HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilka kablar till sub och högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cyrus
Member

736 Posts

Posted - 2006/10/17 :  11:08:08  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Jag har skaffat mig en velodyne FSR-12 sub och undrar lite om kablaget eftersom jag tänker koppla via högnivå. Det är ju det som rekommenderas vid musiklyssning om jag förstått saken rätt?

Ska man/kan man använda lika/olika kablar från förstärkare (Cyrus III) till sub och från sub till högtalare (TAG McLaren Calliope)
Tips på kablar tas gärna emot.

Är det någon som har en manual till ovanstående sub eller vet var jag kan få tag på en kopia så hör gärna av er via PM.

Andreas

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/10/17 :  11:29:37  Show Profile Send marens a Private Message
Tänker du hp-filtrera huvudhögtalarna mha det inbyggda passiva filtret (?) i subben? (rekommenderas ej eftersom det filtret faktiskt inte funkar alls) I annat fall så spelar högtalarkablarna som går till subben ingen roll. De fungerar som signalkablar in i subbens förhållandevis högohmiga ingång. Därför behöver du ingen speciellt kraftig kabel. Det duger precis lika bra med tunnaste trådarna du kan hitta.

Högtalarna kopplar du i så fall direkt från förstärkaren (inte via subben alltså).

Men om du har någon form av pre-out från förstärkaren så är det bättre att koppla in den därifrån eftersom du slipper att först förstärka signalen i din vanliga förstärkares slutsteg bara för att dämpa signalen igen med den extra dist och brus det tillför. Helt onödigt om man kan ta ut signalen direkt från pre-out i riktiga signalkablar.

Edited by - marens on 2006/10/17 11:35:54
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/10/17 :  11:40:27  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Finns alla manualer,till alla modeller.Men FSR-12 har utgått och dem hänvisar till SPL-1200`s manual.

http://www.velodyne.com/velodyne/products/manuals/SPL-R%20manual_English.pdf

http://www.velodyne.com/velodyne/support/obsoleteprod.aspx?sid=649h447c

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

Edited by - Mc Square on 2006/10/17 11:41:10
Go to Top of Page

Cyrus
Member

736 Posts

Posted - 2006/10/17 :  11:55:58  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Quote:
Tänker du hp-filtrera huvudhögtalarna mha den inbyggda filtret (?) i subben? (rekommenderas ej*)
Hp-filtrera, vad är det?

Jag har pre-out som jag har kopplat med billig signalkabel. Spelar det stor roll vilken kabel man använder, under förutsättning att man tror på kablar vill säga. Har även kabelns längd betydelse?
Tack för dina svar marens :-)

Andreas
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/10/17 :  12:05:57  Show Profile Send marens a Private Message
Cyrus: Högpassfiltrera, alltså skära bort låga frekvenser från huvudhögtalarna. Nu har inte velodyn något sådant passivt filter, vilket är klokt.

De egenskaper signalkabeln kan dra nytta av är tex bra skärmning och bra kontakter som inte glappar (ungefär som velodyne skriver i sin manual). Längden har betydelse på så sätt att risken för att det uppstår brum blir större med långa kablar.

Citat från manualen:
quote:
When installing your new Velodyne subwoofer using the linelevel
connections, you should always use shielded phono cables.
There are many decent cables available today, most any of which
will work perfectly well. We do recommend that you keep the
length of cable as short as possible to avoid any potential
noise problems.
Go to Top of Page

Cyrus
Member

736 Posts

Posted - 2006/10/17 :  12:09:51  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Njae, Mc Square.
Det är inte manualen dom refererar till utan till vilken sub man kan använda istället.
Har lusläst velodynes hemsida för att hitta något, men icke.

Tack ändå :-)
Go to Top of Page

Cyrus
Member

736 Posts

Posted - 2006/10/17 :  12:40:51  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Tack för dina svar marens.
Om man nu kopplar med signalkablar innebär det att subben tar över högtalarnas bass eller att den "fyller" i där det saknas om du förstår hur jag menar?

Andreas
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/10/17 :  12:50:27  Show Profile Send marens a Private Message
Det innebär att subben lägger på bas förutom det som huvudhögtalarna spelar.

Det bästa är om man kan filtrera huvudhögtalarna från bas och på så sätt integrera subben/-arna i systemet. Det kan man tex göra om man har pre-out/main-in då man låter signalen gå via subben (där den filtreras från bas) och tillbaka in i förstäkaren. Eller så använder man en hembioförstärkare och delar upp registrena där.

Det är inte lätt att få till det bra med en "add-on" sub som slutkonsument. Det underlättar väldigt ju mer man förstår hur saker fungerar rent tekniskt, inte minst när det gäller vad man ska köpa för något och vad som fungerar ihop.

Edited by - marens on 2006/10/17 12:52:13
Go to Top of Page

Cyrus
Member

736 Posts

Posted - 2006/10/17 :  13:55:45  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Quote:

Det underlättar väldigt ju mer man förstår hur saker fungerar rent tekniskt, inte minst när det gäller vad man ska köpa för något och vad som fungerar ihop.
Jo, jag förstår det men jag dessvärre är jag inte så intresserad av den tekniska biten. Det är resultatet som är viktigast för mig. Att det låter bra och engagerar.

Eftersom jag inte är så teknisk bevandrad så är bara för mig att läsa, lära, försöka förstå, fråga här på forumet och att prova mig fram.
Jag har förstått att det finns många tekniker här på forumet och är glad att jag gick med här med tanke på den enorma kunskapsbank som forumet är.
Man måste ju börja någonstans och jag lär mig eftersom

Jag tackar för alla svaren marens för nu har jag ju lärt mig lite till
Andreas

"Ingenting är svårt när man kan det"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000