HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustikfrågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2006/10/18 :  17:28:53  Show Profile Send keso77 a Private Message
Efter Mickes HIFI kokbok så har jag insett att jag nog har en hel del att tänka på.
Tack Micke Y för den intressanta läsningen.

Jag väntar för närvarande på en lägenhet som jag kommer att få på första halvan av nästa år. Därför ligger jag också lågt med en del hifi-inköp eftersom det skall passa in i lägenheten.
Dock tror jag att jag har att göra med ett rätt så besvärligt vardagsrum.

Jag skulle vilja posta en bild på en planritning för att kanske få lite idéer och synpunkter från de av er som sitter inne med erfarenhet Jag är dock osäker på vart detta skulle postas...
Är det här, på Hifidelen, eller på Teknik och DIY?

Tack på förhand.

Mvh
Krister

Edit: Detta är alltså till största del akustikfrågor.

Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i

Edited by - keso77 on 2006/10/18 18:07:19

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/10/18 :  17:55:12  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Bilder laddas upp enligt nedan:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27465

Därefter lägger du in dem i lämplig tråd, till exempel den här om du byter namn på den (genom att redigera förstainlägget).

Akustikfrågor i enskilda fall tycker jag passar i hifidelen.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2006/10/18 :  18:06:55  Show Profile Send keso77 a Private Message
Tack för svaret.

Här kommer bilden:

Jag tror att den korta väggbiten mot köket kan göra detta intressant, samt att det inte finns några dörrar mot vardagsrummet.

Jag tänkte ha högtalarna på kortväggen på vänster sida.

Kan ni identifiera några omedelbara problem? Forskar lite fram och tillbaka i hur jag skall dämpa bäst med ev. basfälla, diffusor och dylikt.

Mvh
Krister

Edit: Glömde tillägga att jag inte kommer att ha någon TV alls. Jag kommer att ha en ramspänd projektorduk på vänster kortvägg. Detta kanske kan kombineras som absorbent?
Sedan har jag funderingar på att täcka hela vänster kortvägg med ett tungt veckat draperi, så att man kan gömma duken när den inte används.

Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i

Edited by - keso77 on 2006/10/18 18:09:58
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/10/18 :  21:31:41  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Det låter ganska gynnsamt. Var tänkte du ha lyssningsposition? Den kommer att påverka ljudet ganska mycket, beroende på vilka stående vågor som kan uppkomma. Vilka stående vågor som kan uppkomma kan inte jag räkna ut enkelt, eftersom rummet inte är slutet. Om rummet vore slutet skulle det se som längst ned i inlägget, fast nu blir det inte riktigt så.

Vilka material är det i väggarna (betong, gips, dubbelgips)? Golv och mattor?

Draperier bakom högtalarna liksom att dra för köksöppningarna kan vara intressant att experimentera med när det väl är dags.

Eftersom du bor i Stockholm med omnejd, kan det vara värt att rådslå med någon av de akustikkonsulter som huserar här, i synnerhet om det är en bostadsrätt där du kan göra enklare ingrepp (som fortfarande kan vara mer eller mindre dolda).

Room Modes, den 18 oktober 2006 - 21:21:35
--------------------------------------------
These mathematical models will not replace accurate measurements!

Room Length : 4.9 meter
Room Width : 3.6 meter
Room Height : 2.5 meter

=== Axial ===
Axial Length
34,72Hz Hz
69,45Hz Hz
104,17Hz Hz
138,90Hz Hz
173,62Hz Hz
208,35Hz Hz
243,07Hz Hz
277,80Hz Hz
312,52Hz Hz

Axial Width
47,26Hz Hz
94,53Hz Hz
141,79Hz Hz
189,06Hz Hz
236,32Hz Hz
283,58Hz Hz
330,85Hz Hz
378,11Hz Hz
425,38Hz Hz

Axial Height
68,06Hz Hz
136,12Hz Hz
204,18Hz Hz
272,24Hz Hz
340,30Hz Hz
408,36Hz Hz
476,42Hz Hz
544,48Hz Hz
612,54Hz Hz

=== Tangential ===
Tangential Length & Width
58,65Hz Hz
100,70Hz Hz
145,98Hz Hz
192,22Hz Hz
84,01Hz Hz
117,30Hz Hz
157,89Hz Hz
201,41Hz Hz
114,39Hz Hz
140,67Hz Hz
175,95Hz Hz
215,86Hz Hz
146,72Hz Hz
168,01Hz Hz
198,49Hz Hz
234,59Hz Hz

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2006/10/18 :  22:50:18  Show Profile Send keso77 a Private Message
quote:
Vilka material är det i väggarna (betong, gips, dubbelgips)? Golv och mattor?

Alla väggarna är betong, inklusive tak, förutom den biten som angränsar till förrådet som är dubbelt gips samt den väggen som är mot köket som också är dubbelgips. Edit: Golvet är parkett.

Lyssningsposition kommer att vara närmare köket än bakväggen, någonstans på 2/3 från vänster räknat tänkte jag. Blir väl rätt naturligt att placera en trevlig soffa eller så där.

Det där med akustikkonsult låter inte så illa faktiskt.

Edited by - keso77 on 2006/10/18 23:14:03
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/10/19 :  00:23:42  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag PM:ar tips om akustikkonsulter.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2006/10/19 :  00:40:40  Show Profile Send Morgan a Private Message
jag tänkte jag skulle ta och visa hur man kan gå tillväga om man vill uppnå riktigt goda resultat. Det kräver att man gör en del uppoffringar som vissa helt klart inte är beredda att göra, men resultatet brukar bli fantastiskt om man vet vad man håller på med.

Jag gjorde en liten skiss på hur en rumsakustisk behandling kan se ut. Den ser gräslig ut, men jag valde olika färger för tydlighetens skull.

(1) visar i lila färg en dämpvägg som är ungefär 12-20 centimeter tjock. Den bygger man helt utan stora ingrepp i lägenheten genom att regla upp med golvreglar och takreglar som man sedan sätter väggreglar mellan. Den består av två skikt: Innerst finns en luftspalt samt ca 3-5 cm mineralull bakom hålad masonit. Hålen i masoniten görs i en lämplig storlek så att man stämmer av hela dämpväggen till en mycket bredbandig helmholtzabsorbent (man finner tabeller över avstämningsfrekvenser för olika hålningsgrader av masoniten och olika absorbentdjup i ett tabellverk i exempelvis "master handbook of acoustics"). Olika sektioner av dämpväggen kan stämmas av vid olika frekvenser för att ytterligare förbättra dämpväggens förmåga att dämpa bredbandigt i basen. Utanför masoniten kommer ett lager av profilerat akustikskum med minimal ytreflektion. Ytterst sätter man ett vackert genomsläppligt tyg. Vackert blir det, om man är händig. Dämpar mycket bredbandigt gör det, och det gör att man får stora ekvivalenta absorptionsareor i ett brett frekvensområde.

Dämpväggen eller akustikskivor av annat slag skall givetvis också dämpa sidoreflexerna från båda högtalarna (kom ihåg att båda högtalarna har förstareflexer i båda väggarna!).

(2) Visar det vackra tyg man hänger från tak till golv. Stage-drop kallas det, och finns i svart eller vitt. Alternativt kan man anv'nda något tungt härligt sammetstyg i någon eller några granna färger. Dessa tygvåder hängs så att man komprimerar deras bredd till hälften ungefär. Eftersom de hamnar en bit från väggen absorberar de hyggligt lågfrekvent. Eftersom det rör sig om stora ytor blir det goda absorptionstal. Ändå hhar man kvar känslan av att det finns väggar som ger reflexer, ty tyger förmår inte dämpa effektivt redan vid "första studsen", utan blir verksamt genom att ljudet går genom det 2 ggr vid varje studs och att ljudet hinner studsa genom det massvis med gånger på bråkdelen av en sekund.

(3) visar den härliga, tjocka heltäckningsmattan man givetvis skall lägga in. Kan man inte lägga in heltäckningsmatta så får man skaffa 2 cm tjocka mattor på Ikea och lägga så att de täcker som en heötäckningsmatta. Golvet SKALL täckas! Efterklang underifrån är inget kul alls. Har man upplevt skillnaden i snabba byten mellan med/utan golvtäckning (i ett rum som inte drabbas av andra problem då man täcker golvet) så tvekar man aldrig igen!

(4) Visar de tunga draperier som MÅSTE hängas upp mot hallen och köket. Helst borde man ha isolerade dörrar, men tunga draperier får duga. Om man inte täcker för dem. så måste man döddämpa alla angränsande rum MER än vardagsrummet för att behandlingen av vardagsrummets efterklang skall göra någon nytta. Kopplade efterklangsförlopp resulterar i tider som ligger mycket nära den högre tiden hos de båda kopplade rummen! Inga tunna, fåniga saker, utan tjocka draperier i stil med duntäcken av tjockaste slag belagda med latex, eller kanske tre hopsydda brandfiltar med plast mellan lagren... Dämpa ljudtransmission skall det göra! Jag hade själv helt klart byggt en vägg mot köket i stället för att ha draperi där.

(5) Visar en tygsoffa. Inte skinnsoffa. Skinn ger ytreflektion och dåliga absorptionsegenskaper.

(6) Visar soffbordet. Minskar effekten av golvreflexen. Bra att ha fötter och tidningar på

(7) Visar en hög och välfylld bokhylla. Inga prydnadssaker i glas, utan böcker skall fylla denna pjäs. Ställ dem lite slarvigt så är det en bra diffusor/absorbent.

(8) Visar något mycket viktigt: Dämpväggen skall inte gå ihop i mitten. Lämna ca 50-70 cm lucka av helt reflekterande yta. Läker ihop stereobilden och minskar hörbarheten hos vissa av de psykoakustiska fel som stereosystemet till sin natur är behäftat med. Men sätt inte någon diffusor här! Det är bara sena reflexer som skall komma härifrån. Om man sätten en diffusor så kommer man nås av tidiga reflexer från denna yta, och det är inte alls gynnsamt. Diffusor mellan högtalarna har jag sett ibland, och då vet man att klantar varit i farten .

Sådär! Var det mycket? Ja, så här kraftfullt måste man ofta gå fram om man verkligen vill få ett toppenljud. Siktar man på efterklangstider nedåt 0.2 sekunder så blir det stora absorptionsareor som gäller. Och det är först vid korta efterklangstider som ljudet öppnar upp och blir klingande rent och klart som friskaste källvatten. En majoritet "audiofiler" tror inte på det här, men det grundar sig oftast på fördomar och dåliga erfarenheter av usla akustikbehandlingar som inte gett jämn efterklangstid. Det är viktigt att inga register dras med väsentligt längre efterklangstid än något annat.

Om man skall projektera en akustikbehandling av den här typen så bör man för det första veta vad det är man vill uppnå, för det andra ha koll på hur man kan gå tillväga för att uppnå det. Det gäller att planera först, och helst kunna beräkna eller modellera effekterna av ett ingrepp innan man gör det. man vill inte skaffa sig problem genom att få för höga eller låga absorptionstal vid vissa frekvensområden för att man räknar fel! Min skiss är alltså bara en liten idéskiss, och inte något som direkt kan omsättas till praktik med lysande resultat. Räkna först. Lär dig använda sabins formel är tipset. Gör sedan ett excel-ark och projektera ingreppen. Eller så anlitar du någon som kan sådant. Jag skulle baserat på vad jag har sett i resultatväg vilja avråda från vissa som ofta anlitas, men det kanske är bättre att ge tips på sådana som är duktiga stället. Skicka mig ett PM om du vill ha tips på verkligt psykoakustik-kunniga akustiker.

Frågor? Synpunkter? Bring'em on!

MVH
/Morgan

*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom!

Edited by - Morgan on 2006/10/19 13:23:55
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/10/19 :  00:59:43  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Morgan har just demonstrerat ett extremfall. Iofs, han glömde det extra innertaket, golvplattformen och basreflexportarna i väggen till klädkammaren som förvandlats till en enorm basabsorbent (Helmholtz)...

Tillägg: Jag skulle inte acceptera ens hälften av de där åtgärderna i mitt vardagsrum. Idén med att sätta basreflexport eller -slits i en garderob eller klädkammare gillar jag däremot och kan kanske realiseras närmast omärkligt för ögat.

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2006/10/19 01:05:06
Go to Top of Page

Morgan

415 Posts

Posted - 2006/10/19 :  01:07:46  Show Profile Send Morgan a Private Message
Innertaket glömde jag inte. Man bör inte ha sådant. Det är "fel" psykoakustiskt, om man inte gör det på ett mycket insatt sätt. Bra kan vara några "vallar" i taket, som hindrar förstareflexen men ger psykoakustiskt stöd när man talar och rör sig i rummet, samt ger lite efterklang sent i tidsförloppet.

Golvplattformen utgår och ersätts av avstämd dämpvägg - likaså portarna i väggen .

Och extremfall är det förstås. Det är väldigt få personer i Sverige som har det jag kallar för "bra" lyssningsvillkor i sina hem. Efterklangstider på 0.5-0.7 sekunder är inte ovanligt. Låter ohyggligt illa, tycker jag. Men gillar man maskeringseffekter och efterklang underifrån så gillar man det. Smakfrågor finns inga sanna svar på.

Men är mitt förslag ett "extremfall" i bemärkelsen att det skulle vara "overkill" på något vis? Nä, inte för ett ögonblick! För efterklangstider under 0.2 sekunder i hela området över schröderfrekvensen krävs rejäla insatser.

Tillägg efter Guldfisks tillägg: Det finns de som vill ha bra ljud no-matter-what, och det finns de som lever med oljudet och är nöjda med kompromisser. Du och jag tillhör alltså båda den senare gruppen, Guldfisk. Jag lever med oartikulerat, bumligt ljud utan verklig dynamik och med obehaglig efterklang underifrån - just för att jag har samma inställning som du. Men när jag flyttar till villa blir det dedikerat ljudrum. Man kan ju inte hålla på och förstöra ett fint vardagsrum så som jag har föreslagit.

MVH
/Morgan

Edited by - Morgan on 2006/10/19 01:13:45
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/10/19 :  10:46:39  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Morgan:
quote:
Diffusor mellan högtalarna har jag sett ibland, och då vet man att klantar varit i farten
Ett intressant påstående, kommenterar mest p.g.a. Svanå's vana att placera diffusorer just här.

Klantar även där?

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2006/10/19 :  12:22:00  Show Profile Send keso77 a Private Message
Morgan:
Tack för all tid du har lagt ner på att hjälpa mig.
Nu har jag mycket att fundera, skissa och räkna på.
Det tunga sammetsdrapperiet har jag redan funderat på, till och med tittat på Stage-drop. Enligt JAM så kan man färga dem själva, men jag är osäker på hur bra det skulle bli. Jag har valt ljusa väggar, så för att det inte skall se ut som någon minimalistisk kommandobryggan i någon rymdfilm, så måste jag få in lite färger. Dämpväggarna tycker absolut inte är för mycket, man kanske till och med kan få dem snygga om man använder huvudet när man gör dem. Dessutom är det stor risk att panelgardiner åker upp för fönstren, så att de kommer ju att täcka dem lite. Skulle detta kunna orsaka problem?
På vänsterväggen funderade på ett tungt veckat drapperi i royal blue eller något.

Som sagt, mycket att tänka igenom.
Jag känner att jag, om budgeten tillåter, vill bygga den bästa kombination av funktion och utseende. Även om det skulle vara overkill för den hifianläggning jag har vid inflyttning så vill jag ha något att kunna växa i. Punt 7, bokhylla med böcker är klockrent. Sådant hör lite hemma i ett vardagsrum och det är lätt att fixa. Man blandar storlekarna på böckerna lite och vips...

Guldfisk:
quote:
basreflexportarna i väggen till klädkammaren som förvandlats till en enorm basabsorbent (Helmholtz)...

Denna idé tilltalar mig faktiskt, för att jag kommer att använda klädkammaren som datorrum också, och jag har haft funderingar på hur bra datorerna kommer att må om dörren är stängd. Torde ju fungera utmärkt som "lufthål" också. Skulle detta verkligen fungera?

Tack igen för alla synpunkter, råd och hjälp.

Mvh
Krister

Go to Top of Page

Morgan

415 Posts

Posted - 2006/10/19 :  13:16:36  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:
quote:

Diffusor mellan högtalarna har jag sett ibland, och då vet man att klantar varit i farten

Ett intressant påstående, kommenterar mest p.g.a. Svanå's vana att placera diffusorer just här.
Klantar även där?

Först: Släng på ett litet "anser jag", eller "enligt min överlagda mening" bakom det där jag sade om att klantar varit i farten. Eller så fäster du tillbaka den lilla smileyn som sitter bakom det jag skrev, men som du (tendentiöst?) avstod från att citera. När jag skriver sådant är det förstås skämtsamt, med med en underton av allvar som betyder att jag har något emot deras lösning. Det skulle emotikonen understryka och förtydliga för den som likt jag själv är dålig på att utläsa skämtsamhet i text.

Sedan: Det finns poänger med att placera diffusorer så som Svanå vill att man skall göra. Det gör att man får både tidiga och sena reflexer från det aktuella området. De tidiga reflexerna är inte så kraftigt dämpade i förhållande till direktljudet, eftersom deras gångväg är kort. Varför vill man ha sådana reflexer? Vad tillför de psykoakustiskt? Ja, de har förstås effekten att vara en aning klangfärgande, eftersom de kommer så nära direktljudet att hörseln tolkar reflexen som en klangkomponent av direktljudet. Det har också effekter på hur man uppfattar ljudbilden, och kan tillföra en falsk upplevelse av djup (som hamnar där på alla inspelningar, oavsett om det skall vara så eller inte). Det har också förstås den gynnsamma effekten att läka igen "såren" av stereosystemfelen, om vi talar om de sena reflexerna från denna riktning. Vidare har de tidiga reflexerna effekten att göra hela ljubilden en aning mer oprecis och "utsmetad", fastän effekten förstås varierar oerhört med vilket tidsmässigt avstånd man får till diffusorn. Det gäller överlag, förresten. Är det tre-fyra meter från högtalare till diffusor så faller omedelbart allt jag just sagt. Då tillför den bara nyttiga reflexer, eftersom gångvägsdifferensen blir tillräckligt stor för att reflexen inte skall interferera på ett för musikuppfattningen (enligt min övervägda uppfattning) negativt vis.

Men märk väl nu, att jag inte vill säga att det är FEL med en diffusor placerad så som vi nu diskuterar. Det är en smakfråga, helt enkelt. Vissa gillar lång efterklang och de effekter på ljudbild och klang som en diffusor sålunda placerad resulterar i. Så får deras preferenser förstås lov att se ut, utan att det är något fel.

Hur kommer det sig att man är så Svanå-vänliga på det här forumet? Har Svanå duktiga psykoakustiker? Bara för att man riktar sig till en hifi-publik, gör produkter till dem, och är ofta anlitad innebär det inte att man vet vad som är lämpligt att åstadkomma i form av ljudfält och efterklang, eller? Finns Svanå här och kan svara på frågor? I så fall har jag några till dem: (kanske någon kan förmedla?)

Vad anser ni vara en lämplig "efterklangskaraktär" för ett rum för hifi-lyssning? (Med reservation för att begreppet "efterklang" för små rum egentligen är olämpligt, och hellre bör refereras till som "avklingningshastighet" eller något liknande). Vilka tider siktar ni generellt på vid olika oktavband? Vad anser ni att man bör sikta på för att uppnå bästa möjliga resultat, givet era prioriteringar? Siktar ni på att efterklangen från någon given riktning skall strålas svagare eller starkare mot lyssnaren än från någon annan riktning, och i så fall inom vilka tidsfönster? (detaljerat svar med psykoakustisk motivering, tack.)

När jag fått svar på dessa frågor skall jag ta närmare ställning i "klantfrågan" beträffande Svanå . Men märk då väl att bara för att jag kanske anser att någon är klantig så betyder det ju inte att vederbörande ÄR klantig. Det säger ju ohyggligt mycket mer om min väldigt rigida hållning till mina medmänniskor. Jag är en otrevlig typ som betraktar alla som inte delar min grunduppfattning i någon fråga som lite korkade och klantiga, som det syns.

MVH
/Morgan

Edited by - Morgan on 2006/10/19 13:32:57
Go to Top of Page

Morgan

415 Posts

Posted - 2006/10/19 :  13:42:04  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:
Morgan:
Tack för all tid du har lagt ner på att hjälpa mig.
Nu har jag mycket att fundera, skissa och räkna på.
Det tunga sammetsdrapperiet har jag redan funderat på, till och med tittat på Stage-drop. Enligt JAM så kan man färga dem själva, men jag är osäker på hur bra det skulle bli. Jag har valt ljusa väggar, så för att det inte skall se ut som någon minimalistisk kommandobryggan i någon rymdfilm, så måste jag få in lite färger. Dämpväggarna tycker absolut inte är för mycket, man kanske till och med kan få dem snygga om man använder huvudet när man gör dem. Dessutom är det stor risk att panelgardiner åker upp för fönstren, så att de kommer ju att täcka dem lite. Skulle detta kunna orsaka problem?
På vänsterväggen funderade på ett tungt veckat drapperi i royal blue eller något.

Som sagt, mycket att tänka igenom.

Vassego, det var så lite.
Glöm inte att räkna när du planerar! Man kan inte bara planera lite åtgärder efter en skiss eller tips man får på nätet och hoppas att resultatet skall bli bra (eller jo, det kan man ju förstås, med sannolikt blir det inte så bra då). Räkna först, bygg sedan. Det gäller att veta vad man vill åstadkomma och sedan beräkna sig fram till en väg att nå dit.

Vad vill du åstadkomma? Kan du besvara det i detalj i akustiska termer? Vad anser du själv är lämplig efterklangstid för musiklyssning? Har du hört olika lyssningsmiljöer, även med så kort efterklangs som 0.2 sekunder, så att du vet hur de låter och kan fatta ett överlagt beslut? Annars bör du skaffa dig lyssningserfarenhet i exempelvis Studio Blue eller hos någon med lyssningsmiljö konstruerad efter samma koncept.

MVH
/Morgan

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/10/19 :  15:15:29  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
quote:
Eller så fäster du tillbaka den lilla smileyn som sitter bakom det jag skrev, men som du (tendentiöst?) avstod från att citera

Nej då, det tänkte jag inte ens på, jag kopierar nämnligen text och skriver mina QUOTE-taggar själv så smileys ryker tyvärr

Jag förstod förstås "vinken" men blev lite nyfiken på bakomliggande teori! Tack

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/10/19 15:15:58
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2006/10/19 :  16:10:08  Show Profile Send keso77 a Private Message
quote:
Vad vill du åstadkomma? Kan du besvara det i detalj i akustiska termer? Vad anser du själv är lämplig efterklangstid för musiklyssning? Har du hört olika lyssningsmiljöer, även med så kort efterklangs som 0.2 sekunder, så att du vet hur de låter och kan fatta ett överlagt beslut? Annars bör du skaffa dig lyssningserfarenhet i exempelvis Studio Blue eller hos någon med lyssningsmiljö konstruerad efter samma koncept.

Huvudet på spiken. Jag insåg själv efter ditt första inlägg att jag måste masa mig ut i verkligheten och provlyssna på olika miljöer. Jag är lite osäker på vart jag skall hitta dem, men det löser jag under resans gång.
Jag har aldrig, utanför studiomiljö, lyssnat på ett riktigt och rikligt dämpat musikrum.

Mvh
Krister

Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/10/19 :  16:13:26  Show Profile Send Merkurius a Private Message
keso77: Vart bor du nånstans?
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/10/19 :  18:02:01  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Det står i hans profil :-)

(Ja, han bor rimligt nära Täby...)

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/10/19 :  18:08:00  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Det står i hans profil :-)

(Ja, han bor rimligt nära Täby...)

Då är ju saken biff. Om du vill provlyssna olika lyssningsrum föreslår jag att du besöker Ingvar Öhman som bor i Täby. Ett riktigt bra rum med riktigt bra högtalare.
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2006/10/19 :  18:22:57  Show Profile Send keso77 a Private Message
quote:
Då är ju saken biff. Om du vill provlyssna olika lyssningsrum föreslår jag att du besöker Ingvar Öhman som bor i Täby. Ett riktigt bra rum med riktigt bra högtalare.

Det ligger på min todolista. Jag tänkte köpa ett par piP om de låter som jag vill att ha i sovrummet. "Nachtmusik"

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000