HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Äldre högtalare som håller måttet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/15 :  12:00:04  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Finns det några äldre högtalare som fortfarande "håller måttet" jämfört med dagens högtalare?
Carlsson är väl en som fortfarande anses som en sådan av många men finns det några fler godbitar som kan vara värt att leta efter där ute.
Söker något till sommarstugan och då får dom gärna se lite risiga ut (ej stöldbegärliga) bara dom låter hyffsat.
Därav min undran.

/reel


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/12/15 :  12:05:58  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
JPW har byggt ett antal modeller genom åren som ser (väldigt)
oansenliga ut men som ändå spelar helt ok.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/15 :  12:25:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Magnepan, Quad tex

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/12/15 12:41:25
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/15 :  12:35:31  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
" Magnepan, Quad tex"

Är inte dom rätt dyra?
Tänkte ha något i sommarstugan.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/15 :  12:41:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
oups , det missade jag

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/12/15 :  12:47:25  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
JPW P1
Opus3 Credo o chrous mf.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/12/15 :  12:49:30  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Dessa kanske kan vara något.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=13441

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/15 :  12:57:43  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message

Hur är det med högtalare, kan dom stå kvar i stugan under vintern?
Med tanke på kyla å fukt.
Misstänker att betoghögtalare är inget man drar fram och tebax vår å höst.
Dom väger väl sina kilon misstänker jag.
Intressanta dock.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/12/15 :  13:21:45  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Vi har ett par Carlsson OA5:or i sommastugan. De är ett loppisfynd för 300-400 (kommer inte ihåg exakt)

De fungerar alldeles utmärkt till sitt ändamål - att lyssna på radio, TV och en del musik när man är på plats. Emellertid är det knappast några huvudsysselsättningar när man är på landet. Mellanregistret är underbart men diskant och bas känns lite omoderna. Det finns m a o en hel del att önska därvidlag. Men med tanke på vad vi givit för högtalarna är de ändå helt OK.

Vi har ännu inte haft högtalarna i stugan över vintern. Är emellertid inte orolig eftersom alla andra grejor av liknande karaktär har klarat vintrarna bra i vårt hus, där vi håller en tempratur på 7-10 grader hela vintern. Huset är en mycket välisolerad sommastuga från det sena 70-talet.

Hoppas att svaret kan var till någon vägledning.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/12/15 :  13:24:11  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Har ett par gamla Audio Pro 2.25 från sent 80-tal som låter riktigt trevligt.
Inte så jättefast i basen men annars helt klart bra.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/12/15 :  13:35:24  Show Profile Send edison a Private Message
Har ett par Audio Pro A2.6

Liten tvåvägare, köpt för 200 kr/par beggade.
Låter "helt OK" bara man inte drar på allför högt.
Inte högupplösta (fattas bara) men är iaf utan alltför skrikig diskant på de flesta plattor.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/12/15 13:35:53
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/15 :  13:39:42  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Det finns alltså lyssningbara högtalare för några hundralappar?
Det låter som en dröm i mina öron.
Då gör det ju inte så mycket om dom skulle gå åt fanders i kylan/fukten, eller
rent av bli borta.
Jag noterar :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/12/15 :  13:56:14  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Dali 18 mk II är en högtalare från sådär 1989/90 å dom håller måttet fortfarande tycker jag. Stora, tunga, välbyggda å välljudande.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/15 :  14:25:44  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Vill ni får ni gärna göra som Tobbe och tipsa om ni råkar springa på något ni anser skulle passa.
Ska dammsuga nätet under helgen.
Fortsätt gärna komma med mer förslag ni som vet vad man ska leta efter.
Jag noterar som sagt allt ni lägger in här.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/15 :  15:29:58  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Kan detta vara något som låter hyffsat? http://www.blocket.se/vi/10340131.htm?ca=7_s
Fortfarande lite för mycket pengar att ställa i sommarstugan men det kanske går att få ner dom i pris lite.
Ser i mina ögon rätt skapliga ut.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/15 :  15:48:43  Show Profile Send mayro a Private Message


Köp dessa. Kanta om basarna.. Och du har nog ljud på landet som många skulle bli avis på...

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=14585

Här kan du se lite mer om dom.
http://www.infinity-classics.de/infinity/index.htm

Gå in på modelle. Gå där ner till diverse modeller. Och där finner du columII..

Där får du fyra feta 25 cm basar ... två i varje lådda för att få "rätt" nivåer och balans mellan bas o mellan -diskant.i ljud...

Så skall det vara..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/15 :  15:59:10  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Haha Det blir rena discot i skogen då
Vi ska få plats själva också i stugan är meningen
Tvivlar inte en sekund på dessa lådor, men jag kommer aldrig att få tid till någon renovering av dom tyvärr

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/15 :  16:11:53  Show Profile Send mayro a Private Message


försök finna några välskötta Snell burkar.. Dom låter bra samt brukar säljas relativt billigt.


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/12/15 :  16:26:41  Show Profile Send f95toli a Private Message
En gammal "BBC-högtalare" (eller vad den nu kallas). Tillverkas fortfarande efter drygt 30 år och den har sålts i mängder under olika beteckningar (den tillverkades på licens av flera olika tillverkare).
Det borde finnas gott om äldre sådana på begagnatmarkanden, särskilt om man letar på brittiska ebay (fast då blir frakten ett problem).

Jag har vare sig sett eller hört den, en del engelska hifi-tidningar brukar dock hålla den högt.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/15 :  16:33:23  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Finns tydligen en hel del äldre lådor som är värt att lyssna på då mao.
Nu är väl inte detta någon stor grej eftersom dom ska stå i stugan,men man vill ju inte att det ska låta skit heller bara för att man råkar vilja lyssna på musik där också lite då och då.


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/12/15 :  16:37:01  Show Profile Send Stickan a Private Message
Märke som:Tannoy, Audio Pro, Gale, Dali, B&W, Kef, Jamo och Mission har gjort många väljudande stativmodeller genom åren.
Brukar poppa upp på begmarknaden med jämna mellanrum.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/15 :  16:42:01  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ingen som trodde på Beovox penta högtalarna?
Ser dom bara häftiga ut eller?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2006/12/15 :  19:13:17  Show Profile Send Totem a Private Message
Tja, appropå Audio Pro 2-25 tycker jag definitivt inte att de håller jämfört med ett par bra stativare i dag. Inte så att det skulle vara något fel med dem, men med tanke på hur stora de är gräver de inte mycket i basen, och jag kommer ihåg dem som ett par högtalare man ganska snabbt blev lyssningstrött av...

Nu pratar jag dock om den första modellen; de ändrade visst baselement sedan.

MEN, sedan handlar det förstås om hur mycket pengar som ska byta ägare. Ett par 2-25:or för 500 kan ju inte annat än vara prisvärda!

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/12/15 :  19:37:30  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Mirsch-burkar brukar hålla måttet.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/15 :  20:45:33  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Mirsch-burkar brukar hålla måttet.


Jag har ägt ett par sådana en gång i tiden (tryckkammare)
men kommer inte ihåg vad dom heter.
Tyckte då iaf att dom lät himmla bra,men som sagt det var då.
Inga som helst typbeteckningar på något?
Dom jag hade var ganska tunna och breda med två 8-tumare sammt två diskanter i varje.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2006/12/15 :  20:54:54  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
Tja, appropå Audio Pro 2-25 tycker jag definitivt inte att de håller jämfört med ett par bra stativare i dag. Inte så att det skulle vara något fel med dem, men med tanke på hur stora de är gräver de inte mycket i basen, och jag kommer ihåg dem som ett par högtalare man ganska snabbt blev lyssningstrött av...



Fanns den inte som en aktiv modell också ? Har för mig den hade en hel del bas.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000