| Author |
Topic  |
|
ollilaboratories
Member

466 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 19:15:49
|
En stilla undran... är det någon som lyssnar på de CD's som följer med tidningen High Fidelity, tycker nämligen som oftast att musikurvalet suger fett... tröttsam dansk populärmusik och lite annan gubbrock... lyssnar man verkligen på så tråkig musik i hifisvängen? Ok, den klassiska musiken håller hög klass... men... 
...måste det vara så tråkigt, lite liv och rörelse efterfrågas? |
|
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 19:42:41
|
| Jag hade samma uppfattnign som du förut. Men nu lyssnar jag igenom varje platta och hittar faktiskt en hel del gobitar. Men det är inge platta som jag lyssnar igenom i ett sträck. |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 22:09:20
|
| dom skivorna e ganska värdelösa faktiskt =) varför kan man aldrig ta med musik som man har hört talas om? "undantaget den klassiska" dansk och norsk gubbrock för det mesta ju =) inte kul alls |
 |
|
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 23:08:30
|
| Bör nog se dessa som TEST-av-anläggingen-skivor, inget annat..... |
Texas Flood........ |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 01:52:25
|
Om ändå innehållet varit gubbrock !! ?? |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
ollilaboratories
Member

466 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 10:23:51
|
Är det inte så rent generellt att "HiFi" eller "Referens" musik är ganska så tråkig musik, speciellt den som demas på mässor och liknande?
Jag har mig veterligen aldrig hört en Pink Floyd platta snurra på en mässa, som faktiskt för många figurerar som referens hemma i skivsamlingen... som oftast är det okänd "Referens" musik som man inte känner till och heller inte kan bilda sig en uppfattning om...
Nu kan man ju iofs plocka med sig egna plattor... men...
Är jag helt ute och cyklar eller?  |
 |
|
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 10:37:42
|
| Generellt, ja tyvärr! Men har själv faktiskt hört R. Waters platta Amused To Death på 1 (en) mässa. Faktum är ju att det är konsumenten som bestämmer, alltså du o jag! Påverka! Får dock hålla med företagen en del. Bl.a så är det ju väldigt uselt ljud på så gott som alla hårdrocksplattor, eller? Vore bra om fler personer på detta forum kunde fiska fram tips på inte "bara" tråkiga reference plattor. Kan ju själv lyfta fram 2 plattor med CREED; Human Clay & Weathered. Det bästa ljud jag upplevt när det gäller tyngre musik. Oftast tar distade gitarrer över hela ljudbilden, dessa är dock ett lysande exempel på att det går att få mycket bra HiFi med tunga gitarrer. |
Texas Flood........ |
 |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 10:52:57
|
Ibalnd så hittar man faktiskt riktiga guldkorn på ex: Eric Bibb, Josefin Cronhom. Man kan alltså upptäcka ny musik genom dess skivor, sådant man annars aldrig hade kommit i kontakt med. Så de har mer än ett syfte ansre jag. Men jag får nog böja mig för majoriteten att ofta så är utbudet på skivorna under all kritik. |
"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill |
 |
|
|
Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 14:10:42
|
För mycket Dansk låtsasmusik på dessa!! |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
 |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 14:19:01
|
quote: Generellt, ja tyvärr! Men har själv faktiskt hört R. Waters platta Amused To Death på 1 (en) mässa.
den kan man väl inte spela på en mässa..när man inte sitter rätt så försvinner ju alla de roliga effektrna 
men hemma låter den bra  |
Konsult hos Consulterna |
 |
|
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 15:19:48
|
| JA, musiken är nog lite tråkig överlag men det finns också en del riktigt sköna låtar också. Ljudkvaliteten är i alla fall fantastiskt bra. Jag har väl ett 20-tal av plattorna själv och de är perfekta för att finjustera anläggningen eller när man provar nya prylar. |
Man borde inte sova. |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 16:15:43
|
| jag tycker inte ens dom är bra som test/referenceskivor dom håller inte såpass klass |
 |
|
|
wallraff
Member

1077 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 16:37:51
|
Håller med bland annat ayayay om att skivorna bör ses som lite mer än just skivor. Jag har fått väldigt många uppslag på bra artister där jag sedan köpt hela skivan. Favoriten är Oscar Danielsson, som figurerade som förstaspår på en väldigt gammal Reference skiva.
Håller också med några andra, som anser att skivorna innehåller för mycket dynga, till exempel The North, vad är det för något egentligen?
Smörja... :) |
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 16:39:32
|
| fattar fortfarande inte varför dom inte kan ta med känd musik som är välinspelad istället för saker som dom har hittat på danmarks improvisationsjazzfestival |
Edited by - ekman on 2002/11/20 16:39:43 |
 |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 18:30:44
|
He, he, he "danmarks improvisationsjazzfestival".
Jag har hört Pink Floyd på Arkenmässan, i Kuzma/amphion/base rummet. Ingår inte PF i det man brukar benämna som "hifimässemusik" i samma andetag som Eagles och Dire Straits? |
 |
|
|
Bosco
Member

444 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 20:28:25
|
Tyckte det spelades Pink Floyd på väldigt många ställen på Arken. Kanske bara var på lördagen?  |
Hifi är ingen smak |
 |
|
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 22:32:15
|
Troligtvis så är det mycket billigare att ta med med okännd musik.
quote: Originally posted by ekman
fattar fortfarande inte varför dom inte kan ta med känd musik som är välinspelad istället för saker som dom har hittat på danmarks improvisationsjazzfestival
|
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 23:04:48
|
| du har en poäng där men lika bra att skippa skivan helt och sänka priset på tidningen med 50spänn =) eller höj det med 10 och gör skivan BRA nu är den bara ett nödvändigt ont om man vill ha tidningen som är bra ibland... |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 01:05:04
|
dom skivorna e ganska värdelösa faktiskt =) varför kan man aldrig ta med musik som man har hört talas om? "undantaget den klassiska" dansk och norsk gubbrock för det mesta ju =) inte kul alls
Nu är ju smaken som baken, delad, hacka inte på de som faktiskt gillar musiken, det är i alla fall en bra testare av system
 |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 01:32:56
|
| men snälla Larsho lägg ner nu skrev jag något om dom som gillade musiken? nej det gjorde jag inte det är väl jättetrevligt för dom och nej jag håller inte med om att dom är bra ens som testskivor ljudkvaliten håller ok standard men knappast något utöver det vanliga och för övrigt så uttryckte jag ju bara min åsikt och smaken är ju som sagt delad så sluta hacka på mig =) |
 |
|
|
ollilaboratories
Member

466 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 09:48:31
|
Håller med, varför kan man inte köpa den utan CD... till ett billigare pris då isf? Valmöjligheten borde finnas... då skivan ändå för min del är skåpmat. 
du har en poäng där men lika bra att skippa skivan helt och sänka priset på tidningen med 50spänn =) eller höj det med 10 och gör skivan BRA nu är den bara ett nödvändigt ont om man vill ha tidningen som är bra ibland...
|
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 10:42:14
|
men snälla Larsho lägg ner nu skrev jag något om dom som gillade musiken? nej det gjorde jag inte det är väl jättetrevligt för dom och nej jag håller inte med om att dom är bra ens som testskivor ljudkvaliten håller ok standard men knappast något utöver det vanliga och för övrigt så uttryckte jag ju bara min åsikt och smaken är ju som sagt delad så sluta hacka på mig =)
det är väl ändå du som skall sluta och hacka på allt och alla, lyssna inte på skivorna om du tycker de är så dåliga. |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 11:51:58
|
Jag har hört Pink Floyd på Arkenmässan, i Kuzma/amphion/base rummet. Ingår inte PF i det man brukar benämna som "hifimässemusik" i samma andetag som Eagles och Dire Straits?
Jäppz, och det låt väldigt trevligt av den vinylen!
Håller med, varför kan man inte köpa den utan CD... till ett billigare pris då isf? Valmöjligheten borde finnas... då skivan ändå för min del är skåpmat
Sant, har själv ingen CD spelare så jag får en massa CD skivor som jag inte har någon som helst användning av. Om man kunde köpa direkt ifrån dom utan skivan vore jag glad. |
 |
|
|
ollilaboratories
Member

466 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 13:11:13
|
Man kanske skulle pusha för en analogt mastrad vinylvariant... undertecknad skulle gilla att få lite urval av den klassiska musiken på 180 grammare med varje tidning  *dreggla*
quote:
Sant, har själv ingen CD spelare så jag får en massa CD skivor som jag inte har någon som helst användning av. Om man kunde köpa direkt ifrån dom utan skivan vore jag glad.
|
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 16:26:36
|
| Larsho är du rolig eller jag skriver väl vad fan jag vill läs inte mina inlägg om dom stör dig och vänligen svara inte på dom heller då jag ändå inte ämnar läsa dina inlägg |
 |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 17:10:53
|
Larsho är du rolig eller jag skriver väl vad fan jag vill läs inte mina inlägg om dom stör dig och vänligen svara inte på dom heller då jag ändå inte ämnar läsa dina inlägg
Ekman väx upp någon gång, se positivt på livet istället för att bara gnälla på allt och alla, förresten läser jag vad jag vill
 |
 |
|
Topic  |
|