Jag vill bara avsluta med att säga: Mindre antal komponenter och enklare kretsar ger subjektivt bättre ljudkvalitet. Sen måste det naturligtvis göras på rätt sätt. Och det är inte så enkelt alla gånger.
quote:Vad menas med "låter som en transistor" Det finns tusentals transistorförstärkare, som låter helt olika inbördes.Återigen en av dessa generaliseringar som florerar.
Det betyder ingenting. Precis som "rörljud" är det ett icke-begrepp och en generalisering.
Slutsatsen blir att det inte kan bli för mycket rör. Och inte för mycket transistorer heller.
Om man gör rätt vill säga. Man kan naturligtvis göra en överarbetad och överdrivet komplex konstruktion som låter apa. Då är det för mycket av vad det nu är. Sen kan man göra en enkel konstruktion som låter apa den med...
Bäst är alltså att göra rätt, vilka komponenter man än väljer.
Sen kan man diskutera i åratal vilket som är rätt också.
Själv har jag en modifierad Sentec m-30 med dess passiva försteg. ( Låter inte roligt med aktivt ) Modifieringen är att det sitter östyska Telefunken rör iden. jag vet inte om den låter rör eller transistor. Jag gillar ett ljud som är stort och luftigt med mycket detaljer. Ifall bassisten spilt kaffe på skjortan ska jag kunna se det :) . Ofta tycks det vara lättare att kunna konstruera förstärkare med rör för att uppnå detta till en mindr peng. Men omm man önskar ett dynamiskt ljud med attack ska man nog skaffa sig en Naim.