HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Balanserad signal
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2006/10/16 :  18:35:11  Show Profile Send stegg a Private Message
Hej!
Jag undrar om balanserad signal från CD till förstärkare fungerar optimalt om väggutaget är ojordad?
Väggutaget närmast stereon är ojordad, men det finns jordad uttag i rummet intil. Cd spelaren har xlr utgång och förstärkaren xlr ingång.
Har kopplat både xlr kablar samt rca, så jag kan lätt svitcha mellan båda ingångar.
Jag tycker inte att det är någon större skillnad, möjligen är signalen en aningen svagare via xlr. kanske även lite tystare bakgrund via xlr.
Kan tycker inte att jag hör några skillnader via jordad vs ojordad väggutag.
Hur fungerar det i teorien?

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2006/10/16 :  19:04:40  Show Profile Send manlix a Private Message
Jordade apparater är jordade för att vid fel så skall åtkomliga delar av appareten inte kunna vara spänningssatta. Säkringen skall gå. Så med tanke på elsäkerheten bör man inte ha jordade apparater i ojordade väggutag. Nu var ju det inget svar på din fråga men kanske något att tänka på om du inte redan gjort det.

Edited by - manlix on 2006/10/16 19:05:16
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/16 :  19:16:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hur balanserad signalöverföring fungerar har i sig inget med huruvida apapraterna är jordade eller inte. Jag antar att du tänker på det faktum att signalen överförs via tre ledare (plus, minus och jord, eller om man så vill hot, cold,ground) och att en av dessa är jord.

Saken är den att det är skillnad på jord och jord. Den jord man referar till när det gäller balanserad överföring är SIGNALjord vilket inte nödvändigtvis är detsamma som NÄTjord (eller säkerhetsjord om man vill använda ett annat namn). ALLA elektriska kretsar har "jord", allt "jord" betyder är att det är en punkt med den elektriska potentialen 0 som alla nadra spänningar i kretsen refereras till, om man ex. säger "spänningen är 9V" så menar man 9V RELATIVT kretsens jordpunkt, potential är alltid relativt.

Nätjordens primära uppgift är att öka säkerheten, den kan också (men inte alltid) var bra för att reducera störningar eftersom det är en bra plats att "dumpa" sådana i men det är som sagt egentligen sekundärt. På engelska skiljer man allt oftare på signaljord och nät/säkerhetsjord för att undvika förvirring; då signaljord=ground medan nätjord=Earth (man kan alltså säga "to earth"=att jorda).
Go to Top of Page

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2006/10/16 :  20:25:59  Show Profile Send stegg a Private Message
Tack för ett bra svar f95toli, jag undrade om ljudet i balanserad signal teoretiskt påverkas om man kör jordad vs ojordad.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/10/16 :  22:32:16  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Men samtidigt så brukar signaljord och nätjord någonstans vara ihopkopplade, dock helst bara ett ställe...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/10/16 :  22:41:21  Show Profile Send new order a Private Message
Hoppas det är ok om jag kapar den här tråden lite...Om man har ojordade uttag och skulle vilja ha jordat,går det att ordna på egen hand?Tänkte om det går att skapa en egen jordpunkt.Kanske en kopparplatta som man kopplar jorden till.Går det att göra på det sättet?

Edited by - new order on 2006/10/16 22:42:43
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/16 :  23:00:43  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nej, det är bokstavligen livsfarligt att koppla säkerhetsjord till något sådant. Dessutom är det olagligt.
Det enda sättet att ordna det är via en behörig elektriker.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/16 :  23:09:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Man ska ha respekt för el o allt runt om kring det !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000