det klippa vid någon lämplig frekvens ÄVEN om man behåller filtren i högtalaren?
Tanken vore naturligvis att ge rörförstärkaren en lite lättare last (det vore trevligt att kunna använda en lite mindre rörstärkare).

Jag inser att det vore bäst att helt ta bort filtren i högtalaren men jag har definitivt ingen lust att börja modifera mina 803or för äkta aktiv drift.

Man får naturligtvis tänka sig för när man designinar filtret, men det borde vara relativt lätt att göra ett bra filter som rullar av med säg 12 dB en bit ovanför det passiva filtret.

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/08/28 :  21:15:41  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jomen självklart!, säger jag utan att tänka mig för.
Ok, nu tänker jag en stund...eftersom du skriver lämplig frekvens dvs. jag förmodar utan interferens i filterfunktionerna, så borde det vara bra. Rörmonoblocket slipper ju de allra lägsta frekvenserna som annars hade tvingats "driva" i de mest "reaktiva" området i det passiva filtret...det måste vara av godo...men nån ingenjör kan säkert förklara det rent tekniskt också


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/28 :  21:19:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, precis så jag tänkte
Vill mest kolla att jag inte missar något som kan ställa till det.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/08/28 :  22:05:10  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag har för mig att Rod elliot har ett resonemang om skillnader mellan aktiv och passiv bi-amping...kolla där!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/08/29 :  07:16:51  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det kan vara en bra idé men tänk på att det blir fasvridning.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/08/29 :  08:11:15  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Vad är det för branthet på de passiva filtren?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2006/08/29 :  13:23:05  Show Profile Send Fuling a Private Message
Min gissning är att du vinner mer på att köra helt aktiv delning.
Modda försiktigt så att grejorna går at återställa bara!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/29 :  13:42:31  Show Profile Send f95toli a Private Message
Fuling: Nja, jag är nog inte så pigg på att börja modda mina 803or, för de första är de nog inte så lättmoddade (det är nog rätt knöligt att komma åt filtren, dessutom gissar jag på att filtren är rätt avancerade) och för det andra så är de lite för riskabelt (vill inte förstöra någonting).
Jag inser att helt aktivt vore bättre men det är nog inget alternativ.

Jag ska se om jag kan hitta data på filtren (med lite tur så står det i manualen), om inte det lyckas så borde det gå att mäta upp med hygglig precision.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/29 :  19:02:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
Enligt manualen så är delningsfrekvenserna på högtalarna 350 Hz och 4 KHz.
Ett 24 dB/oktav högpass Linkwitz-Riley wid runt 380 Hz (eller vad som nu kan vara lämpligt, går att simulera) borde alltså avlasta förstärkaren rätt bra.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/08/29 :  19:54:21  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag skulle vilja säga att om du skall avlasta rörsteget så måste ju den aktiva delningen ske under delningsfrekvensen, annars försvinner ju ett område som inte basdelen täcker in. Ponera att vi talar om ett 12 db/oktav i högtalararen så skulle jag noh hålla delninegen neråt 180 Hz för att undvika interferens. För även om man är inne i spärrbandet på ena registret så kan det andra som är i passbandet "förvänta" sig att det finns rester kvar...

Hoppas jag tänker rätt nu...måste nog rita en sväng...kanske

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/29 :  20:01:41  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nej, du har rätt. Delningsfrekvensen ska naturligtvis vara lite UNDER det passiva filtrets delningsfrekvens, annars försvinner några Hz och det är ju knappast bra.
Det är jag som tänker fel

Det vore ju trevligt att veta hur branta de passiva filren är, med lite tur går det att hitta den infon någonstans. Annars blir det till att mäta.

Nåja, huvudsaken är att det verkar vara möjligt. Nu ska jag bara hitta ett par lämpliga monoblock. Det får ta den tid det tar, jag har inte bråttom.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/08/29 :  21:25:40  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Om filtren inte är hemliga ala SF ( som gjuter in sina ) så kan du se vilken ordning genom att räkna reaktiva komponenter, men det kanske du redan tänkt på.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000