Jag börjar mer och mer se behovet av en förförstärkare komma krypande. Alternativen är många och så även åsikterna. Vilken förförstärkare skall man välja? Mina kriterier är att den skall passa så många olika typer av slutsteg som möjligt. I dagsläget använder jag en gainclone men kommer kanske snart bygga en rörstärkare eller något solidstate. Budget är lite ledord här också.
Har du kikat på BOZ? verkar vara en ganska enkel att bygga. Dom som gjort det på diyaudio verkar vara nöjda iaf. Kanske börjar bli en ganska gammal konstruktion.
Annars har väl nagref på "det andra forumet" designat en väldigt enkel förförstärkare baserat på en dubbel op-amp. Sök på N5mD så borde du hitta tråden där.
Efter tentan den 22dec så ska jag börja mitt BOZ bygge..
GGP och gainclone är en bra och beprövad budgetcombo. Ordentlig jordning är A och O när det gäller GGPn. Boz låter också bra men jag hade problem med överstyrning innan jag läste att man skulle dra ner strömmen över utgångstrissorna en hel del jämfört med byggbeskrivningen.
/Per
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall
Jag tror Lundahl-byggena är lite utanför min budget just nu men det blir nog en BOZ. Verkar vara bra projekt för att prova på att etsa kretskort också.
Intressant läsning i artikeln där om att man behöva dämpa lite.