HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ljuskedja så här i juletider... (OTL)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7527 Posts

Posted - 2007/01/05 :  07:50:09  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
15w/kanal med 8st 6C19c/kanal,hur kan det nu komma sig då?


Push-pull klass AB

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8263 Posts

Posted - 2007/01/05 :  08:48:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ok.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7527 Posts

Posted - 2007/01/05 :  09:39:55  Show Profile Send Fuling a Private Message
Bara ekonomin återhämtat sig lite ska jag ta nya tag med SE-OTL:en.
Det kom bilreparationer och annat i vägen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/01/06 :  22:07:56  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Fuling FN vad snyggt det blir med den dära hammarlacken från Biltema.
Jag måste också testa den på lite prylar som behöver snyggas till lite

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7527 Posts

Posted - 2007/01/07 :  02:19:23  Show Profile Send Fuling a Private Message
Levande: Ja, ibland blir det snyggt men inte alltid.
Den där färgen lever ett eget liv innan den torkar och det krävs lite övning innan man kommer in i tekniken med att få på den snyggt. Bäst blev det när jag sandblästrade ytan först.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/01/07 :  11:14:12  Show Profile Send time a Private Message
Åhh, hammarlack... sprayburk ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7527 Posts

Posted - 2007/01/07 :  13:22:37  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jepp, på sprayburk. Inte äkta hammarlack (Hammerite?) utan nåt billigt osm Biltema säljer.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/01/08 :  23:15:43  Show Profile Send time a Private Message
Men det såg ju bra ut ! God Bless Biltema

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7527 Posts

Posted - 2007/01/08 :  23:30:45  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jodå, men man måste spruta på ganska flödigt annars skrynklar det inte ihop sig ordentligt. Funkar alltså bäst på plana ytor, det blir INTE vackert när det rinner!!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7527 Posts

Posted - 2007/02/04 :  21:17:11  Show Profile Send Fuling a Private Message
Update: Jag tog fram projektet häromdan i syfte att göra ett ryck och försöka få det färdigt för test. Inspirationen ville dock inte riktigt infinna sig, och ju mer jag tittade på kablaget till glödtrådarna desto mer övertygad blev jag att all denna växelström kommer att orsaka brum.
Bygget åkte tillbaka in i skrothörnan och lämnade bara kvar en malande känsla av detta måste lösas på något sätt.
Jag har gått och varit OTL-sugen i flera år men eftersom jag är lat och snål av naturen så måste det till nåt väldigt enkelt och billigt om jag ska ha en rimlig chans att bli färdig med projeketet.

Lösningen heter PL504, en ganska saftig och strömstark pentod som jag råkar ha ganska många av. Istället för 6,3V 1A (6S19) så vill PL504 ha 27V 0,3A på glöden, mycket lättare att handskas med enligt mig.
P-rör är konstruerade för att jobba med seriekopplade glödtrådar, den avgörande faktorn är att strömmen ligger på 300mA.
Fyra rör per kanal blir alltså 108V 0,6A sammanlagt, vilket öppnar möjligheten att mata glöden från samma trafolindning som levererar anodspänningen.

Som jag nämnde i början av tråden har jag en stor ringkärna med en 77V 5A lindning ligggande, perfekt! Som grädde på moset har den ytterligare ett par lågspänningslindningar som kan likriktas separat och stackas ovanpå för att ge anodspänningen lite extra skjuts.
108V till glöden och ca. 120V anodspänning från samma trafo, nu börjar det kännas om att man har halva inne!

En ny chassiplåt tillverkades snabbt som ögat, och efter några timmars lödövning är "signaldäcket" närapå färdigt.
4 x PL504 per kanal kopplade som katodföljare + en ECC81 som ingångssteg (en halva per kanal).
Ingångssteget har begåvats med konstantströmkällor som anodlast, baserade på MJE350 och BC557C (kaskod).

Jag nämnde signaldäck, och med det menar jag att alla rör med tillhörande komponenter som har med själva förstärkaren att göra sitter monterade på en 25x40cm aluplåt. In- och utgångskontaker sitter också på denna plåt, samt en mångpolig kontaktlist som sköter hela anslutningsbiten till nätdelarna.
Nätdelarna kommer att byggas upp på en lika stor plåtbit som kommer att förses med en likadan kopplingslist, tanken är att de båda däcken ska staplas på höjden med en hög ram av ek runtom.
Mellan däcken kommer det att löpa en "navelsträng" med samtliga matningsspänningar, närmare bestämt:

+108V 1,8A
+120V 1,2A
+300V 25mA
+12V 200mA
-12V 200mA

De två första spänningarna kommer som sagt ifrån en stor ringkärna, de tre sista ska jag lura fram ur ett par mindre trafos kopplade back to back.
300V är matningen till ingångssteget, +12V till glöden och -12V till slutrörens gallerförspänning.
Eventuellt tillkommer en ingångsbuffer (Jfet-baserad) som i så fall kommer att matas av samma +-12V.

Den stora vinsten med att dela upp hela härligheten i två däck är förstås att det blir överskådligt och servicevänligt.
Skruvplintarna gör det möjligt att testa steg för steg, först glöden och sedan en matningsspänning i taget.
Minskad risk för rökridåer och rekordförsök i användande av kraftuttryck alltså

Några bilder har jag inte tagit än (kommer i morgon i bästa fall) men ett schema ska jag försöka leverera under kvällen.

Även om jag visst tror att det finns välljudspotential ihop med rätt högtalare så ser jag detta lite som ett första steg i riktning mot större och mäktigare projekt framöver. Jag har kikat lite på mer konventionella OTL-kopplingar och det känns inte omöjligt att mina 6S19 kan få slita ont i en inverterad Futtermankoppling i framtiden.
Alternativt nån variant med väldigt många 12B4A, ett av mina favvorör sedan gammalt.
Har en nättrafo på 2x110V 1000VA som säkert skulle trivas med uppgiften!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8263 Posts

Posted - 2007/02/04 :  21:35:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Synd.på 6S19 alltså.
Med 8st PL504 kan du ju koppla glöden direkt till 230v nätet,nästan.Inte att rekomendera kanske.
quote:
Ingångssteget har begåvats med konstantströmkällor som anodlast, baserade på MJE350 och BC557C (kaskod).

Intressant!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7527 Posts

Posted - 2007/02/04 :  22:06:19  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
koppla glöden direkt till 230v


Tjo, men jag har dragit på mig vissa nojor kring att ha växelströmskablage som slingrar sig runt rörhållarna. De få förstärkare jag byggt som verkligen är helt fria från brum har varit uppbyggda så att allt som bär 50Hz har hållts långt borta från signalelekroniken. DC-glöd och separata chassien för nätdelarna alltså.

Konstantströmkällor har jag använt massor av gånger...i fantasin. Har aldrig kommit mig för att prova i verkligheten, men nu var det dags i och med att slutrörens gallerläcka är så låg som 47k. Denna ligger signalmässigt parallellt med drivrörets anodlast och det gäller ju att inte lasta ner drivröret allt för mycket om man vill ha hög linjäritet, förstärkning och svingförmåga.

Synd på 6S19? De ska nog få veta att de lever de också bara jag fastnat på allvar i OTL-träsket!

Ett par saker till kring SE OTL:en:
Planen är at jag ska motkoppla nertill en förstärkning på 2,5ggr, detta för att steget ska bli kompatibelt med det 807-steg som för närvarande driver bredbandarna i min biampade anläggning. Skönt att slippa justera nivårna när man provar runt med olika slutsteg.
Återkopplingsslingan kommer för övrigt att bestå av ett motstånd från utgång till ingång och ytterligare ett motstånd i serie med ingången. Jämför med Zen-förstärkarna för att få en uppfattning om hur det går till.
Nackdelen är väl att ingångsimpedansen blir relativt låg, men jag måste ändå bygga mig ett vettigt försteg snart...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8263 Posts

Posted - 2007/02/04 :  22:17:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Tjo, men jag har dragit på mig vissa nojor kring att ha växelströmskablage som slingrar sig runt rörhållarna.

Jo det är nog bäst att hålla växelströmmen borta från steget,brukar jag oxå så gott det går,det var en knasig tanke bara.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7527 Posts

Posted - 2007/02/04 :  22:37:58  Show Profile Send Fuling a Private Message
Med reservation för dåligt minne så har jag för mig att Bernt kör glöden till sina PL519 direkt från nätet. Tydligen funkar det bra, men personligen skulle jag inte vara bekväm med det.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7527 Posts

Posted - 2007/02/04 :  22:44:59  Show Profile Send Fuling a Private Message




De komponenter om har värdet ditskrivet sitter på plats i bygget, resten beror lite på vad skrotlådan har att erbjuda och/eller ska provas ut under drift.

Biaskretsar och smånätdelar är ej med på bild, men det är inga märkvärdigheter.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8263 Posts

Posted - 2007/02/05 :  15:45:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Vad är fördelen med/skälet till,att ha återkopplingen till ingången och inte till katoden?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7527 Posts

Posted - 2007/02/05 :  16:22:32  Show Profile Send Fuling a Private Message
Förstärkaren är inverterande (ett förstärkande steg med utgångsbuffer) och om återkopplingen ska vara negativ (helst...) så måste den gå till ingången istället för till katoden.
Med två förstärkande steg efter varandra vore situationen annorlunda, men jag vill hålla det enkelt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7527 Posts

Posted - 2007/02/06 :  00:38:23  Show Profile Send Fuling a Private Message
Update: Har tillbringat kvällen med att bygga nätdel för +300V och +-12V, vilket förlöpte smärtfritt. Kraften tas från två stycken 2x10V ringkärnor kopplade back to back.
Även ingångssteget i förstärkaren gjordes färdigt och testades ihop med nätdelen, har bara röktestat och kollat likspänningar än och det ser hoppfullt ut. Glödspänningen är lite för hög vilket ska åtgärdas enkelt med ett seriemotstånd och anodspänningarna ligger också lite över det beräknade värdet vilket ska justeras ner med hjälp av katodmotstånden. Konstantströmkällorna verkar funka till belåtenhet.

Bilder och vidare uppdateringar kommer i morgon, godnatt!

Update igen: Hade jag haft fler ringkabelskor hemma så hade det nog blivit en liten lätt provspelning ikväll, men så blev inte fallet.
Signaldäck är helt färdigt och jag har kommit en bra bit med nätdelen, planen är att först provköra glöden till slutrören och sedan göra en del preliminära tester med glödmatningen som anodspänning (ca. 100V istället för 120V, duger att testa med).
Senare ska jag som sagt stacka en till lindning ovanpå glödmatningen för att få full anodspänning.
Några bilder har jag inte tagit heller, det får bli i morgon det också.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2007/02/06 22:13:17
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7527 Posts

Posted - 2007/02/07 :  17:36:03  Show Profile Send Fuling a Private Message
En första glimt av härvan:



Mindre effektivt än SE OTL blir det knappast, så det behövs duktiga nätdelar även om man bara ska ha ut 2 x 1W:




En lite mer övergripande bild som visar hur det såg ut under första provspelningen:



Med 20V för låg anodspänning och alldeles för låg tomgångsström spelades det rätt så duktigt ändå på de trögdrivna Tangbandelementen som var inkopplade vid testet.
Bara jag får nätdelen helt färdig blir det provspelning under rätt förhållanden och med bättre anpassade högtalare.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/02/07 :  23:20:22  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
ÅÅÅÅÅÅ vilken fin ljusstake det står i bakgrunden vad skall du ha för den??
Skall bli kul att höra detta mångrörsbygge framöver, skulle även vara kul att spela lite på dina köksburkar med bredbandare o midbasen.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7527 Posts

Posted - 2007/02/08 :  14:27:26  Show Profile Send Fuling a Private Message
Levande: Staken är inte till salu, möjligtvis att den kan hyras ut om det blir kris...

Idag blev det premiärspelning i riktiga anläggningen och med rätt spänningar och strömmar genom slutrören. Inte illa alls faktiskt, men jag förväntar mig förbättringar efter diverse moddningar. Bland annat råder det en förfärligt brist på avkopplingskondingar i hela bygget, det är oavkopplade elektrolyter överallt i alla nätdelar och det gillar jag inte. En näve plastfilmare utspridda på strategiska ställen skulle nog kunna snygga upp saker och ting, speciellt angelägen är jag att shunta utgångskondingarna (4700uF 25V) med ett par rejäla polypropar.
Ingångsröret ska bytas mot ett fräschare exemplar, mitt verkar skilja sig såpass mycket från de nuffror jag räknat på att jag misstänker att det är ganska slutkört.
Sist men inte minst ska kabeldragningen mellan nätdel och förstärkare straightas upp, jag har inte byggt något vettigt chassi än så det är bara provisoriskt ihopkopplat för att kunna provspela.
Det lilla brum som hördes någon decimeter från högtalarna (94dB/1W) kan säkert minskas genom att fixa till bättre jordningar.

Härnäst ska det inhandlas ekskivor till chassiet, hela konstruktionen kommer att mäta ca. 43x28x30cm (bdh) + rörens höjd.

Jag är som sagt inte helt nöjd med ljudet än, men jag vill nog påstå att jag redan har fått smak för det här med OTL!
Känslan att slå på strömmen och inse att det faktiskt låter var lika magisk som första gången jag lyckades för ljud ur en transformatorkopplad förstärkare (PCL82 mono, uppbyggd på en plywoodbit...). Det är onekligen lite spännande att prova helt nya saker, speciellt när det finns både högspänning och höga strömmar inblandat!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/02/08 :  14:50:40  Show Profile Send Lord a Private Message
Det skall bli roligt att höra den där nått tag .
Jag vet inte om du sagt det tidigare men hur mycket effekt petar du ur den ? inte för att det har någon större betydelse för ljudet , men roligt att veta.
Synd att du skrotade 6S19 bygget, men samtidigt kanske det har sina fördelar att hålla ner antalet rör ..

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7527 Posts

Posted - 2007/02/08 :  15:00:51  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag kommer förstås över med den någon gång när den är klar och brummet är nere på sån nivå att det inte stör ens med Lowther-horn!

Har inte gjort några som helst mätningar än, men beräkningsmässigt bör uteffekten hamna på runt 1W per kanal, +- 0,5W
Det var inte antalet rör som störde mig mest utan krånglet med att glödmata dem, nu fick jag så att säga glöden gratis eftersom den går på samma trafolindning som anodspänningen.

Jag går i tankar på en inverterad Futterman med 12B4A, där skulle man kunna ta till liknande trick eftersom 12B4 också går att köra med 300mA serieglöd samt har bra glöd-katodisolation.
Futtermans originalkoppling använder 8 x 12B4A per kanal för 16 ohms last, ska det bli värt besväret att bygga för 8 ohm så vill det nog till minst 12 slutrör per kanal och gärna ännu fler.
Ska ta och inventera mitt lager av 12B4 nån dag, ser det lovande ut så gäller det bara att hitta en bra deal på ett trettiotal novalhållare och ett gäng passande elektrolyter så har man väl det mesta i hamn sen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7527 Posts

Posted - 2007/02/08 :  19:27:09  Show Profile Send Fuling a Private Message
G´damn, mitt lager av 12B4A var inte så imponerande som jag trodde. Ska jag få till en Futterman så blir det att antingen jaga 12B4:or på Ebay eller bita i det sura äpplet och ge 6C19 en chans till trots deras oflexibla glödtrådar.
6C19 är å andra sidan strömstarkare och tål mer effekt på anoden, så får man bara till glöden så är de nog ett bättre val.
Om inte annat kan man dra vissa slutsatser om resultatet genom att titta på Rosenblitz´s moderna konstruktioner med 6C19, Futtermans OLT med 12B4 är trots allt från 50-talet.
Nåja, det här ligger på framtiden hur som helst.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8263 Posts

Posted - 2007/02/08 :  19:44:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Nåja, det här ligger på framtiden hur som helst.

Ja,ja det vet man ju hur det är,planer en dag,färdigt nästa!Altid lika imponerad av byggtakten.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000