Hej alla ni som suktar efter bra testmusik. Praktiskt taget allt som kommer från skivbolaget ECM är sjukt välproducerar så det är bara att löpa och köpa. (Lyssna först kanske. En del artister är lite väl bohemiska.) Tips direkt är: Ralph Towner "Anthem" Killen är helrå på att få en gitarr att ljuda.
Susanne Abbuehl "April" Hennes röst är som alvsång. Hon gjorde för övrigt en kanoonkonsert på årets "Moldejazz"
Dave Holland "Not for Nothi'n" Jazz på mycket hög nivå. Är man ledsen blir man glad det lovar jag.
Mishca Alperin "At Home" Inspelad i en lägenhet i Oslo det är så intimt att man nästan rodnar. Du hör hans andetag. (Med en bra anläggning förstås. Kolla min annons på Säljes TEAC VRDS - 9.)
Jag skulle kunna fortsätta länge här märker jag. Jag river av tre spontana sedan får det räcka. Filmmusiken till "Leaving Las Vegas" och "Traffic" och slutligen Jazzanovas "In Between" De två senaste har duktigt låga basfrkvenser på några spår. Man känner bara hur småhåren vid öronen rör sig.
Hej! Glöm inte Hilliard ensemble dom har gjort tagningar på ECM. Katedralmusik. Lite crossover med Garbarek också även om jag gillar klassiskt och körmusik bäst. Tekniskt fulländat. Tyskt bolag va. Alltid exemplariskt. Väldigt konstnärliga, svartvita omslag. Mycket svart var det. Men snyggt!!
Tack för det tipset. De har en helt OK hemsida www.ecmrecords.com där man kan handla online vilket funkar utmärkt. Litet farligt bara det finns ju som sagt en hel del bra. /JB
Man måste först förtjäna mer än man tjänar för att sedan tjäna mer än man förtjänar.