HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ljudbild off-center... hjälp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2006/12/05 :  18:09:38  Show Profile Send l99_man a Private Message
Jag har en stärkare vars ljudbild är off-center.. dvs. förmodligen är output'en högre i ena kanalen.

Provade att växla kablarna bak och då växlade även ljudbilden centrum. Är detta ett tecken på olika output på kanalerna?

Vad gör man? Lämna in den hos någon som kan meka med stärkare, och vad finns det för aktörer på service-marknaden som kan hifi i Stockholmsregionen? Tips?

/Martin

marran
Member

540 Posts

Posted - 2006/12/05 :  18:20:09  Show Profile Send marran a Private Message
om du bytte högtalarkablar och ljudbilden följde med bör det väl vara ett tecken på att felet är i högtalarna

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/12/05 :  18:24:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nja, det låter väl som stärkaren? Hade det varit ena högtalararen som "spelade för högt" så skulle det ju inte spelat någon roll vilken kanal som den matades från; felet skulle stannat på samma sida.

Spelar det någon roll vilken volym du spelar på? Många gånger uppstår fel av denna typ då de två kanalerna (banorna) på volymkontrollen inte är identiska, eftersom volymkontrollen är logaritmisk så är den mycket känsligare för detta på låga volymer (där även små skillnader spelar stor roll) och det är inte helt ovanligt att felet då försvinner om man höjer volymen en smula.



Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2006/12/05 :  18:37:25  Show Profile Send l99_man a Private Message
Det verkar som skevheten hänger med oberoende av volym, men det är svårt att säga när man spelar på högvolym om felet blir mindre.

Stärkaren är en Jungson JA-88D. Det verkar som den har fasta lägen då det klickar varje gång man höjer eller sänker volymen för varje steg.
Ville inte kassera stärkaren heller då jag är extremt nöjd med klang och upplösning hos den. Vill inte minnas att jag hade detta fel då den var ny.

/Martin

Edited by - l99_man on 2007/02/25 11:20:13
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/12/05 :  18:43:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Har du en diskret volymkomtroll (uppbyggd av en switch och resistorer) så är det nog inte felet.
Har du provat att använda en annan ingång på förstärkaren för CD-spelaren(jag antar att det är CD du spelar)?

Du har säkert tänkt på detta redan; men prova med lite olika skivor. För några månader sedan så letade jag också efter ett liknande fel; till slut visade det sig vara min "testskiva" som helt enkelt var inspelad så.


Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2006/12/05 :  18:47:34  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Lite basics bara:
Har du växlat kanalerna från källan också så du säkrat att det är förstärkaren som är felet?
Och är du säker på att du inte använder en skiva/skivor som har skev ljudbild? Det har jag sett exempel på bl a här på forumet och då kan man ju jaga felet i all oändlighet...

Edit: Smurf på dig f95toli...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/12/05 18:48:51
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2006/12/05 :  19:34:39  Show Profile Send marran a Private Message
oj då, är visst lite trött idag...får väl skylla på morgonens fysikföreläsningar.
Glöm allt jag sagt, det är ju rent nonsen

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/12/05 :  22:51:29  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Vanligaste orsak är skivan. Sedan volympotten. Efter det förmodligen att någonting i signalvägen lämnar ojämn signalstyrka. Finns fenomenet på alla skivor i alla situationer är det förmodligen rummet/uppställningen av högtalarna.

Ett härligt fenomen som kan hålla mången audiofil upptagen i flera veckor.

/M
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2006/12/05 :  23:38:34  Show Profile Send l99_man a Private Message
Tyvärr verkar det inte se så ljust ut då alla signalkällor och ingångar ger samma fenomen...

Uppställningen av högtalarna kan det väl inte vara då centrum flyttas av att bara byta kablarna på stärkaren?
Det lutar väl åt ojämn signalstyrka? ...men hur kan det bara "ske över en natt"?

Finns det någon kunnig hifi-reparatör i Sthlm?

Tack för all respons och svar jag fått!

/Martin
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/12/06 :  00:56:24  Show Profile Send Lovan a Private Message
Har du en multimeter kan du ju bränna ut en 50hz testton på en skiva och sen använda multimetern i AC-läget och se om du får någon skillnad i nivå på utgångarna
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2006/12/06 :  14:38:33  Show Profile Send l99_man a Private Message
Bra idé, Lovan.

För att göra livet lätt: Är det någon som har en mp3 med lite fin 50Hz julstämning?

/Martin
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2006/12/07 :  07:12:52  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Vassegod: http://digitalakuten.com/audio/50hz.mp3
1 minut, 50hz, stereo, 192kbps

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2006/12/07 :  08:31:00  Show Profile Send l99_man a Private Message
Tusen tack!
Forum power...

/Martin
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2007/01/26 :  11:03:54  Show Profile Send l99_man a Private Message
Nu efter hundra år har jag mätt Volt ut på förstärkaren med en 50 Hz ton:

L = 1.3V
R = 2.8V

Konstatera kan man att det är en grav skillnad... och det är ingen större föränding av förhållandet vid olika ut-nivåer.
Vem och var reparerar man sin stärkare i Sthlm?

/Martin

Edited by - l99_man on 2007/01/26 11:14:45
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/26 :  11:16:52  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag hade en gång en ljudbild jag inte blev klok på, till sist visade det sig att jag råkat vända polerna på ena högtalaren....snacka om att känna sig dum...

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/26 :  11:17:40  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Vänster är den som är paj och har du tur kanske det bara är en kondning som har gått,eller dylikt.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2007/03/01 :  14:35:10  Show Profile Send Tomas a Private Message
Det är ganska exakt 6 dBv högre i ena kanalen. Borde gå att hitta. Kompisen hade precis samma problem och det vart de flesta kardelerna på ena högtalaranslutningen som slitits av. Kvar vart några stycken och gav signal men bara hälften så hög. Väl lödat så är allt som vanligt igen. Även om det inte är högtalarkablarna just nu så kan det vara ett liknande problem i signalvägen..


Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2007/03/01 :  15:42:32  Show Profile Send l99_man a Private Message
Det är säkert något enkelt fel, precis som du säger Tomas. Haken är bara att jag inte är Kung på elektronik, och bör därför inte ner och gräva bland sladdar och kretskort.

Lämnade in den till en rep-firma. Men dom vill inte riva i den utan ett schema.

Skickade mail till firman som har agentur/återförsäljare i Sverige för att få hjälp. Dom var iof trevliga, men jag vet inte vad slutnotan med frakt och allt landar på... så det kanske lutar åt break-even, och då känns jobbet att rodda med allt inte aktuellt. Speciellt inte då jag knappt har någon tid över.

Nu e jag så trött på hela historien att jag funderar på att skita i den, och sälja "svetsen" som den är. Finns säkert mycket godis att ta vara på i den.

Till råga på allt har även min cd-spelare gett upp! Också en Jungson...

Kanske någon på detta forum som gillar att meka elektronik, mot ersättning

/Martin

Edited by - l99_man on 2007/03/01 15:44:47
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/01 :  17:24:07  Show Profile Send Lovan a Private Message
Du får 200 för den
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2007/03/01 :  17:45:04  Show Profile Send l99_man a Private Message
In your dreams!

/Martin
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/01 :  18:24:07  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
Kanske någon på detta forum som gillar att meka elektronik


Skojar du,eller?
Jag har redan hjälpt 2 forumsmedlemmar.

Vad har hänt med din cd...?Jag har ju en MoonHarbor,som jag dessutom grävt ganska djupt i.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2007/03/01 :  19:27:30  Show Profile Send l99_man a Private Message
Mc Square:
Jag har en Moon Harbour S2 med rör, som inte vill läsa cd-skivorna. Det verkar som den inte ens får igång mekanismen... en 1/10 sec efter den har dragit igång skivan slår den ifrån, och visar "no disc" i fönstret!

/Martin
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/02 :  02:07:22  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Nu har jag visserligen inte rör i min...Men det låter som läsaren e lite sliten.
Nåt som funkar för mig ibland är att stänga av när skivan satts i,för att sen sätta igång den igen,då funkar det igen.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/03/02 :  07:38:20  Show Profile Send Magoo a Private Message
Bara en liten tanke... Vad har du för spänning ut ur cd spelaren med 50 Hz skivan?

comfortably numb
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000