HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Svenskt rörförsteg???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

infomed
Starting Member

2 Posts

Posted - 2006/09/15 :  16:21:08  Show Profile Send infomed a Private Message
Hej!

Söker efter information om en svensk rör-förförstärkare, "Symphonie". Tillverkades på 80-talet av ett företag med namnet "electro tech".
Tacksam för all information rörande denna förstärkare!

Mvh Infomed

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2006/10/14 :  19:18:36  Show Profile Send keso77 a Private Message
Hej.
Jag har också sökt information på denna förförstärkare men kammat hem noll.
Ingen som har någon information? Kan det vara någon byggsats eller något?

Mvh
Krister

Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2006/10/14 :  20:47:50  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Menar du detta?
http://www.tradera.com/auction/Stereo___HIFI/aid_34067980

Köp och kolla upp själva.

/M

Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2006/10/14 :  23:45:52  Show Profile Send keso77 a Private Message
Jajamensan! Lite nyfiken är man allt. Känns lite DIY, speciellt eftersom ingen information verkar finnas på nätet.

Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2006/10/14 :  23:48:43  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Har du mailat säljaren och frågat vad han vet om det?

/M
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2006/10/15 :  00:11:14  Show Profile Send keso77 a Private Message
Jag har till och med bett om att få provlyssna eftersom han bor i samma område som jag, men inget svar ännu.

Det vore ju guld, om den möjligheten fanns!

Go to Top of Page

abbot
Member

680 Posts

Posted - 2006/10/19 :  12:59:02  Show Profile Send abbot a Private Message
Om denna Symphonie brukade det sägas att det var bra komponenter men en dålig konstruktion som lätt råkade i självsvängning. Jag ägde själv ett sådant försteg på nämnda åttiotal som sedan matade två monoblock Sentec ACM1. Det lät bra, bortsett från de där förbaskade kanariefåglarna som satt och kvittrade hela tiden. Tydligen varierade kvalitén på rören. Förra året såldes ett sådant här försteg bestyckat med 5751 och Tfk 803. Enligt säljaren hade det aldrig varit drabbat av självsvängning. I mitt steg satt bl.a. två st 6BK7B och två Sylvania ECC83. Det korrekta skulle tydligen vara två ECC83, två ECC88 och två ECC81. Konstruktören hette Annerstedt och om du hittar rätt Annerstedt kan han ge dig tips om hur du modifierar för att slippa självsvängningarna. Jag har för mig att det handlade om att montera "beads" (förmodligen ferritpärlor) på rätt ställe...
Själv gick jag över till Edison och har inte ångrat mig. Symphonien var snyggare än Edison One (tala inte om det här för Perka) men det slumpar sig så att jag lyssnar med öronen mer än med ögonen så det spelar mindre roll.

Stefan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000