HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Kurt Atterberg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/11/15 :  17:56:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En av mina favoritkompositörer inom klassisk musik är definitivt
Kurt Atterberg.
Det är märkligt att han är så lite spelad, särskilt med tanke på att han
var världsberömd under 1910-20 talet och att alla dom stora orkestrarna runt om
i världen spelade hans musik.
Men under senare delen av 1900-talet har etablissemanget här i Sverige sett ned på hans musik.
Det finns en historia om Sixten Ehrling som skulle dirigera en av Atterbergs symfonier.
Innan konserten satt han och var nervös och man frågade honom varför.
-Musiken är så dålig så folk kommer att kasta ruttna tomater på mig.
-Men för 10 år sedan så dirigerade ni ju verket, då gick det väl bra?
-Jovisst, men då satt ju Atterberg bland publiken. Kastades det tomater, så kastade man väl på honom.

Det speglar väl vad många tydligen tyckte om den här sortens musik.
Och i och med att ingen här i landet pushade för musiken, så dog den utomlands också.

Och man kan väl då misstänka att musiken faktiskt är dålig och föråldrad.

Icke! Den är skit-bra! Mer välskrivna symfonier än Atterbergs kan man inte hitta.
Gedigna melodier, bra genomförande, inget dödkött, bra orkestrering.
Det finns helt enkelt inget att anmärka på.

Det är nu kul att se att det börjar vända för Atterberg, och att han börjar få det erkännande han är värd. Det gör mig glad.

Här är ett urklipp ur en recension från Svenska Dagbladet:

En blivande klassiker! Äntligen en ny inspelning av Atterbergs andra symfoni, komponerad av en nyutexaminerad civilingenjör 1912. Hittills har vi förlitat oss på Stig Westerbergs i sig utmärkta version, men den finske dirigenten Ari Rasilainen finner så oändligt mycket mer av ebb och flod i musiken och radioorkestern i Frankfurt är bländande.
Precis så här ska det låta, och visst förstår man varför storheter som Richard Strauss och Arthur Nikisch valde att framföra symfonin. Att den senare föll i glömska är däremot obegripligt. Musiken är romantisk, nordiskt drömmande och vindpinande realistisk. Men främst är den ett enastående mästerverk framförd till perfektion. Hör den långsamma satsens huvudtema när det återvänder efter den snabbare mellandelen, det är storartat. Den femte symfonin är i högre grad öppet dramatisk, den heter ju också Sinfonia funebre (italienskt uttal).
Om andra symfonins huvudinspiration var svensk natur och ung kärlek så är det i femman en inre strid som frammanas. Dramatiken är tyngre, stundtals tämligen makaber. Genial musik. Rasilainen är även här mer övertygande än Westerberg och jag håller denna cd som en av de viktigaste inom svensk musik någonsin. Nu saknas endast nionde symfonin, som jag hoppas följs av sviterna och mycket annat.

Thomas Roth

Typiskt att det är ett utländskt skivbolag (CPO) som spelar in Atterbergs musik.

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/11/15 :  20:39:03  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej!

Kul att det finns andra som uppskattar svensk/nordisk nationalromantik. Det började med Sibban på mitt favoritbolag Bis.
Undrar förresten om det är sant att Bis har förhöjt diskanten på alla sina inspelningar? Dom låter bra i alla fall.
Sen har det utvecklats vidare. Kurt Atterberg har jag några av fast jag planerar för fler. Cpo har jag goda erfarenheter av från deras inspelningar med äldre musik (Schutz mfl). En Bis med dollarsymfonin /Norrköping symfoniker har jag. Andra satsen har Schubert känsla. Väldigt tyst i början så tyst att avläsaren får jobba bra. Lp bättre. Och så en Westerberg med femte symfonin kopplat med Lindberg och Kallstenius.
Ehrling har jag också en med radiosymfonikerna tror jag på Caprice med hornkonsert och 3:e symfonin. Bra i alla fall. Oskar Lindberg och Rangström tillhör också mina favoriter särskilt Lindberg med sin orgelmusik. Swedish society har en dubbel-cd som är mums.

Sterling har en serie med de de sista romantiska tonsättarna som jag bara har en av: Lindbergs Requiem som inte är så lyckad enligt mitt förmenande. Svagt och avlägset. Bra dynamik kanske men jag har inte upptäckt den än.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/11/18 :  16:39:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Kul.
Jag har också Bis med dollarsymfonin och femman kopplad med Lindberg.
Atterbergs symfonier från tvåan till sexan är ett måste.
Ettan är överkurs.
Sjuan och åttan väntar på att bli inlyssnade av mig.

Rangström har jag ingen större koll på. Kan du rekommendera något av honom?

Andra rekommendationer:
Stenhammar: G-moll-symfonin
Alvén: 4:e symfonin
L-E Larsson: Första symfonin
Pettersson-Berger: Tredje symfonin
Nyström: Sinfonia del mare
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2002/11/18 :  20:25:03  Show Profile Send svejk a Private Message
Rangström har jag ingen koll på men Alvens 2a Symfoni gillar jag.
Ett svenskt Requim av mycket hög klass är Otto Olsson har den på en Caprice skiva.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000