Söker efter information om en svensk rör-förförstärkare, "Symphonie". Tillverkades på 80-talet av ett företag med namnet "electro tech". Tacksam för all information rörande denna förstärkare!
Hej. Jag har också sökt information på denna förförstärkare men kammat hem noll. Ingen som har någon information? Kan det vara någon byggsats eller något?
Om denna Symphonie brukade det sägas att det var bra komponenter men en dålig konstruktion som lätt råkade i självsvängning. Jag ägde själv ett sådant försteg på nämnda åttiotal som sedan matade två monoblock Sentec ACM1. Det lät bra, bortsett från de där förbaskade kanariefåglarna som satt och kvittrade hela tiden. Tydligen varierade kvalitén på rören. Förra året såldes ett sådant här försteg bestyckat med 5751 och Tfk 803. Enligt säljaren hade det aldrig varit drabbat av självsvängning. I mitt steg satt bl.a. två st 6BK7B och två Sylvania ECC83. Det korrekta skulle tydligen vara två ECC83, två ECC88 och två ECC81. Konstruktören hette Annerstedt och om du hittar rätt Annerstedt kan han ge dig tips om hur du modifierar för att slippa självsvängningarna. Jag har för mig att det handlade om att montera "beads" (förmodligen ferritpärlor) på rätt ställe... Själv gick jag över till Edison och har inte ångrat mig. Symphonien var snyggare än Edison One (tala inte om det här för Perka) men det slumpar sig så att jag lyssnar med öronen mer än med ögonen så det spelar mindre roll.