Author |
Topic  |
|
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2006/12/23 : 23:15:18
|
..tog precis ut den ur ugnen och doften sprider sig i huset...stått och gonat sig i en stekpåse 150 grader.
Snart kan man öppna, och snylta små ljumma kantbitar...
Nu är det jul !!! |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2006/12/23 : 23:27:06
|
sant så sant vet inte om nallandet och julskinemackan mitt i natten inte är de godaste maten på julen. men då måste man ha grovmalen senap till. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2006/12/23 : 23:35:29
|
asimov66
Håller med dig, det är gudagott  |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/12/24 : 00:32:07
|
härligt att se NÅGRA som håller på med julkäket mer än vi...
Här steks köttbullarna just nu.. Kålrotslådan är förberedd.. Lena är ju halvfinska så nån låda måste ju finnas...
Skinkan skall straxt grilljeras... Ugnen skall bara bli varmare.. Barnen VÄGRARA somna.. 
Och det är jul i både matlukt o stämmning...Till o med hunden tycks känna på sig han snart skall få gotta sig en hel del den rackaren.. |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2006/12/24 : 00:42:25
|
Den bjöd jag Admin på igår,, vid 20tiden,,, Snart är halva skinkan avklarad. Rätt vanligt att det blir 2 omgångar skinka,, för många skivor smiter ner som pålägg. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts |
Posted - 2006/12/24 : 01:00:31
|
Jag har ätit 3 skinkor redan, är ju så gott  |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
 |
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2006/12/24 : 10:31:51
|
fasen vilka gotteGRISAR ;-P
själv har jag sett till att bli bortbjuden på julen så skinkan kan ej nallas på menjag skall ta med mig en rejäl rest hem ikväll. Skall sitta och äta tills minst 3-4 på morgonen. tradition. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2006/12/24 : 15:02:34
|
Skit i skinkan.....Hur blir DOPPET?   
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/12/25 : 14:59:18
|
Vi köpte en färdigkokt på Willys.. Dom hade ju "bäst" i test skinka..
I förpackningen var det rätt mycket kokspad med..
Så det sparades.. Samt tillsattes mer vatten. Och svålen osv som skars bort inför grilljeringen...
Och så kokades det extra detta "dopp" spa.... Och jäklar.. Det var det bästa dopp jag någonsin ätit tror jag.I alla fall som jag minns... Fast skinkan var även den nog den godaste jag ätis någonsin. Lena anser samma sak. Så det var verkligen superskinka willys fick fram detta år. Och bäst i testpanelen har god smak ...
Men tänk att folk här nere inte äter dopp i grytan . Det säljs inte ens doppbulle här.... bedrövligt!!!!!!!
I Sthlm kan man ju till o med köpa doppspad löst.. Vilket iofs säljs ut snabbare än snabbt överallt..
Då jag frågade efter detta spa då vi va nya här här i olofström tittade dom på mig som om ja inte var klok..
|
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Stickan
Member

1725 Posts |
Posted - 2006/12/25 : 15:22:47
|
Willys skinka rules!!   Supersmarrig!!     |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/12/25 : 16:14:07
|
Ni hade också den i år förstår jag av din text stickan...
Ja den är en riktig höjdare får man säga.. Ruggigt god.. Och aldeles snart så är mat framme och sådan skinka skall käkas... med dopp i gryta...o stark senap.. mums........ |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2006/12/25 : 19:10:40
|
Mayro: Åhhhh...nu blev jag också sugen på skinka bara för det...tur att jag fick en bit med mig hem igår av morsan när jag var hos henne å åt.. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2006/12/25 : 19:36:55
|
Det är bra pojkar, käka så mycket skinka ni orkar, (och helst lite till ), och låt inte er hejdas av att julen snart är över, tugga och svälj säger jag bara, svensk skinka är outstanding 
Bäst jag slutar att göra reklam för SVENSK SKINKA, får ju kanske ge mig själv semester  
Svärmor hade lyckats riktigt bra i år, för en gångs skull, den absolut godaste skinkbit jag någonsin tuggat på.
Det där doppandet har jag aldrig förstått mig på............ |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/12/25 : 20:34:41
|
Som sagt. Skåningar har ingen kultur... PG. Du får komma hit o smaka så fattar du sedan... Men får man en sådan där sönderblött bulle som rasar i biter så gillar inte jag heller dopp.. Men en snabbdoppad rackare med stark senap på och en skinkskiva så.... 
lena sa idag att då vi har dopp kan hon låta bli att laga nåt annat för min skull.. Man käkar ju inte nått annat ju..
Och ohmega..Du skulle smaka skinkan.. Det är verkligen en rejäl tio poängare med RÅGE till o med.. Från Willys...
Men ojoj vad fort dom tog slut.. |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/12/25 20:37:31 |
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2006/12/25 : 20:56:32
|
quote: Som sagt. Skåningar har ingen kultur...
Hahahahahahaa Tobbe, Mårten Gås, vad har du att säga om den kulinariska läckerheten, Äggakaga har du fått smaka det någon gång? , jag är mästare på dylika äggakagor, och det ska jag bjuda dig och Lena på nån gång  |
Är lagliga grejor.......
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/12/25 : 22:45:05
|
nope.. Inte smakat sådant PG.. .. Men ser fram emot det... |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2006/12/25 : 23:36:32
|
Gott  |
Är lagliga grejor.......
|
 |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts |
Posted - 2006/12/26 : 09:24:46
|
Det där med doppet har ni missförstått!!!!
Det ska vara tunnbröd (alltså hård, knastrigt tunnbröd) som doppas i spadet helt enligt norrländsk tradition! Alltså norrländskt Ljusugnsbröd!
Ljusugnsbrödet blir inte uppblöttnat utan segnar enbart till, naturligtvis beroende på hur länge men doppar, men man ska bara doppa under en så kort stund att man får ett perfekt förhållande mellan mjukhet och seghet, inte för mjukt för då blir det slemmigt, inte för segt för då blir det inte heller gott. Till detta så gräver man en grop och fyller med smör. Skinka naturligtvis även det på tallriken!
Jäkligt gott, jag skulle offra hela julbordet för "dopp i gryta" men nu är det så att vi kör julen från lunch och jullunchen är just dopp Mums! Det vattnas i munnen.
Däremot så skulle jag förmodligen kräkas om jag skulle äta ett mjukbröd som doppas för det blir ju bara slem kvar, samma som att blöta ett mjukbröd under kranen när man diskar, urk!
"Ni där nere" gillar ju slem över lag, tänker på semlorna, skulle aldrig drömma om att lägga en i varm mjölk, det blir likvärdigt slemmigt och äckligt uppblöttnat! USCH!  |
/Jonas
|
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2006/12/26 : 09:57:07
|
Nja nu är väl er pölsa inte mycket bättre  |
 |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts |
Posted - 2006/12/26 : 10:43:36
|
Hehe Pölsa ser inte bra ut och det luktar förjävligt med mosad med kokt potatis och med mycket rödbetor till så smakar det faktiskt rätt bra!  |
/Jonas
|
 |
|
Stickan
Member

1725 Posts |
Posted - 2006/12/26 : 13:24:13
|
Pölsa...   .....Willys skinka däremot     |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/12/26 : 14:56:29
|
vad skulle man titta på denna tråden för. Nu blev man ju sugen igen ju....  |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22011 Posts |
Posted - 2006/12/26 : 15:31:40
|
Dags för en Julskinkemacka! |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2006/12/26 : 16:31:52
|
Med god senap på givetvis  |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/12/26 : 17:37:26
|
Snart så får även jag mumsa. lena o barnen har nu kommit från kristianstads första jul rea dag |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2006/12/26 : 17:57:49
|
Har egen leverantör av skinka, min svåger föder upp grisar, bättre än så blir det inte, hemmalaved är alltid bäst  |
 |
|
|
Topic  |
|