HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 pink floyd på SACD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/28 :  01:42:02  Show Profile Send ekman a Private Message
Dark Side Will be an SACD
Two sources close to AudioRevolution.com have confirmed that Pink Floyd's
Dark Side of the Moon will be released on the SACD format on the 30th
anniversary of the album's original release. Click here for more.

http://www.audiorevolution.com/news/1202/27.pink.shtml br /

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/28 :  01:43:13  Show Profile Send ekman a Private Message
argh står inte om det blir så man kan köra den i vanlig cdspelare också =( hoppas på det...
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/29 :  18:19:33  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Varför? finns ju redan på vinyl
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/12/29 :  19:37:56  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Originally posted by jatttelite

Varför? finns ju redan på vinyl

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/12/29 :  20:21:36  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

argh står inte om det blir så man kan köra den i vanlig cdspelare också =( hoppas på det...

Varför ska man köpa en SACD för att spela på en vanlig CD?

Hoppas du att CD lagret ska vara bättre än på orginal CD:n?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/12/29 :  20:22:52  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Kanske man skulle köpa en sån´ däringa multispelare!?

//StefanZ

Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/12/30 :  00:19:38  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Varför ska man köpa en SACD för att spela på en vanlig CD?

Hoppas du att CD lagret ska vara bättre än på orginal CD:n?

Ja, DSD-tekniken får man faktiskt nytta av även på CD-lagret i vanliga CD-spelare (med naturligare ljud som följd). Mera "flyt" i ljudet och mer analog känsla tycker jag när jag lyssnar på mina egna SACD-hybrider i min vanliga CD-spelare.

Nyligen hade vi dock en 10-sidig diskussion där min "ovetenkskaplighet" fick kritik av vissa personer. Det är ju inte alls är säkert att det är DSD som är orsaken till det förbättrade ljudet (eftersom DSD teoretiskt är sämre än allt annat som finns tydligen) men det är märkligt att jag upplever samma positiva effekter på alla hybrider som jag lyssnat på hittills, i olika omfattning... Jag har därför mycket svårt att tro att detta bara skulle vara en slump. Dessutom står det i skivfodralen att DSD-tekniken också innebär en generell kvalitetshöjning även på CD-lagret.

Det är väl lite som att komma och påstå att vinyl låter bra(!?) Mäter man" så är det nog lätt att visa CD-formatets överlägsenhet i S/N-förhållande, avsaknad av spårljud m m. Så varför lyssnar så många på vinyl då fortfarande???

Vi är alla olika, vissa "mäter" specifika detaljer i "återgivningen" och andra "lyssnar" på hur musikupplevelsen som helhet "fömedlas". Tillhör man den senare kategorin så kommer man nog få en rejäl musikupplevelse med Pink Floyd på SACD, oavsett om man lyssnar på SACD- eller CD-lagret

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2002/12/30 00:29:55
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/12/30 :  00:53:46  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Stefan007,
jodå, jag har hört/läst om detta.
Trodde (tror?, har ej hört!) det endast gällde nya inspelningar.
Som någon skrev (nin?), "Dark side..." låter redan bra på vinyl .

//StefanZ

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/30 :  01:20:05  Show Profile Send ekman a Private Message
det är precis vad jag hoppas på ja
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/12/30 :  01:24:28  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Stefan007,
jodå, jag har hört/läst om detta.
Trodde (tror?, har ej hört!) det endast gällde nya inspelningar.
Som någon skrev (nin?), "Dark side..." låter redan bra på vinyl .

Inte bara nya inspelningar, jag har tre av de nya Rolling-stones SACD-hybriderna med "re-mastrad" musik från 60-70 talen och det är samma sak där.

Jag har också "Dark Side" på vinyl (upptäckte jag nyligen(!)) och den är väldigt skön att lyssna på i analogt format. Skivan som jag jag har var faktiskt helt "ny" tills för två veckor sedan då jag öppnade den för första gången!!! Jag köpte den nämligen strax innan jag sålde min skivspelare i slutet på 80-talet och hann därför aldrig spela den en enda gång, suck... 2 st hederliga "posters" att hänga på väggen samt några klistermärken låg det i fodralet också. Skivan är "Made in England (P)1973" och ganska tung också så det borde vara en bra pressning. Det låter i alla fall fantastiskt på min RPM-4. Ska bli mycket intressant att jämföra med SACD-releasen när den kommer.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/12/30 :  13:37:44  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Det är ju inte alls är säkert att det är DSD som är orsaken till det förbättrade ljudet (eftersom DSD teoretiskt är sämre än allt annat som finns tydligen) men det är märkligt att jag upplever samma positiva effekter på alla hybrider som jag lyssnat på hittills, i olika omfattning... Jag har därför mycket svårt att tro att detta bara skulle vara en slump."

Nej varför skulle det vara en slump? Att ljudåtergivningen är mindre korrekt behöver ju inte alls upplevas negativt. Tvärtom tycks det ju som om många tilltalas av diverse ljudförändringar (t.ex. Legato Link) och i vissa fall t.o.m. tycker att slutresultatet låter mer naturtroget. En spekulation: Kan det vara så att lämpliga mängder brus och distorsion maskerar bort andra fel som uppstår redan i inspelningsskedet?
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/12/30 :  23:14:59  Show Profile Send nin a Private Message
Det man kan vara rädd för är något skumt med remasteringen. Själv så kör jag endast vinyl men det är ju trevligt för folk om dom kunde få bra vinyl ljud ur sin stereo från dessa SACD's.

Stefan007, låter som original första pressen!! Du kan se om det är det via: First stereo issue with a solid light blue prism and "The Gramophone Co., Ltd." on the label.
andra har: Second stereo issue with a blue outline prism and "The Gramophone Co., Ltd." on the label.

Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/12/31 :  00:03:14  Show Profile Send n/a a Private Message
Nin: Tack för infon!!! Det är "Second stereo issue with a blue outline prism and The Gramophone Co., Ltd. on the label" som jag har. Jag hade alltså inte turen att ha en förstautgåva... men andrautgåvan kanske inte är direkt "dåligt" heller?

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/12/31 :  04:39:37  Show Profile Send nin a Private Message
Nej, den är nog bra den också!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000