HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 AnTra´s System
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2006/12/31 :  17:38:53  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message  Reply
Hej allesammans!.

Eftersom jag varit medlem här ett tag nu så tyckte jag det börjar bli dags att presentera sig själv och lite om ens eget intresse för hifi och hur vägen till att bli riktigt eller kanske "för" intresserad för det med åren som har gått.
Är nu strax en 40år gammal "norrlänning" och började mitt hifi-intresse redan som 10-åring då man endast fick avnjuta sin egna bandare Sharp med åtminståne väljare för "Stereo-läge" vilket utnyttjades HÅRT förståss. Farsan spelade på "fin" stapeln vilket var ett komplett rack från Kenwood som jag självklart fick låna då och då och som jag tokspelade med så länge ingen mer var hemma .

Med åren blev det b.l.a Philips första CD-spelare som släpptes på Svenska markanden som kopplades med NAD förstärkeri och en Dual-skivspelare fick också plats i racket. Efter det har det bytts friskt och jag har faktiskt hunnit byta prylar ett 10-tal gånger.
Kanske inte för att jag varit missnöjd utan mest för att det varit roligt att pröva "nytt".

Nog om det !!!, nu går vi till prylarna som finns i min ägo just nu istället!, Har varit tvungen att försöka ha ett "snyggt" möblerat system annars hade min kära fått fnatt för länge sedan.

Lovar fylla på med bilder då det blir för mycket "snack"

Bilder med lite beskrivningar allt eftersom! :.........

There is NO substitute for PURE power.

Edited by - AnTra on 2007/01/29 20:35:37

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2006/12/31 :  18:11:58  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message  Reply
Jag har "tyvärr" spenderat en mindre förmögenhet på hifi-prylar och har inte mindre än 4olika system att presentera allt-eftersom.
Ja !!!!, jag vet jag borde låsas in och knäppförklaras
Bor i ett hus med 3 våningar och har ett på varje plan samt ett rätt fint i stugan också. Vi börjar med 2kanalsanläggningen i vardagsrummet på våning 2, Vi får nog kalla det huvudsystemet !.



Systemet består av:
CD: Opera audio Droplet med utbytta rör till NOS ryska Miltärrör
Försteg: Pass Labs X2.5
Slutsteg primärt: Pass Labs X.350
Slutsteg (Sekundära Monoblock): Opera Audio Cyber-800 med NOS-rör
Högtalare: Compact XZ-8
Kablar: Signal Cable Silver resolution till allt!
Rack: Rack Of Silence från Solid Tech
Tweaks: Solid tech feet of silence, Solid tech avfjädrat hyllplan, Nordost Pulsar Points, Finite element Cera Balls och ett avstörningsfilter tillika överspänningsskydd.
Absorbenter: Svanå

Pass Labs X350/Opera Droplet är kopplat balanserat mot försteget meddans Opera-blocken är kopplat obalanserat från försteget.

Har högtalarkablar från både X350 och Opera-blocken separat så jag kan byta/pröva andra högtalare efter smak smidigt.


There is NO substitute for PURE power.

Edited by - AnTra on 2007/01/01 17:38:35
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/31 :  18:53:39  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
quote:
4olika system att presentera allt-eftersom.
Ja !!!!, jag vet jag borde låsas in och knäppförklaras


Nä,jag tycker du har hamnat på det bästa stället för såna som du,
Dårarnas paradis Hififorum.nu!

Fett system,Pass Labs och....Liknar SF Homage eller Stradivarius faktiskt.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/12/31 :  19:04:32  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Vilket skönt system!!
Speciellt för en högtalartosing som jag, de burkarna måste du låta oss få en närmre titt på.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/31 :  23:41:50  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Härlig uppställning mycket smakfullt, grattis. Tycker dina högtalare är skitsnygga.
Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2007/01/01 :  11:51:02  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message  Reply
På första bilden är systemet ej helt "uppdaterat".

Tillägg i Tweaks på denna bild är:

1. Pass Labs X350 vilar nu på 4st Finite Elemente Cera Balls.
2. Försteget vilar på ett fjädrat hyllplan från Solid Tech.
3. Cyber blocken från Opera Audio har fått en uppsättning Nordost
Pulsar points för att minska vibrationerna till framförallt rören.



Alla rören på monoblocken har dessutom vibrationsdämpande tube-O-ringar.


There is NO substitute for PURE power.
Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2007/01/01 :  12:04:20  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message  Reply
Opera Audio Cyber 800 har jag mixtrat mycket med rörbyten.

Det som jag nu fastnat för är:

1x5687 GE NOS från 1957
2x6922 Ei NOS matchat
4xEL34 "winged" C SED



Ljudet har blivit snäppet naturligare och man kan spela bra mycket högre utan att mista precisionen med dessa EL34:or jämfört med originalets Electro Harmonix. Däremot har dessa 34:or ett mekaniskt svagt ljud som man hör på mycket nära avstånd, Originalrören var helt tysta.

There is NO substitute for PURE power.

Edited by - AnTra on 2007/01/01 12:35:27
Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2007/01/01 :  12:09:57  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message  Reply
Rör är ju bara så roligt !, även om ljudet från X350 är rent ut sagt fantastiskt på ALLA ljudnivåer så kommer jag nog i fortsättningen köra på rörprylar vid eventuella nyinköp, Du har ju så mycket mer att mixtra med också.



Blocken ger 78w per styck och driver mina XZ-8 upp till riktigt hög volym med bravur, (OK passen är ju strået vassare men den kostar ju lite mer också)

There is NO substitute for PURE power.
Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2007/01/01 :  12:12:45  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message  Reply
Sen så glöder det så mysigt också !!!



Min kära tycker de är bra också, hon sätter alltid på Stereon när det är lite kyligt i rummet.

There is NO substitute for PURE power.
Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2007/01/01 :  12:17:08  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message  Reply
NYA dojjor till monoblocken !! Nordost Pulsar points under fossingarna ska det vara.



En fin julklapp är alltid nya skor åt sina prylar även om inte håller med !.

There is NO substitute for PURE power.
Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2007/01/01 :  12:27:11  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message  Reply
Kul att ni uppskattar mina bilder på TOKERIET !.

Stickan och Passerati vi SKALL gräva djupare i allt, vänta bara !!!.

There is NO substitute for PURE power.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/01 :  12:47:47  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Jag är stort fan av Pass Labs-stegen i den serien,men tyvärr är det sånt som får fortsätta vara en dröm för mig.

X350,skulle vilja ställa ett sånt vid sidan av mina Cyrus bara för att jämföra vad mina 2x70W 4 ohm har att komma med,
mot X350`s 2x350W,eller liknande....
Kan spela ganska högt utan att det för den delen låter dåligt,därför vill jag testa med ett riktigt kraftigt slutsteg nån gång.

Och närbilder på Droppen önskas härifrån!
Droplet,alltså.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2007/01/01 :  13:01:37  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message  Reply
MC Square,

Det kommer , Håller på att ladda Kamerabatterierna Bara !!!.

Ja Pass har verkligen fina prylar !. Jag köpte försteg/slutsteg begagnat från Handlare i USA så man kan faktiskt få ner BEG-priserna på det sättet lite granna i alla fall (Jämfört med Sverige).


There is NO substitute for PURE power.

Edited by - AnTra on 2007/01/01 13:45:49
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2007/01/01 :  13:47:30  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Hur fixar du omvandlingen av nätspänningen?

Jädrar vilket biffigt system!
Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2007/01/01 :  13:52:32  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message  Reply
Olof:

Pass x2.5 och 350 är båda förberedda för 220v så man får koppla om lite tåtar i innandömmet.
(Varning !!!, fick ta hjälp av en kunnig radiorep på X350 som dessutom hade kontakt med en ännu kunnigare som gjort det tidigare och det höll ändå på att bli fel, men löste sig i slutändan i alla fall).

Ser att du också är intresserad av bilar!, (Jag håller själv på med veteraner)

There is NO substitute for PURE power.

Edited by - AnTra on 2007/01/01 13:56:23
Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2007/01/01 :  14:07:58  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message  Reply
En bild på de senaste uppdateringarna: Tweaksen...
(Meddans batterierna laddar).






There is NO substitute for PURE power.

Edited by - AnTra on 2007/01/01 14:08:51
Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2007/01/01 :  14:13:04  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message  Reply
Har glömt informera om att jag även har en radio-del som är bultad bakom rackets övre del. Den är bultad genom radio-delens övre plåtskydd/lucka och sedan monterad fast på väggen med diplayen vänd rakt uppåt, jag har använt distanser mellan i utstansat gummi ca 8mmm tjockt. Det matchade ej så bra med att klämma in en radiodel i racket i övrigt så tyckte det var clever att gömma den där bakom.
Bootsen/Dojjorna på radiodelen är borttagna som Ni ser.



Har planer på att göra någon snygg perforerad polerad plåt i alu/rostfritt för att täcka den helt, men det kommer lite senare!.


There is NO substitute for PURE power.

Edited by - AnTra on 2007/01/01 20:49:33
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/01/01 :  14:45:04  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
AnTra, hur låter de där högtalarna? Vad har du jämfört dom med?
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2007/01/01 :  14:51:37  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Du får sätta en långsmal spegel i 45 graders vinkel under tavlan så att du från lyssningsplatsen precis ser radions spegelbild

Själv är jag mest inne på banåka å dylikt, gärna med äldre bilar. Nya bilar är så bra och tråkiga
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/01 :  14:53:18  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


jäklar vilket snyggt system Och härliga VARMA bilder....Är det jul o nyårsstämmningen som krupit in i våra kameror tro..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2007/01/01 :  14:55:34  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message  Reply
Ja Olof, det med spegeln tål att tänkas på !.

Är själv ägare av 2 st Jaguar e-type (OT) men har väl inga planer på att låta dom gå på Bana-ÄNNU .

There is NO substitute for PURE power.
Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2007/01/01 :  15:10:52  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message  Reply
Här är min rörsamling hittils, det har blivit lite med tiden och det är ju så skoj att prova byta och försöka nyansera skillnaderna som uppkommit efter bytet


There is NO substitute for PURE power.
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2007/01/01 :  15:12:13  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Ojoj! Det var inte illa, vackra bilar och trevligt ljud. Vad är det för årsmodeller du sitter på? Jag har en bekant som är ägare till en e-type "lowdrag" i fullt receprepp. Att åka fort i den är en av de mer angenäma upplevelser jag haft i livet
Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2007/01/01 :  15:15:03  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message  Reply
Har även införskaffat en sådan HÄR:



Hickock RD1575 som förövrigt testar 300B rör dessutom.
Kompletterat den med Spänningsomvandlare inköpt på Kjell&Company.
Väntar nu på inköpt manual på denna så man förhoppningsvis kan lära sig denna efter ett tag.

There is NO substitute for PURE power.
Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2007/01/01 :  15:18:25  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message  Reply
Hej igen Olof,

Har en 63:a cab inkl original HT och en 73:a "2+2". (OT)- i know !

There is NO substitute for PURE power.
Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2007/01/01 :  15:42:38  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message  Reply
Snutten/och övriga förståss:

Högtalaren är en fullregister basreflexkonstruktion tillverkad i Kina, den är en 4-vägs med följande element och tekniska specifikationer:

Beskrivning: 4-vägs 4-elements bas reflex
Hög-diskant: TSM800-04 1st (Banddiskant)
Rekommenderat förstärkeri: 100-300W Monoblocken ej rek som synes
Diskant: Scan Speak 2905
Mellanregister: Scan Speak 15W/8530 .
Baselement: Scan Speak 25W/8565-01 .
Impedans: 6Ohm nominell
THD: 250~20KHz <1%
Känslighet: 88dB/W/m
Crossover 250Hz18dB/Oct 3700Hz 12dB/Oct 8000Hz6 dB/Oct
Frekvensomfång: 20Hz-40kHz
Dimensioner:(B,D,H) 600mmX295mmX1193mm



Diskanterna och mellanregister är monterade i en kraftig urfräst eloxerad Aluminiumplatta som synes, mellandelen är pianolackad i ruggig finish förståss-som hela högtalaren i övrigt är.

There is NO substitute for PURE power.

Edited by - AnTra on 2007/01/02 17:17:04
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000