HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En helt vanlig mellandag. Diskantobalans
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2006/12/25 :  19:38:39  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Nu när man är ledig några dagar skulle man, mellan julskinka och släktumgänge, kunna ta tag i den där lätt iriterande känslan av att diskanten oftast tiltar över åt vänster.
Sedan jag för ca 1 år sedan fick en klockren träff av en innebandyboll på örat (höger) har hörseln nu återhämtat sig så att jag tycker jag hör helt normalt igen. (tog lång tid, ja). Så nu kan jag göra korrekta bedömningar!
Eftersom både slutsteg och CD är bytta sedan jag började uppmärkasamma=tänka på tilten, skulle problemet rimligen ligga i förförstärkare eller högtalare. In med lödkolven i lyssningsrummet och börja!
På med en skiva och lyssna... Ja, något åt vänster.
1. Växla högtalarkontakter bakom förstärkaren. Resultat = Diskant någorlunda i mitten, absolut inte mot höger.
2. Lyssnar i lurarna (uttag i förförstärkare). Resultat = Diskant tiltar ät vänster. Är detta facit, eller är det samma fel i lurarna, dvs felet ligger inte i högtalarna?
3. Kopplar båda högtalarna till vänster kanal på slutsteget. Resultat = så vackert, mitt emellan högtalarna.
4. Väntar på förslag från er, hjälpsamma människor.

Det som förbryllar mig mest är att inte diskanten tiltar åt höger när jag växlar mellan kanalerna efter slutsteget. Kan det vara något summa-fel?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/12/25 :  19:39:36  Show Profile Send Zombie a Private Message
Tycker du ska uppsöka läkare...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2006/12/25 :  19:41:36  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jo, men om hörseln var skadad, skulle inte jag få resultat enligt punkt 3.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2006/12/25 :  20:01:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
5.Växla inkablarna från cd..
6:Rätt fas på högtalarna?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/12/25 20:10:15
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/26 :  14:30:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har du spelat i mono när du har lyssnat ?
Om inte så gör det först.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/12/26 :  15:50:57  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Testa att vänd dig om med ryggen mot högtalarna och lyssna om diskanten fortfarande låter högre i vänster högtalare.

Stereotypen
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2006/12/26 :  16:19:21  Show Profile Send keso77 a Private Message
Jag har haft liknande problem. Jag reagerade inte så mycket på det för att jag hade öroninflamation, men när jag var frisk igen så var det likadant.

Jag rotade runt lite och när jag bytte lågnivåkablage försvann problemet för mig.


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/12/26 :  16:19:25  Show Profile Send ulfsan a Private Message
.....eller testa att hänga dig från taket (alternativt stå på händer) och lyssna...

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2006/12/26 :  16:58:47  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
.....eller testa att hänga dig från taket (alternativt stå på händer) och lyssna...


quote:
Jag rotade runt lite och när jag bytte lågnivåkablage försvann problemet för mig.

Oxid,dålig kontakt?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2006/12/26 :  17:08:52  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Har du spelat i mono när du har lyssnat ?


Ja. När jag kopplat båda högtalarna till samma utgång på steget blir det centrerat i mitten.

Nu har jag rotat runt ytterligare.
5. växlad kablage mellan cd och försteg. Resultat = vänstertilt som förut.
6. Kopplat cd'n till annan ingång på försteget. Resultat = Centrerat!

Troligtivs är det lite oxider på ett relä i förförstärkaren. Får lämna in och få bytt.

PS. Jag vände ryggen och lyssnade, men jag orkade inte stå på händer tillräckligt länge för att kunna fokusera. DS.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000