HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Olika långa högtalarkablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2006/11/12 :  09:30:25  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag har en (för mig) mytomspunnen fråga som jag skulle vilja ha någon form av definitivt svar på - måste högtalarkablar vara lika långa?

Jag har alltid haft det och aldrig behövt ha olika längd, men nu plötsligt är det knappa 1 meter till ena högtalaren och dryga 3,5 meter till den andra. Förutom att det blir billigare att ha olika längd så känns det väldigt jobbigt att ha en härva högtalarkabel liggandes vid ena högtalaren...

Kan jag skaffa 1 + 4 meter eller måste jag ha 2x4?

Signalhastigheten är väl så stor att det inte spelar någon roll men hur blir det med kablarnas fysikaliska egenskaper - resistans etc? Påverkar skillnaden märkbart?

Jag har en Musical Fidelity integrerad och Revel M20 stativare så det är väl lagombra grejor, inga superprylar med andra ord.

/Calle

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/11/12 :  10:07:23  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Jag tror, utan att ha jämfört och lyssnat, inte att det spelar så stor roll så länge skillnaden inte är väldigt stor, tex 1 meter gentemot 10 meter.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/11/12 :  11:48:25  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Jag instämmer. Med de korta längder det handlar om i en hemanläggning är det ingen fara med olika långa kablar.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/11/12 :  11:59:27  Show Profile Send Klingan a Private Message

Har för mig att ämnet har varit uppe tidigare, så sök för lite information.
Ser att sidor har tagits bort med tiden. Vet inte om det ska vara så eller om man lägger över till en ny sida (hehe…är inte så data kunnig).
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/12 :  12:17:15  Show Profile Send B-200 a Private Message
jag hade samma inställning innan hade alltid lika långa men testade att göra olika långa en på 3 och en på 2 meter. Funkar bra hör ingen skillnad, sen finns det nivåjustering om det skulle behövas med ju.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/11/12 :  12:30:20  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Har varit uppe för debatt förut som nämns. Prova att söka lite. Drar mig till minnes att det ungefär blev i stil med; Funkar antagligen alldeles utmärkt. Nackdel om man skall ha annat kablage än 'löpmeter-typ', blir när man skall ev. sälja och ha olika längd på kablaget(?). Troligtvis hör du ingen skillnad. Lite teknik-snack hit och dit. Och några som aldrig i livet skulle acceptera olika långa kablar. Där ibland jag.

Kort sammanfattat.

/M
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2006/11/12 :  12:43:10  Show Profile Send Calle G a Private Message
Haha tack rannagarden för en lysande sammanfattning :) Törs man fråga varför du inte accepterar olika längd?
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/11/12 :  12:51:05  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag kortade en högtalarkabel 1meter förr en gång och jag upplevde en ljudförbättring som jag inte trodde var möjligt, en meter grabbar tänk då om man skulle har olika långa kablar det blir nog inte så bra de.
Nä lika långa skall det vara

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/11/12 :  12:54:59  Show Profile Send Lord a Private Message
Är ni döv ??
Jag har jämfört och det blir skillnad om kablarna ör olika lång.
Sen blir det alltid bättre om kablarna är kort.
så använd så korta kablar som möjligt i samma läng.


En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2006/11/12 :  15:48:51  Show Profile Send forken a Private Message
Samma här, finns inte en chans jag kör olika längd på kablarna. Skillnad blir det helt klart, beror på vilka längder, vilken kabel och i vilket system man testar.

Sen är det väldigt svårt att sälja kablar ifall de är olika långa, de annonser jag sett senaste tiden ligger på runt 20-25% av nypris.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/11/12 :  19:02:11  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Haha tack rannagarden för en lysande sammanfattning :) Törs man fråga varför du inte accepterar olika längd?
Var så god. Men du ser, nu börjar debatten gå igen. Visst är det härligt!

För mig handlar det till viss del om perfektion. För mig skulle olika längdade kablar kännas som att ha högtalarna olika vinklat mot lyssar position. Går icke! Tonkontroller och balanskontroller går oxå bort! Men man är kanske lite extrem...

Sedan handlar det om det tekniska. Det är möjligt att jag inte skulle upptäcka någon hörbar skillnad i nuvarande stereo-konstallation. Visst. Kan jag acceptera. Men det räcker att jag vet att där finns en skillnad. Mätbar sådan. En skillnad som ev. kan påverka och förvränga på något vis. Ja, då går det bort.

Och det kablaget som ligger bak min stereo köper man inte i olika längd.

/M
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/12 :  19:23:07  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Jag håller med Rannagarden till 100% faktiskt.
Bara vetskapen att mina HT-kablar är av olika längd,gör att jag känner mig obekväm,så att säga....

quote:
Och det kablaget som ligger bak min stereo köper man inte i olika längd.

Samma här.


Mina e dessutom på sex meter!!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/11/12 :  20:44:18  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Kabellängden saknar helt betydelse vid korta längder. Skillnaden är mycket större mellan 2 olika högtalare exemplar än vad några meter kabel gör. Dessutom är placeringen av högtalarna extremt mycket viktigare än vilken kabel man använder. Däremot så är kortare kablar att föredaga i allmänhet utom vid några specialfall.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/11/12 :  21:01:42  Show Profile Send ljud a Private Message
Läste nånstans att om man hade en kabel som var 1001 m och den andra var 1 m, så skulle man kompensera tidsfelet genom att flytta högtalaren 1.43 mm. Då snackar vi alltså EN KILOMETER längre kabel. Kör själv med en på 3 m och en på 5 m. och har inte hört nåt fel, men jag kanske är döv... Och det finns säkert andra parametrar.

Jaf har Supra Ply 3.4 eller nåt, och jag har sagt till mig själv att innan jag skaffar nåt dyrare i kabelväg, så ska jag först ha närmast perfekt akustik hemma, vilket är föga troligt.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/11/12 :  22:46:25  Show Profile Send U1 a Private Message
Om man betänker att man har en eller ett par spolar i filtret, tror mina spolar tillsammans hade 236m tråd, 5% marginal från tillverkaren. Det ger väl ca ett spann på 20m, då tror jag inte en meter hit eller dit spelar någon roll på kabeln innan spolen. Jag har olika längder, märker inte någon skillnad, dock är jag för en så kort kabel så möjligt.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/11/12 :  23:44:38  Show Profile Send esl a Private Message
Håller med föregående talare...
Om du har en extremt trögdriven högtalare typ 82dB 4 ohms impedans och en tunn 0,5mm2 kabel och några meters skillnad så kanske man skulle höra skillnad. Borde vara enkelt att kolla med en F/E test... nån som provat?

Alltså allvarligt... det är så mycket komponenter som påverkar ljudet så otroligt mycket mer än en kabel så om ni bara visste...

Högtalarplacering, elementtoleranser och filtertoleranser, en bokylla på ENA sidan väggen osv...
Skaffa supra PLY 3,4S med skärmen ansluten på slutstegets -utgång, om du är orolig för signalnivån på ena sidan pga en dubbelt så lång kabel så kör med två kablar i parallell på den sidan då.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2006/11/13 :  00:45:51  Show Profile Send forken a Private Message
Denna tråd handlar inte om ifall det finns annat som påverkar mer än kablar. Alla vet att rätt placering spelar mycket större roll än ifall man råkar ha någon meter mer kabel till en av högtalarna. Tidsfel är ointressant, finns mycket annat som händer när man använder kablar i olika längd. Vill man att ens system ska låta bra kan man inte bara ignorera fel. Med den inställningen så kommer man till slut ha 10 småfel som när man lägger ihop dem kommer påverka rejält.

5% feltolerans på en komponent är väldigt högt. Anledningen till varför tillverkare säljer sina högtalare i par är för alla testas och matchas så du får två högtalare som låter/mäter lika. Ofta så slutar högtalarna matchas när de kostar lite mer för kraven är så höga att det inte behövs. Skulle aldrig kunna leva med ett par högtalare där jag vet att tillverkaren slänger in vilket skit som helst i sina filter.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/11/13 :  01:54:10  Show Profile Send esl a Private Message
om man pratar nivåmatchning forken så kan jag säga det att du hittar inte en volymkontroll som skulle komma i närheten av den nivåmatchningen... och då menar jag bara EN volymkontroll..

En volymkontroll har ca 20ggr högre kanalobalans.
Jag tror att om man tvingas att möblera lite osymmetriskt pga av att rummet skall fungera till annat så GÖR det!

Visst HiFi är viktigt men om man kan göra ena kabeln en meter kortare så blir det absolut inte sämre i samanhanget!
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2006/11/13 :  03:08:26  Show Profile Send forken a Private Message
20 ggr högre än vad?

Jag tycker själv olika längd på kablar är oacceptabelt imed det kommer påverka ljudet negativ på flera punkter. Jag försöker inte tvinga någon att köpa samma längd på sina kablar men man kan inte blunda för att det påverkar ljudet negativt. Ifall man förstår att olika kabellängd kommer påverka ens system så tycker jag det är helt ok att köpa vilka längder som helst för då handlar det om ett val du gör.

Finns massa saker de flesta borde fixa i sitt system som ger mycket mycket större förbättring än att ha samma längd på sina kablar fast blir inte mer rätt att igorera ett mindre problem bara därför.

I slutändan handlar det mest om hur seriös man är med sin hifi, vissa är nöjda med ett system som funkar hemma i vardagsrummet fast andra har betydligt högre mål. Det är stor skillnad på någon som lyssnar 100% aktivt på sitt system och någon som mest använder det till bakgrundsmusik.

Så länge man förstår att alla val man gör kommer inverka på ljudet så är det helt ok att välja vad man vill, ifall ens val blir tex olika kabellängd pga pris eller kanske för det ser snyggare ut så betyder det inte att jag tycker folk är idioter. 99.99999% av de som håller på med hifi har ett helt annat mål än vad jag har vilket är helt ok. Inget fel med det.

Edited by - forken on 2006/11/13 03:37:06
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/11/13 :  07:42:29  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Jag har oxå olika längd 3 resp. 1 m ung. å det gör ingen som helst skillnad i ljudet mot innan. Skönt å slippa ena kabeln liggandes i en härva, vilket knappast är en fördel, bara för att det ska va lika långa.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/11/13 :  08:21:56  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Nej, det har inte med seriositet att göra, utan med hur man förstår och hanterar rationella jämte känslomässiga argument. Det hjälper att ha teknisk kunskap, eftersom man får en uppfattning om proportioner, noggrannhet och felkällors inverkan och därmed i högre grad kan välja vad man ska oroa sig för.

Jag håller hygglig teknisk nivå, men det gör mig inte immun mot känslan av att lika långa kablar är "säkrast". Den känslan vet jag samtidigt är tveksam ur ett helhetsperspektiv. Hur vet jag att en ihoprullad sladd är bättre än en kortare? Kanske det är bättre att ha olika avlånga kablar och ställa elektroniken bredvid lyssnarplats så att den inte står mellan högtalarna och inverkar på mitten av ljudbilden? Ändå gnager den där känslan att lika långa kablar ger bättre ljud. Mitt hifiliv är en ständig kamp mot ingivelser att peta på lättidentifierade, men obetydliga detaljer istället för att ta hand om de stora felen.

Det är bara att inse att den mänskliga kognitionen gör en massa tolkningar och förenklingar som inte är lyckade i alla lägen.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/11/13 :  09:44:17  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Alla får väl tro på vad dom vill och må bra av det. Dock bör man inte påstå att ens antagande är sanningar innan man testat noga och verifierat med blindtest. Olika långa högtalarkablar har ingen som helst betydelse för helheten av lyssningsintrycken. Däremot om man vill känns sig säker är det helt ok att välja lika långa. Men man kan inte säga att det valet har någon teknisk betydelse för helheten.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/11/13 :  09:47:03  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Ursäkta forken men vad menar du med följande?
"99.99999% av de som håller på med hifi har ett helt annat mål än vad jag har vilket är helt ok. Inget fel med det."
De som "håller på med HIFI" är väl dom som är ganska apparatintresserade. Om man tar alla som har sin HIFI anläggning till att lyssna på musik via så förstår jag inte vad som skiljer dig ifrån nästan alla andra.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/11/13 :  10:52:11  Show Profile Send U1 a Private Message
forken:
quote:
5% feltolerans på en komponent är väldigt högt.


Nja högt är det väl inte, snarare standard. Om vi gå på värsting komponenter ex CFAC spolar så ligger de på 2%, antar vi 100m kabel i spolarna så blir bara det 2m, och det är lågt räknat.

quote:
Anledningen till varför tillverkare säljer sina högtalare i par är för alla testas och matchas så du får två högtalare som låter/mäter lika


Vilka toleranser använder de?

Personligen tror jag att ett användande av 4m istället för 1m och detta då måste ligga i en rulle bakom högtalaren borde påverka induktansen som bildas mer än att använda kablar med olik längd, självfallet innom rimliga gränser.

Obs I de flesta fall skulle jag också förorda ett användande av lika långa kablar.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/11/13 :  11:10:20  Show Profile Send sampix a Private Message
Gick nyligen ifrån att ha en 2 m och en på 5 m, till att nu ha 2x2 m. Upplevde ingen som helst skillnad, men jag måste erkänna att jag tyckte det kändes lite..obehagligt att inte ha samma längder tidigare.

Tycker Rannagarden sammanfattar problematiken bra!
quote:
För mig handlar det till viss del om perfektion. För mig skulle olika längdade kablar kännas som att ha högtalarna olika vinklat mot lyssar position. Går icke! Tonkontroller och balanskontroller går oxå bort! Men man är kanske lite extrem...


Olika kabel-längder är en av audiofilens stora nojjor (tillsammans med vibrationer, elförsörjning etc )

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2006/11/13 :  11:12:32  Show Profile Send forken a Private Message
-> harry _up

När det gäller ljudskillnad pga kabellängd behövs inga blindtester. Dessa skillnader finns där och är väldigt lätta att höra i de system jag normalt lyssnar på. Ifall det handlar om att man har ett par meters skillnad och korta kablar så hör man det. Jag påstår inte det är några stora skillnader det handlar om, förmodligen skulle jag inte märkt något i ett system jag ej lyssar på regelbundet.

Jag menar att de flesta som har hifi som hobby väljer att lägga sig på en viss nivå av olika anledningar. Ens mål är inte något perfekt system utan något helt annat. Hur många här är beredda att slänga ut sin tv för att få hifin att låta bättre? Väldigt få gissar jag. Räcker att man tittar på något av våra svenska forum så ser man direkt att 99% ej har sitt system för aktiv lyssning utan mer som en del av ett vardagrum.


En person som testat olika längd i sitt system och sen inte hör någon skillnad eller tycker att skillnaden är så liten att det inte spelar någon roll har jag full respekt för. Någon som inte förstår att skillnaden kan finnas där bara för han själv inte hör något har jag ingen respekt för.

Edited by - forken on 2006/11/13 11:13:26
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000