| Author |
Topic  |
|
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 09:40:23
|
Är det nån som lyssnat på Peter Gabriels senaste alster som heter Up? Har funderat på att köpa denna men jag har inte hört en enda låt från Up så jag undrar om det är någon som vet nåt om denna CD?
|
Linkan
|
|
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 11:00:01
|
Jag har köpt den på vinst & förlust, & det senare blev det ... Lyssnade bara igenom den en gång innan den hamnade i hyllan (för gott ). Det är en salig blandning av tråkig, exprimentell musik där lugn sång blandas med plötsligt överstyrd gitarr, mysko arr. etc. Tråkig & intetsägande i.m.o MEN om Du gillar sådant bytar jag gärna bort den mot nå´t annat. Frakt kan knappast kosta med än en tia, så sänd ett pm om bytesförslag. Mvh
|
 |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 11:23:38
|
| Jag har bara hört en låt, "The Barry Adams show" men det tyckte jag räckte. Har bett min kompis beställa LPn nästa gång han handlar på www.hotstuff.se. |
 |
|
|
Karl Banan
Member

165 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 11:39:38
|
Jag tror skivan kräver lite tid för att komma till sin rätt. Om man bara lyssnar på de första låtarna är det ganska lätt att tröttna och byta skiva. Första låten har som Niclas säger kraftigt överstyrd gitarr som låter så illa så att jag inte kan lyssna på det. Detta är lite tråkigt då låten för övrigt är ganska intressant. 
K.B.
|
...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please... |
 |
|
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 18:13:16
|
Karl Banan >> Förmodligen har Du rätt. Jag kommer ihåg när jag köpte "Sailing to Phiadelphia" med Knoppfler, hade andra förväntningar och ställde in den i hyllan. Nu är det en av dom bästa plattorna jag har. Dock tror jag inte att UP får samma status om ett halvår . Mvh |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 02:07:44
|
lindvall, Kolla upp om det är USA pressen eller UK pressen. Annars så har väl vinylbutiken den: "The Deluxe Edition of "UP" from Classic Records / Real World is pressed on Classic's proprietary 200g Quiex Super Vinyl Profile. The gatefold jacket is die cut inside the gatefold to feature a specially printed inner sleeve. The package also includes a 7" - 24 page booklet featuring photos commissioned by Real World, each of which relate to a track on the album and is bundled with a 7" vinyl single in a picture sleeve. Side A of the 7" features the radio edit of "The Barry Williams Show" and the B side a radio edit of "Cloudless" - both at 45 rpm!. This package is a Gabriel vinyl lover's dream come true.
Classic Records is the also the manufacturer of the 2 LP - conventional 180g version of "UP" being marketed and sold by Virgin Records in the UK. The package includes the same gatefold jacket as above without the die cut, 7" single, and printed inner sleeves. This is the budget version not available in the US. Which is better? The Quiex SV-P pressing of course! If you are a Gabriel freak then buy both and compare." |
 |
|
|
lindvall

1683 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 10:02:31
|
Tack för infon nin! Det är den vanliga budgetvarianten jag beställt. 219kr från hotstuff.
|
 |
|
|
oscar
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 23:34:42
|
Recension finns i nya HF.
O. |
 |
|
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 08:47:17
|
Och vad sa dom om denna skiva i HF då?
Jag såg nån recension på Audio Revolution som gav den betyget 9 för ljudet och 9 för framförande (av 10 möjliga). |
Linkan
|
 |
|
|
lindvall

1683 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 12:05:18
|
| Skummade väldigt snabbt den rec:en och det var väl inte direkt några lovord. Bra, skickligt, men oengagerande tror jag det stod. Inget man lyssnar på mer än en gång, typ. Överpretentiöst. |
 |
|
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 23:20:06
|
| Det är en skiva som man måste lyssna mycket på. Jag har bara hört lite av den men fick en rejäl chock. Man förväntade sig att mästaren skulle spinna vidare med världsmusiken. Men istället har han gått tillbaka till dom tidigare skivorna. Även om hans röst är bäst så var hans röst bättre förr. Den håller inte lika bra. Detta är musik som är kvalité är annat än dyngan Hellström. |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
|
Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 13:33:32
|
Har varit in och lyssnat på den på cdnow, lät intressant så jag beställde. Hadde riktigt svårt för hans förra "OVO" först, men nu har den växt till något riktigt bra! Att jämföra med Håkan Hellström fattar jag inte, Två vitt skilda artister, båda med sina egna kvaliteér, Har bägge i min "vida" ofokuserade skivsamling |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
 |
|
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 18:03:10
|
| Nja Håkan Hellström är kass helt enkelt. Han borde enligt mig försvinna från Jorden som artist inte som människa såklart. Det är helt enkelt en skam att kalla honom artist när det finns PG |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/12/07 : 07:45:03
|
Hörde "UP" kort och blev avskräckt på stört. Nån månad senare satte en annan kompis på den igen men hoppade då över första låten som inte går att lyssna på. Denna gång tyckte jag att det var bättre, tom nån låt som var skitbra! Helt annat intryck mao
Så den behöver kanske lite lyssning.. |
markih |
 |
|
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2002/12/07 : 09:45:10
|
Jag har stålsatt mig ett flertal gånger & försökt att inte zappa för mycket mellan låtarna, men förgävels. UP kan och kommer aldrig att engagera mig. mvh |
 |
|
|
Yve
Member

88 Posts |
Posted - 2002/12/08 : 12:55:02
|
Får väl lägga in en positiv recension eftersom jag skarpt gillade denna skiva ifrån början. Håller med Matså att detta är bara den naturliga fortsättning på Us och inte Ovo, men jag ser Ovo snarare som ett avstick för millenniumfirandet i Millenniumdomen i London. Där han försökte göra en historisk resa i musik som börjar med den legendartade The Story of Ovo till framtids versionen i Make Tomorrow, med många olika influenser däremellan. Om man är ett fan och gillar den riktning PG utvecklas i på Us och Ovo är denna skivan mycket bra, men annars skall man nog bekanta sig med So och Us först. Jag listar upp låtarna från skivan där jag skriver vilka associationer jag får till andra låtar:
Det vara en recensent som sa till Us albumet att det märks han går i psykoterapi efter att ha hört Digging In the Dirt. Första låten Darkness är bara en fortsättning på detta när han beskriver den ångest ett barn kan ha in för mörker/det okända, därför dessa distade ångest ljud men ca 1:50 förändras låten till en normal PG låt men en fin melodi. Jag tycker att den låt är tillsammans med Signal To Noise de mest intressanta på albumet, men att denna låt inte tilltalar många kan jag förstå så hoppa bara över denna då. Darkness påminner inte om Digging In the Dirt musikaliskt, om man skall nämna någon låt är det That Voice Again som också har lite liknande kast mellan många och få instrument.
Growing Up är faktisk hit betonad och är lik den snabbare delen av Downside-Up från Ovo. Jorma gillade den efter först lyssning, men inte Darkness.
Sky Blue påminner mycket om Love to Be Loved från Us, den är långsammare i början men tar fart i mitten av låten och slutet är ett kör arrangemang med The Blind Boys of Alabama.
No Way Out liknar låtmässigt Don’t Give Up från So men med en elgitarr extra och även lite text- och känslomässiga likheter.
Med I Grive är vi tillbaka på Us och Blood of Eden, en långsam låt men utan att PG försöker gå upp i fasset, som tur är.
The Barry Williams Show är en underbar satir av alla dessa TV-program där folk alltid säger sanningen och ju värre saker desto bättre. Hittar ingen uppenbar referens till denna låt men versen är ganska lik versen för The Tower That Ate People från Ovo, men utan distad röst.
My Head Sounds Like That är en långsam låt med ett litet utbrott i mitten, finner ingen bra referens.
More Than This är också lite hit betonad och påminner lätt om Make Tomorrow om man skippar det långa långsamma introt.
Signal To Noise är ett typiskt PG arrangemang en långsam låt som börjar svagt och blir starkare etappvis. Det finns ingen bra referens till denna låt heller men det intressanta är att låt börjar med sång av Nusrat Fateh Ali Khan med bakgrundsstråkar och sedan kommer Afrikainspirerade trumrytmer där sedan stråkarrangemanget tar över. Det är första gången jag vet att PG använder sig av ett stråkarrangemanget för att bära låten och inte bara som bakgrunds ljud. Han kan ha haft en låt där stråkarrangemanget bära låten på Passion men film musik är ju per definition bakgrundsljud så den tycker jag inte kan räknas.
The Drop är en stillsam sång med endast PGs röst och ett piano, finner ingen bra referens. |
MVH Yve
Knowledge comes, but wisdom lingers ... --Alfred, Lord Tennyson |
 |
|
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2002/12/09 : 13:08:31
|
| Konstigt Yve: Min brosa och någon skivrecensent (tror det var hifimusik) tyckte att han hade gått tillbaka till de första skivorna. |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
|
aaight
Member

208 Posts |
Posted - 2002/12/09 : 21:06:33
|
no way out och more than this tycker jag är två kanonspår. några av de övriga låtarna är klart lyssningsbara. hade darkness legat sist på skivan så skulle nog fler tyckaom den  |
 |
|
|
Yve
Member

88 Posts |
Posted - 2002/12/10 : 21:14:03
|
Hej Matså,
Jag vet inte vad de menar med att han har "gått tillbaka till de första skivorna”, har förstås inte skivan 1 och 2.
Jag tycker att Up har större likheter med de senaste albumen (Ovo och Us) hur musiken är arrangerad och instrumenterad och det märks ju på de lyssningsreferenser jag har fått. |
MVH Yve
Knowledge comes, but wisdom lingers ... --Alfred, Lord Tennyson |
 |
|
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2002/12/26 : 15:20:11
|
| Har nu hört hela skivan, och måste säga att den är helt fantastiskt. Han är mästaren/gud helt enkelt. Den första låten är ju helt suverän. |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
|
lindvall

1683 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 11:11:47
|
| Min utgåva var en Classic Records visade sig när den anlände! "Quiex" står det på den, 180g. 219kr fick jag ge för den. Hade väl lite tur där... |
Edited by - lindvall on 2002/12/27 11:16:34 |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 16:15:06
|
| lindvall, Du köpte UK släppet alltså? För USA släppet är 200grams och innerhåller en extra singel. Hur var ljudet då? |
 |
|
|
lindvall

1683 Posts |
Posted - 2002/12/30 : 13:31:59
|
| Det måste som sagt varit UKsläppet. Ljudet är bra, med inget överjordiskt. |
 |
|
|