Author |
Topic  |
micke76
Member

454 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 09:21:11
|
hej, det har ju dykt upp en flora av svindyra nätkablar på marknaden på senaste tiden. Finns det någon som har någon bra byggbeskrivning hur man skulle kunna tillverka egna bra nätkablar till inte en allt för hög kostnad.
mvh micke76 |
|
micke76
Member

454 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 11:26:20
|
någon??? h micke |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
|
plind
Member

1378 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 11:45:30
|
quote: Originally posted by micke76
någon??? h micke
Visst,kolla på hifisentralen.com under rubriken tweaks eller DIY har jag för mig. Den finns att köpa på ELFA för ca.25kr./meter |
 |
|
micke76
Member

454 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 11:54:35
|
man får tacka så mycket |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 14:02:44
|
En liknande tråd dök upp för nån vecka sen och någon sa något i stil med att ta bussen till garageuppfarten o ferrari in i garaget 
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
micke76
Member

454 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 14:06:51
|
jo jag har också varit av den filosofin, vad kan det spela för roll, det är ju skräp hela vägen dit, men dyra kablar kanske stör ex signalkablar och annan elektronik mindre vad vet jag??? är det nån som vet vad de dyra kablarna egentligen gör bättre. Nu har man precis inhandlat div pinaler för ett eget nätkabelprojekt, håll tummarna
h micke |
 |
|
AndersP
Member

1563 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 14:24:20
|
Jag förstår inte riktigt det här med dyra nätkablar, men det finns tydligen dom som hör skillnad. Supra har börjat göra en skärmad nätkabel som jag tror finns på lösmeter. Det kanske kunde va nåt? |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 14:37:10
|
Nätkablar gör förvånansvärt stor skillnad. Någon bra förklaring har jag inte sett, och jag var också skeptisk. Man får ju inte bättre vatten bara för att man byter ut dom sista 2 meter tappvatten-rören. Men efter att provat ex.vis Clous dyra silvervoice nätkabel, så är det bara att kapitulera. Men visst hade det varit kul att ha en förklaring på det här, men man får väl vara nöjd med att det faktiskt fungerar. Det gör ju att det finns potential för ytterligare förbättringar i anläggningen. Jag höll på och flätade egna nätkablar ett tag, men tycker inte det är värt besväret, dom skärmade kablarna man kan köpa är enklare att tillverka nätkablar av. |
 |
|
H
Member

432 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 14:48:02
|
Clas Ohlson säljer tvinnad FK i 25m längder. Man kanske kan "tweak:a" sin elinstallation med dom...
//Henrik |
"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it." Seymour Cray, 1975 |
 |
|
micke76
Member

454 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 17:32:50
|
WOW nu har bitarna fallit på plats, byggde mig en nätsladd modell monster, (jag som trodde mina intermezzo var styva) och WOW vilken skillnad, allt blev bättre speciellt, de övre registren, hör helt nya saker på skivorna, och stereo och djup förbättrades avsevärt, viss förbättring i basen också, rösterna mer naturtrogna.
En uppmaning, de som tror (var en stor skeptiker till för en liten stund sen) att nätsladden inte har någon betydelse,, tänk om...
skulle vara kul att jämföra mot märkeskablar, men för er som inte vill lägga ut 5000 kr på nån amerikansk värstingkabel, åk och handla lite vettiga prylar och sätt igång och bygg, efter ett par timmar och några svordommar var det klart
h micke |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 18:00:24
|
m76: Måste du skriva exakt samma text i flera trådar?
Nag nag nag nagref! 
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
Edited by - Nagref on 2002/11/20 18:01:19 |
 |
|
micke76
Member

454 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 18:51:38
|
sorry, den passade i båda ämnena tyckte jag, tänkte att alla kanske inte läser alla ämnen, hoppas ni andra har överseende med detta
h' micke |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 20:31:50
|
Det är ok. det passade definitivt bättre i det här ämnet om de smalspridnade diskanterna...  |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
holmgrenstefan
Member

390 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 21:34:30
|
quote: Originally posted by Björn-Ola
Nätkablar gör förvånansvärt stor skillnad. Någon bra förklaring har jag inte sett, och jag var också skeptisk. Man får ju inte bättre vatten bara för att man byter ut dom sista 2 meter tappvatten-rören. Men efter att provat ex.vis Clous dyra silvervoice nätkabel, så är det bara att kapitulera. Men visst hade det varit kul att ha en förklaring på det här, men man får väl vara nöjd med att det faktiskt fungerar. Det gör ju att det finns potential för ytterligare förbättringar i anläggningen. Jag höll på och flätade egna nätkablar ett tag, men tycker inte det är värt besväret, dom skärmade kablarna man kan köpa är enklare att tillverka nätkablar av.
jag trooooorrrrrr att det kan vara så här ' ¨hög induktans kommer att filtrera bort höga frekvenser o hög kapasitans kommer att ge större dynamik då det levererar ström snabbare till trafon..vad tror ni om det ???? |
[size=1]driver R.A.L
|
 |
|
micke76
Member

454 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 21:57:23
|
tack för din teori, rätta mig om jag har fel, bra kablar har alltså låg induktans och hög kapacitans, eller vad ska man sträva efter för att få så mycket väl-ljud som möjligt. samt vad i kablarna är det som påverkar dessa två parametrar.
skulle vara intressant att mäta standartdkabeln mot den jag knåpade ihop i eftermiddag för ljudet blev ett helt snäpp bättre med den senare
h micke |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 22:44:54
|
Det är nog inte så enkelt som låg och hög utan man måste relatera det till hur apparaten ser ut och vilken ström den drar. En CD-spelare drar relativt lite ström och är en högohmig last. Då filtrerar hör kapcitans mer än 'häg' induktans. För en effektförstärkare så är det tvärt om. |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 00:11:00
|
nätkablar...spelar det nån roll????
Japp. Utan dom går inte mina apparater igång.
// Pär E, som har Clou's, Jormas och en egen variant och växlar mellan! |
 |
|
micke76
Member

454 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 00:24:51
|
så de spelar roll då |
 |
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 00:59:28
|
epkpeng: Superinlägg....
Jag kan då personligen inte höra skillnad i anläggningen när jag byter nätkablar, och rent teoretiskt ska man inte höra skillnad heller. Har frågat Jorma, som visade sina dosor med Mårtenbröderna på mässan, och han kan inte peka på en enda parameter som hörbart skulle göra skillnad. Nu är jag förvisso en sån tråkig typ som gärna vill ha någon form av vetenskapligt belägg för "tweak" innan jag köper dom. (Även om jag har en del). En förklaring som jag såg längre upp i tråden var att väl skärmade nätkablar kanske skulle kunna störa signalkablarna mindre och på så vis göra någon förbättring.... men men jag kan då inte höra skillnad, och då anser jag mig ändå ha mycket god både hörsel och lyssningsvana. |
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
 |
|
micke76
Member

454 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 01:05:26
|
kanske är olika från anläggning till anläggnin, jag upplevde då att skillnaden i min anläggning nästan blev större med nätkabelbyta jmf med byte från audioquest ruby interconnect till cogan hall intermezzo som kostar ca 7 ggr mer, men upplever man ingen skillnad som i ditt fall så kör med standardkabeln
det borde ju kunna bli en del störningar när man har en 230 volts kabel några millimeter från signalkabeln, tycker man
h micke |
 |
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 01:09:55
|
Jo det är klart. Då kan du ju spara pengar genom att köra standardkabeln du med och separera signal och nätkabel 
|
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
 |
|
micke76
Member

454 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 01:16:20
|
inte så lätt i mitt fall, de kommer ganska nära varandra hur man än gör, intermezzo = osmidigt
men stabilt |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 09:58:38
|
Jaja, det här ämnet har ju körts ett par varv...
Vissa hör tydlig skillnad andra inte. Vissa har provat och kan svara utifrån egen erfarenhet, andra inte.
Jag kan berätta i min anläggning i mitt rum var skillnaden mycket påtaglig (som jag berättat i andra trådar). Djupet i ljudbilden blev större, fler detaljer i basen kom fram. Jag kan inte förklara varför men det gör inte effekten mindre för det. Teorier finns det gått om - vibrationer, strålning, brus etc - men jag är inte man att svara på om de håller, men prova. Vad har Ni att förlora?
Just när det gäller vibrationer kan man läsa mer på www.vansevers.com. Det låter som voodoo men är repetativt och hörs blint varje gång.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
ud
Member

894 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 10:19:27
|
quote: Originally posted by micke76
det borde ju kunna bli en del störningar när man har en 230 volts kabel några millimeter från signalkabeln, tycker man
En av de första åtgärderna är väl att separera alla kablar så långt från varann som möjligt. Jag har ca 2dm mellan högtalarkablarna och 230Vkablarna där dom ligger som närmast. Signalkablarna ligger ännu längre ifrån. Dessutom bör man i möjligaste mån undvika att kablarna ligger parallellt.
/Urban |
torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010 |
 |
|
micke76
Member

454 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 10:26:53
|
det där med millimetrar var en liten överdrift,
h micke |
 |