HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelexperter och Guldöron: Hjälp mig!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/11/21 :  21:29:33  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Högtalarkabelproblem:
I lördags kopplade jag in ett par lånade Transparent Ultra XL i stället för de egna Supra 3,4 S. Har lyssnat på dem ett antal timmar under dagarna som gått.
I kväll gjorde jag så en noggrann inlyssning på Albioni "Adagio" och bytte tillbaka till Supra. Låter likadant.
Nytt försök med Brahms "Ungersk dans". Samma resultat.

Jag hör alltså ingen skillnad på sublima detaljer, upplösning, ljudbild, what ever.

Inspelningarna är utmärkta en-punkts-upptagningar hämtade från "Stereoplay Klangworkshop Session 1".

Ni som är vana vid kabeltest:
Vilken sorts musik tar fram ev skillnader bäst, och vad skall man lyssna efter?

Hjälp!
/ K

Farbror Kjell alias Kajsa

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/11/21 :  21:32:29  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
man ska väl lyssna på musik, händer det inget så spar några tusenlappar tycker jag, om man inte skaffar dem som imponatorgrej förståss. vet inte vad transparent kostar men bra mycket mer än supran, så man borde väl märka en förbättring på en gång om det ska vara värt pengarna.

h
micke
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/21 :  22:18:37  Show Profile Send yalpa a Private Message
Kommer inte skillnaderna fram med ungersk musik så kan du lägga ner projektet. Skämt åsido, du ska inte behöva plocka fram några specialplattor, kör dina favvoskivor, hörs det ingen skillnad så har du sparat en massa cash. Lägg pengarna på rummet. Vad jag har sett i mastodonttråden oven så har de flesta väldigt kala rum, ingen aning hur du har det. Lyssna på hög volym och tryck på pause, ekar det så har du nåt att pyssla med ett tag framöver.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/11/21 :  22:25:21  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Håller med föregående talare..hör du ingen skillnad så behöver du inte bekymra dig för den utgiften.
Vad har du för anläggning i övrigt?

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/11/21 :  22:30:22  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
CDfix, Amplifix och ett par Neptunus. Ingen skillnad på supra och Ultra??????

Vad har du för signalkabel?

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/11/21 :  22:34:24  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by Sanoj

Håller med föregående talare..hör du ingen skillnad så behöver du inte bekymra dig för den utgiften.
Vad har du för anläggning i övrigt?

Kör med S.A.T. CDfix, S.A.T. Amplifix och QRS Neptunus.
Rummet är mycket "torrt", dvs väl dämpat och såvitt man kan höra fritt från resonanser förutom en bulle runt 50-55 Hz.
/ K

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/21 :  22:39:24  Show Profile Send ekman a Private Message
synnerligen dubiöst =)
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/11/21 :  22:39:56  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
CDfix, Amplifix och ett par Neptunus. Ingen skillnad på supra och Ultra??????

Öööööööhh ?! Ja då tycker jag att det verkar konstigt om inte skillnaden skulle höras VÄLDIGT väl

Kajsa måste skämta med mig aprillo...har du kopplat rätt

Guldöron har jag inte, men skillnaden på Ultra och Supra i den uppställningen kan jag säga att jag har hört...utan problemas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/11/21 :  22:40:31  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by sladd
Vad har du för signalkabel?

Signalkabeln är också Supra (DAC), har startat lite "ekonomiskt" med andra ord. Men även här har jag provat med Transparent Ultra utan att höra något.

Det borde gå att höra skillnad, men inte. Inte jag i alla fall.
Kan orsaken ligga i att rummet är så dämpat? I princip hör man bara direktljudet, verkar det som. Kanske ska jag lägga guldet på lagom reflekterande diffussorer istället!? Eller köpa hörapparat.
/ K

Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/11/21 :  22:42:22  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

synnerligen dubiöst =)

Ekman, du kanske skulle komma hit med dina nya kablar och hjälpa till?
/ K

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/21 :  22:42:56  Show Profile Send ekman a Private Message
skulle jag inte ha något emot när har du tid?
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/11/21 :  22:45:27  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

skulle jag inte ha något emot när har du tid?

Vad säg om på söndag, kl 15 - 18?

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/21 :  23:08:00  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Det borde gå att höra skillnad, men inte. Inte jag i alla fall.

Varför det? Har effektsteget hög utgångsimpedans? Har högtalarna låg impedans?

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/11/21 :  23:31:51  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Kajsa

Högtalarkabelproblem:
I lördags kopplade jag in ett par lånade Transparent Ultra XL i stället för de egna Supra 3,4 S. Har lyssnat på dem ett antal timmar under dagarna som gått.
I kväll gjorde jag så en noggrann inlyssning på Albioni "Adagio" och bytte tillbaka till Supra. Låter likadant.
Nytt försök med Brahms "Ungersk dans". Samma resultat.

Jag hör alltså ingen skillnad på sublima detaljer, upplösning, ljudbild, what ever.

Inspelningarna är utmärkta en-punkts-upptagningar hämtade från "Stereoplay Klangworkshop Session 1".

Ni som är vana vid kabeltest:
Vilken sorts musik tar fram ev skillnader bäst, och vad skall man lyssna efter?

Hjälp!
/ K

Grattis Kajsa!

Där sparade du antagligen massor av pengar!
Mvh
Kenth

" är allt bra kan det inte bli bättre"
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/22 :  00:40:27  Show Profile Send yalpa a Private Message
Räcker krääämen i Amplifixen för att driva Neptunus?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/22 :  00:56:44  Show Profile Send ekman a Private Message
förmodligen ingen idealisk kombo men funkar nog på normala lyssningsnivåer och normala rum
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/11/22 :  07:30:22  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Har du provat att byta signal- och högtalarkabel samtidigt?

Annars blir det ju lätt lite svårare....

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2002/11/22 :  08:07:35  Show Profile Send dali a Private Message
För en pragmatiker är hela frågeställningen vansinnig: "jag har provat dyra kablar men hör ingen skillnad - vad ska jag då hitta på för ursäkt att köpa dem i alla fall?".

Svaret är förstås att inte köpa kablarna utan satsa på något som har en hörbar effekt i stället ... i din anläggning, med dina öron.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/11/22 :  08:49:35  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Kajsa,

jag tror inte du behöver så mycket hjälp. Du klarar nog bestämma dig på egen hand.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/11/22 :  10:44:44  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by dali

För en pragmatiker är hela frågeställningen vansinnig: "jag har provat dyra kablar men hör ingen skillnad - vad ska jag då hitta på för ursäkt att köpa dem i alla fall?".

Svaret är förstås att inte köpa kablarna utan satsa på något som har en hörbar effekt i stället ... i din anläggning, med dina öron.

hm... här får jag hålla med... det kanske finns annat att åtgärda före kablarna och då grejerna är bra så kommer man ju först å främst att tänka på rummet- det kanske finns resonanser eller dyl som stör så att skillnader blir svårare att uppfatta? Sen verkar det som man gärna på forumet mobbar folk som inte hör skillnad på kablar
Jag tycker jag hör skillnader på kablar som klart är av betydelse...men jag skulle gärna se vetenskapliga bevis (det skulle göra livet lättare)
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/11/22 :  10:50:21  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Om man har en supra dac-kabel mellan cd o förstärkare så låter det just supra i huvudsak i hela systemet oavsett vad man byter för kablar ut till högtalarna enligt min erfarenhet. Då är det mer logiskt att göra en mindre uppgradering på båda ställena samtidigt.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

drgreen

946 Posts

Posted - 2002/11/22 :  11:21:41  Show Profile Send drgreen a Private Message
mmm... kanske en silk kabel balanserade varianten skulle vara ett bra ställe att börja på? 1meter =1000kr cirka + kontakter för några hundra? Men sätter ändå inte rummet mer signatur på ljudet än kabeln? Nu kanske iofs kajsa har ett jättebra rum ,det förtäljer ju inte historien...
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/11/22 :  14:29:03  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Oavsett ifall man lyssnar på en T-banestation eller på höloftet så hör man skillnad ifall man byter på båda ställena samtidigt.

Sedan är rummet viktigt men för att det skall bli riktigt bra så behöver ju båda sakerna fixas, det är ju inte antingen eller.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/11/22 :  15:12:43  Show Profile Send lars a Private Message
Jag har själv varit hemma hos K och testat med AudioQuest Diamond mellan CD-fix till Amplifix och Transparent Ultra till högtalarna.
Jag hörde inte heller någon skillnad mot när rubbet var kopplat med Supra. Blev lika förvånad nu som när jag för ett antal år sedan för första gången upplevde skillnad mellan signalkablar på HiFi-Consult.

Är det Amplifixen som är boven? Har den för dålig drivförmåga och inte klarar av att lösa upp tillräckligt för att höra skillnad mellan kablar? Tror inte riktigt på det själv.

Kjell du får prova hemma med bättre förstärkare.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/11/22 :  15:36:48  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Verkar konstigt. Inget konstigt i sig att man inte alltid kan höra skillnad mellan två kablar, men här rör det sig om kablar som tydligen flera hört stor skillnad mellan.
Vild gissning, men funderar på störningar. Rikligt med skit på elnätet. Finns det en mobilradioantenn på taket (basstation eller vad det heter)?
Go to Top of Page

drgreen

946 Posts

Posted - 2002/11/22 :  15:41:42  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Oavsett ifall man lyssnar på en T-banestation eller på höloftet så hör man skillnad ifall man byter på båda ställena samtidigt.

Sedan är rummet viktigt men för att det skall bli riktigt bra så behöver ju båda sakerna fixas, det är ju inte antingen eller.

här håller jag både med och inte
Jag tror inte jag skulle höra skillnad i tunnelbanan och jag tror inte herr sladd har försökt det heller
(höloftet låter BTW akustiskt tilltalande)
Jag håller med om att det ena inte utesluter det andra men jag skulle börja med rummet och tas kablarna efter det..annars blir det lätt att villa bort sig i vad som gjorde vad...

upplösningen på anläggningen i sig torde ju knappast vara ngn större begränsning i det här fallet
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000