HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva: K Jarrett - The Köln Concert (642)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/10/16 :  19:24:24  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message

Veckans skiva:


Keith Jarrett - The Köln Concert






Artist: Keith Jarrett, piano

Titel: The Köln Concert

Format: Vinyl och CD

Utgivningsår: 1975 (LP) och 1983 (CD)

Skivbolag: ECM

Katalognummer: ECM 1064/65 (LP) och ECM 1064 (CD)




Många gånger har jag stått framför skivsamlingen,
frustrerad av att inte hitta en skiva som platsar just då.
Då blir denna skiva en livboj som återigen får mig att tro på musiken igen.
Denna makalösa improvisation som likt livet självt sköljer över en.
/hal


Många gånger har jag också likt hal stått framför min skivsamling och försökt fina något som passar just då. Ofta - mycket ofta - och oberoende av sinnesstämning faller valet på The Köln Concert.

När jag i olika sammanhang ombeds svara på om jag har någon favoritskiva är svaret alltid lika enkelt - The Köln Concert med Keith Jarrett. Skivan har följt med mig mellan skivhyllorna och skivtallrikarna i nästan trettio år. Det var den allra första dubbel-LP:n jag köpte och den allra första CD-skivan jag köpte mer än femton år senare.

The Köln Concert är en skiva som platsat som Veckans skiva i snart trettio år, så det är hög tid att den verkligen blir det...




En ung Keith Jarrett



The Köln Concert är en livesinpelning av en solokonsert med Keith Jarrett i Köln den 24 januari 1975. Speltiden på CD-skivan är 66 minuter och 10 sekunder uppdelade på fyra satser på runt 10-20 minuter. Satserna har sinsemellan litet olika karaktär men bildar med sitt återkommande tema en sammanhållen enhet.

Det mest märkliga med skivan är att hela konserten är en improvisaton. Och denna improvisation framförs helt felfritt, utan konstigheter i musiken, den flyter bara på. Musikens tema varieras i det oändliga och ger ständigt nya bilder inuti huvudet. Musiken kan tolkas som en kärlskshistoria med dess olika skeden av sökande, manisk lycka och eftertanke. Eller varför inte hela livet, som ju är den största improvisationen av allt. Det går säkert att göra lika många tolkningar som det finns lyssnare, därför överlåter till er som lockas av denna text att göra era egna bilder av musiken.



Keith Jarrett vid flygeln
©ECM Records//Photo credit: Junichi Hirayama




För de flesta musikintresserade i Sverige är Keith Jarrett säkert mest känd för att han var den enda Polarprismottagaren 2003. Keith Jarrett har spelat in väldigt mycket musik sedan den första inspelningen som sjuttonåring 1962. Dels soloinspelningar - både i studio och live - samt i många olika orkesterkonstellationer där någon form av trio är den vanligaste. Jag har lyssnat en del på olika soloinspelningar, även mycket är värt att lyssna på, finns inget som i mina öron når upp till samma nivå som The Köln Concert. På wikipedia finns en artikel om Keith Jarrett (http://en.wikipedia.org/wiki/Keith_Jarrett). Där finns det också en del länkar vidare ut på Nätet för de som vill veta änu mer om denne pianoekvilibrist.



En inte fullt lika ung Keith Jarrett
©ECM Records//Photo credit: Jimmy Katz




Nej nu har jag skrivit nog! Ut och handla med er! CD-skivan kan köpas i de flesta hyfsat sorterade skivaffärer och på till exempel CDON. LP:n finns alltjämt tillgänglig. Den kan till exempel köpas i shopen på ECM webbplats

Lyssna till Keith Jarretts The Köln Concert!

Nj

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/11/22 22:20:17

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2006/10/16 :  20:55:06  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Visst är detta en klassiker av rang och ett stycke musik som många återvänder till om och om igen. Både lugn och tempramentsfylld musik i massor.

En skiva som alla mår bra av att höra.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/10/17 :  23:06:26  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Kan bara hålla med, en skiva som håller i alla väder. Rekommenderas varmt.

J. Ullberg
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2006/10/18 :  00:36:19  Show Profile Send hal a Private Message
Som sagt en underbar skiva.
För mig fungerar den inte som bakgrundsmusik utan kräver en aktiv lyssning. Det är då, när jag är fokuserad på skivan och kan följa Jarretts improvisationer som magin uppstår.
Det känns då som man blir medresenär i Jarrets euforiska resa bortom tid och rum.
Det är bara 4 långa låtar på skivan. Paradoxalt nog så känns dom smärtsamt korta, samtidigt som man är så uppfylld av en låt att det oftast räcker den kvällen. Lite märkligt.
Inte konstigt att det är en av världens mest sålda jazzskivor.


Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2006/10/18 22:47:01
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/18 :  00:53:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hmm Har hört ett spår från denna omtalade,,, och där fanns det kraft i anslagen... Får nog titta lite närmare på denna produktion.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/18 :  02:45:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Oj, vad kul att denna gamla favorit kom upp här! Den skivan har spelats otaliga gånger här hemma under 25 år. Det är en rent magisk spelning och i mitt tycke en av de odödliga klassikerna!!!

Gillar ni Kölnkonserten kan jag rekommendera Pariskonserten från 1990 också.

En annan skiva med Keith Jarret jag kommer att tänka på är den där han improviserar på kyrkorgel. "Hymns-Spheres" heter skivan. Han hittar klanger som är rent kusliga, jag vet en tjej som inte vågade lyssna på den när det var mörkt ute - hon blev för rädd då sade hon.

"Bop-Be" heter en annan skiva som jag kan rekommendera, finns bl.a ett spår "Pyramids Moving" som låter väääääldigt arabiskt... I övrigt är det naturligtvis fråga om experiment med Bebop-jazz.

"Nude Ants" och - framför allt - "Belonging" är fantastiska skivor också, med bl.a underbart fint saxofonspel av Jan Garbarek.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2006/10/18 :  23:43:53  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Får jag fylla på med "La Scala" ... ännu en improvisationshistoria. Kanske inte lika lättåtkomlig (i alla fall jämfört med det första stycket ur Köln Concerto), men magisk även den. Rykten gör gällande att även den nyligen utkomna Carnegie Hall ska vara något i hästväg (besätlld men ännu inte levererad ... ber att få återkomma

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/10/20 :  07:26:58  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Kul att ni gillar mitt tilltag att presentera en så pass mogen inspelning som veckans skiva.

mikethebike - ser fram mot intrycken av Carnegie Hall-konserten.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/10/20 07:27:28
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/10/20 :  22:55:36  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Ibland har man timing!

Såg precis på CDON att de har kampanj på ECM - Keith Jarretts skivbolag. Nu kostar normalskivorna 139 kr/st. Normalt kostar de ett par tior mer.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/10/20 23:01:51
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2006/10/23 :  14:23:45  Show Profile Send mikaels a Private Message
Det tipset tackar vi för , visserligen har jag redan Kölnkonserten i samlingen, men har letat efter Vision och A Song For Everyone med Shankar till ett anständigt pris länge, så nu är de på väg hem till mig!

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2006/10/26 :  21:44:35  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Jag föll för din presentation, Jörgen_G, och beställde ett ex från CDON. Måste säga att redan vid första lyssningen föll jag pladask för detta pianospel. Jag förstod också att detta album bara kommer att växa och växa ju fler gånger jag spelar det.

Tackar för tipset gör

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/10/27 :  08:18:04  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Eddie - Vad roligt att man lyckats inspirera till så positiva musikupplevelser!

/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/11/24 :  00:29:29  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Håller med alla här om The Köln Concert.

Mina senaste inköp:

Keith Jarret Trio "Tribute"
En dubbelCD. Pianointrot till "All the Things You Are" är något av det sjukaste jag någonsin hört spelas på en flygel. Har lyssnat på den här skivan (bränd) i flera år. Nu köpte jag den (för att äntligen kunna slänga den bräda).

At the Dear Head Inn Keith Jarret Piano, Gary Peacock Bas, Paul Motian Trummor
Har inte hunnit lyssna än...

Keith Jarret "The Impulse Story"
Har inte hunnit lyssna än...

Keith Jarret "The Carnegir Hall Concert"
DubbelCD. Lyssnat på de fem första spåren på skiva 1. Köttigt, lite fylligare mognare, mörkare och tyngre spel än The Köln Concert. Rekomenderas varmt.

Som ni kanske förstått vid det här laget.

Keith Jarret är min husgud!
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2007/01/03 :  23:41:43  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Som jag trodde, Jörgen_G!

Skivan bara växer och växer. Det går inte en dag nu utan att jag lyssnar, åtminstone på första stycket som jag anser vara det bästa (hittills).

Ska beställa mera Jarret enligt de rekommendationer som ges på forumet. Först på tur är "Carnegie hall".

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/01/04 :  14:54:32  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
För bara 2 månader sedan hade jag aldrig hört tals om den här snubben. Sedan fick jag lyssna på denna skiva hemma hos en framstående rörbyggare här på forumet. Skivan inföskaffades således och nu kan jag bara inte sluta lyssna på den. Den går för jämnan.

Släck ner i rummet på njut!

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2007/01/04 :  18:08:21  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Jag hade ju hört talas om Jarrett förut men aldrig ägnat honom någon tanke. Det är häftigt att upptäcka nya-gamla musiker som man missat hela livet. Speciellt när de har en så diger skivkatalog bakom sig.

Synd bara att skivorna ligger i den övre prisklassen. Jag brukar bli så himla nöjd när jag upptäcker någon ny musiker/grupp vars skivor bara kostar 79:-/st.

Köpte nyss en bunt Supertramp och en bunt Bo Hansson på det viset.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/01/17 :  14:49:02  Show Profile Send poppen a Private Message
En Fantastisk skiva som ska finnas i varje samling av rang. Den har ju blivir världens mest sålda piano skiva. detr förstår man när man lyssnar till den.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000