HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Tung metal i hifi tappning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2002/07/08 :  00:18:07  Show Profile Send molsson a Private Message
Kan inte annat än rekommendera Tool:Lateralus som kom förra året. Ett av förra sesongent absoluta mästerverk. Dessutom ett lysande exempel på att vissa metal band är mycket medvetna om sin produktion. Musiken svänger vilt mellan tysta, nästan smygande passager till vildsint och aggresiv tungrock. Maynard James Keenan på sång, sjunger med nerverna utanpå kroppen, och på många ställen i de långa (typ 10 minuter) låtarna så kommer rysningarna som på beställning.

REKOMMENDERAS

/Marcus

Låter det bra, så är det bra. Oavsett vad polarna tycker

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/09 :  09:41:42  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag gillar också Tool, och ännu bätte nästan A Perfect Circle,
och vi vet jhu vad det är för en grupp..

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

maGot
Member

69 Posts

Posted - 2002/07/22 :  11:34:31  Show Profile Send maGot a Private Message
Mjo, de här var väll bra. Men det är ju inte äckta "metal" om man får säga så. Lyssna istället på Death - The Sound of Perseverance. Jäkligt bra skiva. Trummisen är dess utom helt otroligt bra.

Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/07/25 :  16:38:21  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Tool's LATERALUS är en bra platta, riktigt bra hifi ljud också.

En annan riktigt bra hifi platta är senaste KORN skivan. Tyvärr är ju inte deras musik lika bra. Men ljudet är ganska imponerande :
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/07/25 :  17:26:23  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Mjo, de här var väll bra. Men det är ju inte äckta "metal" om man får säga så. Lyssna istället på Death - The Sound of Perseverance. Jäkligt bra skiva. Trummisen är dess utom helt otroligt bra.

Death - The Sound of Perseverance är väldigt likt Children of bodom soundet. Framförallt sången.

Go to Top of Page

maGot
Member

69 Posts

Posted - 2002/07/30 :  19:07:13  Show Profile Send maGot a Private Message
Mjo, de kanske. Plattorna som kom innnan har han annan röst på.. hehe.. synd att han (chuck) inte finns längre bara.. Han va en jäkel på gura alla fall..

Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1477 Posts

Posted - 2002/08/03 :  22:49:08  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
..jag tycker nog att alien ant farm kan vara nåt för den som gillar nåt i gränslandet rock/hårdrock, dessutom är deras senaste skiva en bra balanserad inspelning...mkt trevlig [:-)]

"a males love is not necessarily devoted to a female, it can also be mechanical things that are subject to such strong feelings"
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/08/30 :  12:19:26  Show Profile Send millenniumking a Private Message
För den som gillar tyngd finns ju tex Iced Earth, de har en imponerande tyngd i produktionen på så gott som alla skivor.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/31 :  14:59:49  Show Profile Send celef a Private Message
OT: lyssnar än del på metal, tyvärr är ljudet oftast olidligt på mina hembyggda lådor, tvingas då lyssna genom lurar vilket jag iofs gillar, men lite trist på fester!! Vad använder ni för högtalare?

OK, jag gillar Mustasch oxå!!

Urk! För mkt kaffe kan få magen...
Go to Top of Page

kung
Member

317 Posts

Posted - 2002/09/03 :  15:11:34  Show Profile Send kung a Private Message
milleniumking: vill du ha MEST tyngd i produktionen lyssnar du på Meshuggah, gärna plattorna "Destroy, Erase, Improve" eller "Chaosphere".
På nyaste plattan (Nothing) kör dom med 8-strängade guror, men det är inte lika tungt. Dessutom är det väldigt intressant musik.

Edited by - kung on 2002/09/03 15:19:16
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2002/09/08 :  13:15:21  Show Profile Send Bosco a Private Message
Finns det någon som råkade vara på Arken på lördagen när två killar spelade nåt som liknade Tool på B&Ws högtalare i stora hallen vid ett-tiden? Mycket nyfiken på vad det var som spelades.
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2002/09/11 :  18:06:11  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
Kan bara hålla med millenniumking. Iced Earth Rockar phett!.

Fred!

/ Rickard.W.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/09/30 :  22:47:22  Show Profile Send millenniumking a Private Message
quote:
Originally posted by kung

milleniumking: vill du ha MEST tyngd i produktionen lyssnar du på Meshuggah, gärna plattorna "Destroy, Erase, Improve" eller "Chaosphere".
På nyaste plattan (Nothing) kör dom med 8-strängade guror, men det är inte lika tungt. Dessutom är det väldigt intressant musik.

Jodå, Meshuggah är tunga! Har Destroy... plattan och har även sett dem live ett par gånger (där de faktiskt lät ännu tyngre!)
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2002/10/09 :  16:28:09  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Jag kan helt klart rekomendera DIMMU BORGIR. det är visserligen väldigt hård döds metall men de brukar ha fina orgelmelodier blandat med mangel. bör helt klart kollas upp om ni gillar riktigt hård metal med refrenger, om inte många så är det iallafall några.

Det är väldigt mycket tryck i deras skivor som man får gåshud av :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/10/10 :  13:42:33  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by j0akim

Jag kan helt klart rekomendera DIMMU BORGIR. det är visserligen väldigt hård döds metall men de brukar ha fina orgelmelodier blandat med mangel. bör helt klart kollas upp om ni gillar riktigt hård metal med refrenger, om inte många så är det iallafall några.

Vilka plattor rekommenderar du.
Laddade hem ett par låtar och det är riktigt bra!
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/10/10 :  13:51:59  Show Profile Send ayayay a Private Message
jOAKIM!

Inte för att vara den som är den, men Dimmu Borgir spelar trots allt Black Metal. Morbid Angel, Cannibal Corpse, det är dödsmetal.

Absolut inte meningen att vara elak eller spydig. Men rätt skall vara rätt.

Samt Dimmu Borgir svänger tungt! Har varit på 3 av deras konserter i GBG, bäst va när de introducerade den gamla härlige och flinke Nicholas Barker från Cradle Of Filth (förövrigt ett väldigt bra band, ingen hifi dock)

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/10/10 :  13:53:17  Show Profile Send ayayay a Private Message
Nicholas Barker spelar förövrigt trummor för de som inte är så upplysta i ämnet...

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/10/10 :  14:01:12  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by ayayay

jOAKIM!

Inte för att vara den som är den, men Dimmu Borgir spelar trots allt Black Metal. Morbid Angel, Cannibal Corpse, det är dödsmetal.

Absolut inte meningen att vara elak eller spydig. Men rätt skall vara rätt.

Samt Dimmu Borgir svänger tungt! Har varit på 3 av deras konserter i GBG, bäst va när de introducerade den gamla härlige och flinke Nicholas Barker från Cradle Of Filth (förövrigt ett väldigt bra band, ingen hifi dock)

Kommer dem från Norge el Danmark?
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/10/10 :  14:12:43  Show Profile Send ayayay a Private Message
Norge, men i original-uppsättningen så hade de med en från Island.

Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2002/10/11 :  15:22:18  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
chrille> musikaliskt sett så rekomenderar jag deras senaste skiver då de använder sig av göteborgs stråkorkester (tror jag de heter). sitter på jobbet just nu så jag hinner inte skriva vilken det är men kolla på www.ginza.se så har de årtal på skivorna där. kan rekomendera ALLA de gjort för de är väldigt maffiga :D

Kolla även upp Cradle of filth som spelar "vampyr metall" enligt dem själva, haha. de har mycket melodiska partier med lite "kyrkoklang" på. dock är de inte speciellt musikaliska utan det är mest mangel med varierande sång. men de är helt klart bra. :) rekomenderas. även deras sista skivor är de du borde kolla upp.

ayayay> visst rätt ska vara rätt :) tror dock han hittade dem ändå :).
cradle är bra oxå!:) även de har tyngd i deras musik som inte är speciellt lätt att hitta.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2002/10/19 :  15:32:36  Show Profile Send aolite a Private Message
quote:
Originally posted by chrille

quote:
Originally posted by j0akim

Vilka plattor rekommenderar du.
Laddade hem ett par låtar och det är riktigt bra!

Vad hette låtarna du tyckte var bra? Kolla på deras hemsida vilken/vilka skivor de är med på. Annars skulle jag tippa på att många tycker om Enthroned Darkness Triumphant. Vill även upplysa dig om fler bra band som Satyricon, Darkthrone, Mayhem m.m. De tidigaste skivorna är knappast hifi, men bra är de!

//aolite
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2002/11/19 :  23:27:41  Show Profile Send srv a Private Message
Lyssna på gruppen Prong, de har gjort
en suverän skiva; "Cleansing" släppt 1994.
Harder than hardcore, ingen överdrift faktiskt!
Finns dessutom en Remix EP (på CD), den håller
Hifi kvalité, det bästa ljudet jag hört i denna genre.

Texas Flood........
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2002/11/23 :  15:56:30  Show Profile Send Nothing a Private Message
Meshuggah ahhhh!
Men prova 'Opeth' dom har ett mycket skönt sound,låter rätt bra också, tungt med dom mest brillianta riff och vackert så det förslår!'morningrise' 'Blackwater park' och 'Deliverance' är as bra! kan inget annat än rekomendera dessa plattor. [krävs en viss tids inlyssning]
sveriges klart bästa grupp förutom Meshuggah och Pain of salvation.

.
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/11/26 :  19:16:33  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Meshuggah i all ära men lyssna på Fantomas (med Mike Patton, Dave Lombardo, Buzz Osborne och Trevor Dunn)
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2002/11/29 :  12:47:26  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Vi får ju inte glömma dödsmetallarna Morbid Angel vars senare alster håller väldigt hög kvalitet inspelningsmässigt sett... väldigt massivt och dynamiskt. Det jag gillar är trumljudet på speciellt Domination samt Entangled in chaos... Formulas.. plattan går inte heller av för hackor...

En riktig käftsmäll utlovas!

Go to Top of Page

räven
Member

3654 Posts

Posted - 2003/01/24 :  23:42:28  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
SYSTEM OF A DOWNS` ALLA PLATTOR SLÅR DET MESTA, MEN TOOL ÄR OSLAGBARA

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000