HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva: L McKennitt - An Ancient Muse (708)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2006/12/02 :  21:49:01  Show Profile Send Micke Y a Private Message

Loreena McKennitt - An Ancient Muse



Utgivningsdatum - 2006-12-01
Format - CD
Bolag - Quinlan Road


Den kanadensiska sångerskan Loreena McKennitt är tillbaka efter många långa års tystnad. Hennes Book of secrets släpptes 1997 så det är nästan 10 år sedan ett studio album släpptes. Återigen får vi följa med på hennes personliga resa i sökandet efter kelternas ursprung och spridning i världen. Vi får följa med till Mongoliet, Grekland, Turkiet och vi höra massor av referenser till länderna i musiken i form av instrument, klanger och melodier. Alla sånger är noga arrangerade och genomarbetade in i minsta detalj. Loreena och Brian Hughes har arbetat fram en tät musik med många klanger och detaljer i var låt.

Som vanligt börjar skivan med en instrumental sak som därefter följs av en av hennes bästa sånger på länge. Långsam, suggestiv och starkt rytmisk leder den - Incantations - in oss i små spår av Turkiet och Grekland och med hennes egen musikaliska world music. Hennes röst dominerar, mjuk och ren i klangen tillsammans med bas och slagverk.
En av Loreenas speciella tillgångar är att hennes röst tar väldigt olika och tydliga uttryck. Ena sången glad, len och klar för att i någon annan låta nästan rock liknande. Hon arbetar både med själva sångtekniken såväl som studions möjligheter med klanger och atmosfär. Jag har en kompis som sjunger i kör och han påpekade det för mig och när jag hörde det så har det fastnat. Det blir något jag lägger märke till.



Återigen har hon spelat in i Real World studion som ligger i Box nord öst från London sett. Det är studion som Peter Gabriel äger och som är lite speciell genom att kontrollrum och studio är samma rum. Mixerbord och effekter står alltså mitt i det stora inspelningsrummet vilket en del artister tycker är väldigt bra.

Det tekniska teamet är idel adel med Stuart Bruce, Jeff Wolpert och Kevin Killen för att bara nämna några. Deras arbete är först klassiskt, ljudet är rent, klart, detaljerat och med stor bandbredd. Alla instrument har fått behålla sina egna klanger och de har helt avstått från att manipulera dom tydligt. Enda klagomålet är att den allmänna kompressions nivån kunde varit lägre men det är svårt att få allt. Ljudet är totalt sett mycket bra.





Musiken är hennes vanliga blandning av new age, irländskt och folk ofta med utpräglade rytmer och mycket slagverksinstrument. Stämningarna är på den skivan mer eftertänksamma och lite återhållna. Många låtar har ett lite lägre tempo än tidigare och lite mer stillsamma. Det blir med meditativt, mer passande en regnig höst kväll eller att lyssna på när brasan brinner och du vill lyssna på något vackert.
Vi finner och mer orkester och kör än vanligt som fyller på och förstärker stämningarna i sångerna som alla är skrivna av henne själv. Det finns även någon äldre sång som hon arrangerat. Det är tre instrumentala spår på skiva som håller lite varierande intresse.



Loreena har hittat sitt eget musikaliska språk och vi känner igen klanger, rytmer och arrangemang från tidigare skivor på gott och ont. Mycket är därmed precis lika bra, och i någon låt, magiskt medryckande som tidigare. Samtidigt är det inte lika mycket nytt eller variation som vi hört på en del andra skivor. An ancient muse blir till en lugnare förlängning av The book of secrets till väldigt stor del. Här finns väldigt mycket av samma klanger och sånger och visst kommer det här att vara en av de skivor man gärna återvänder till om och om igen. Kanske inte vid alla sinnesstämningar men visst är det här en riktigt bra skiva. Totalt har Loreena sålt 13 milj


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2007/02/20 :  05:19:28  Show Profile Send ztenlund a Private Message

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/02/20 :  06:35:08  Show Profile Send Ayn a Private Message
Bra recension av en bra skiva!

Jag känner igen mig i slutsatserna du drar - det är ju inte något särskilt nytt hon kommer med i och med An Ancient Muse, utan det skulle lika gärna kunna vara CD2 av The Book of Secrets. Å andra sidan, hon har ett fungerande koncept som låter bra, och förändring bara för förändringens skull känns överflödig. Men det känns ändå som att det hade kunnat bli ännu bättre om hon sökt ett någorlunda annorlunda uttryck - det har trots allt gått 10 år och hon har varit ute och rest världen över i sina vidare efterforskningar. Att det inte sätter sina spår musikaliskt känns lite konstigt.

...men som sagt - jag tycker också fortfarande att det är en mycket bra skiva
Tack för recensionen!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2007/02/20 :  11:55:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har nyligen börjat lyssna på hennes tidigare plattor.
Jag har alltid gillat Clannad så steget var inte långt.
Denna platta sätts genast upp på inköpslistan.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/02/20 :  20:55:14  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag har inte riktigt fastnat för den här skivan än. Jag tycker inte låtmaterialet och melodierna är lika bra som på hennes tidigare skivor men nu ska jag ge den flera chanser
Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2007/02/23 :  09:33:13  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message
Är också på din linje Roq, jag har inte heller riktigt fastnat för den.

There is NO substitute for PURE power.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/02/23 :  19:44:52  Show Profile Send hal a Private Message
Intressant det här och Peter Gabriels hus hade man ju inte tackat nej till. Tydligen går det en bäck under ett glasgolv också...
Är det denna skiva man skall börja med, om man inte har ngn skiva med henne ?

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/02/23 :  21:36:14  Show Profile Send Roq a Private Message
hal: För min del så gillar jag "The Visit", "The Book of Secrets" och "A Winter Garden" där jag nog tycker "The Book of Secrets" har hållit allra bäst. "Mask and Mirror" har jag inte men har hört den och jag har för mig att den är bra.

edit: Studion var ju f.ö. jäkligt läcker.

Edited by - Roq on 2007/02/23 21:39:00
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/25 :  15:05:39  Show Profile Send Lovan a Private Message
Kanske lite OT men vad står (708) för?
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/02/26 :  00:13:55  Show Profile Send Roq a Private Message
Lovan: Jag frågade Zalve en gång när jag själv undrade:

708 syftar på år och vecka, d.v.s. år (200)7, vecka 08.

Edited by - Roq on 2007/02/26 00:15:22
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/27 :  10:10:52  Show Profile Send Lovan a Private Message
Coolt. Tack för infon Roq.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000