HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelexperter och Guldöron: Hjälp mig!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/22 :  15:53:44  Show Profile Send Rebo a Private Message
Varför skulle Amplifixen vara en bov i samanhanget?

Ju bättre elektronik (dvs ju lägre utimpedans och ju högre inimpedans), ju mindre känslig blir den för valet av kabel.

Och Kajsa är inte ensam om att ha svårt att höra skillnad mellan kablar, trots att man har fina prylar i övrigt.

Edited by - Rebo on 2002/11/22 15:55:20
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2002/11/22 :  16:09:41  Show Profile Send kurt a Private Message
Precis, som jag skrev i en annan tråd:

Har man bra grejer, dvs elektronik, behöver man inte lägga så mycket på kablar.

Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/11/22 :  16:11:23  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by kurt

Precis, som jag skrev i en annan tråd:

Har man bra grejer, dvs elektronik, behöver man inte lägga så mycket på kablar.

bra högtalare spelar ju oxå en viss roll
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/22 :  16:15:49  Show Profile Send yalpa a Private Message
jag nämner detta återigen:

hur många har lyssnat på ganska hög volym (70% av max) och tryckt på pause? försvinner ljudet direkt eller har ni värsta ekot?
Jag tycker att man ska lägga minst lika mycket på att fixa rummet som kablarna kostar. Sen om man väljer att köpa specialgjorda absorbenter eller handgjorda mattor kvittar helt. Men att lägga ut 5-6000 på kablar utan att ens ha en ordentlig matta som täcker hela golvet är rena vansinnet.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/11/22 :  16:34:12  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Men i det här fallet beskrev Kajsa rummet som väl dämpat och då hr rimligen inte rumsakustiken ha någon större betydelse för om man hör skillnad mellan kablarna.
Enligt min erfarenhet är det tvärt emot vad kurt säger ("har man bra grejor behöver man inte lägga så mycket på kablar"). Det är först när man har bra grejor som det blir några större skillnader mellan olika kablar. Och priset på kablarna måste stå i proportion till komponenterna. Det värsta man kan göra är att följa kurts råd. Man har inte så bra komponenter och tror att man kan kompensera upp det på något sätt genom att lägga mycket pengar på kablar. Det fungerar garanterat inte!
Om man har komponenter i bra mellanklass kan det förvisso hjälpa upp med bra kablar, men man skall inte ge sig på de dyrare varianterna. Här får man ut mer av att lägga pengar på komponenter.
Förstår slutligen inte varför det skall vara någon motsättning mellan att förbättra akustiken och kablaget.

Go to Top of Page

drgreen

946 Posts

Posted - 2002/11/22 :  16:40:19  Show Profile Send drgreen a Private Message
det finns ju ingen motsättning...men om man inte hör skillnaden kanske man bör börja i en annan ände? Även om rummet är väldämpat behöver det ju inte vara balanserat dämpat? Det finns intressanta mätningar som Peter Moncrief på iar har gjort på efterklang när man tog bort en tubetrap av ca 25-30 stycken i ett stort rum....
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/22 :  16:41:26  Show Profile Send Rebo a Private Message
Bara för att något är dyrt betyder inte att de räknas som bra elektronik i dessa samanhang. Det finns många väldigt dyra förstärkare idag, som inte uppfyller de krav som på 60-70 talet ställdes på en förstärkare för att den skulle få kallas för en ”hi-fi” produkt.
Go to Top of Page

drgreen

946 Posts

Posted - 2002/11/22 :  16:44:39  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by Rebo

Bara för att något är dyrt betyder inte att de räknas som bra elektronik i dessa samanhang. Det finns många väldigt dyra förstärkare idag, som inte uppfyller de krav som på 60-70 talet ställdes på en förstärkare för att den skulle få kallas för en ”hi-fi” produkt.

näe...fast många produkter som klarade "hifi ribban" då kan nog knappast beskrivas som välljudande...
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/22 :  16:50:40  Show Profile Send yalpa a Private Message
Det är ingen motsättning mellan kablar och akustik. Jag har däremot bestämt mig för att vara en motpol till alla kabelfanatiker. Jag gillar kablar och lägger gärna pengar på det. Men numera verkar som att det har blivit nåt fel i skallen både på säljare och köpare, vilket har resulterat att kablar framställs som nån mirakelprodukt.

Problemet tror jag har skapats av handlare som demar produkter med svindyra kablar för att ge dem bästa tänkbara chans. När kunder ser detta så tycker de att de är helt ok att en cd-spelare för 5000 får ha en kabel för lika mycket. Ingen som tänker på att en cd för 8500 med en kabel för 1500 skulle vara en mycket bättre kombination. Jag poängterar återigen, jag har inget emot kablar, jag gillar dem och kan höra skillnad (jag inbillar mig det iaf.) men nån måste säga ifrån så att hysterin kommer ner på en rimlig nivå.

PS. om nån har tips på en bra DIY sladd till HD600 så kan ni gärna höra av er. Ersättningskablarna i handeln är så styva att de är ohanterliga.

Edited by - yalpa on 2002/11/22 17:03:59
Go to Top of Page

drgreen

946 Posts

Posted - 2002/11/22 :  17:00:51  Show Profile Send drgreen a Private Message
tack yalpa! my feelings exactly!
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/11/22 :  17:30:32  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Tack för alla tips.
Jag inser att signalkabeln kan vara en svag länk, har planer på att byta till t ex Silk.
Ska fortsätta att experimentera lite grann, i bästa fall med medverkan från kabelälskaren(?) Ekman. Sedan får vi se vad som blir nästa steg.
/ Kjell

PS: Lars, du kan inte möjligen tänka dig att låna ut dina balanserade värstingar ett par dagar för dessa prov? Du får gärna vara med och labba också.

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/11/22 :  17:31:34  Show Profile Send Anders47 a Private Message
valpa,
Jag håller helt med om att 8500 för CD och 1500 för kabel är en rimlig kombination. Det var så jag menade när jag skrev att man inte skall skaffa dyra kablar till komponenter i bra medelklass. Jag hoppas att den kabelhysteri du beskriver är ovanlig. Sedan misstänker jag att prisnivån på kablar pressats upp orimligt, men det är en annan sak.
Kabel till HD600 är en mycket trevligare fråga. Jag antar att du med den otympliga ersättningkabeln menar Clou. Det finns två andra ersättningkablar, en från Cardas och en som heter Equinox, $150 resp. 185 ungefär. Dessa är mer flexibla än Clou. Nästan alla som provat tycker att Clou är sämst men det finns ingen given favorit bland Cardas och Equinox.
Du kan hitta mer om detta om du använder sökfunktionen på www.head-fi.org
Jag har för mig att jag sett beskrivningar på DIY kabel där också.

Edit: Clou är sämst, jag tänker inte här på flexibiliteten utan låter sämre än de andra.

Edited by - Anders47 on 2002/11/22 17:34:51
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/22 :  17:54:10  Show Profile Send yalpa a Private Message
Tack för tipset. Jag ska köpa mina lurar från London för 1740kr och att lägga lika mycket på en kabel känns saftigt. Men det verkar som att jag inte har nåt val. Lurarna finns på http://www.askdirect.co.uk/uview?call=ask.productSearch&id=421&topcatid=7
Jag kan dessutom tillägga att jag köper kabeln enbart för att den är tuff, jag lever inte som jag lär...haha

Edited by - yalpa on 2002/11/22 17:56:34
Go to Top of Page

AU
Member

86 Posts

Posted - 2002/11/22 :  22:37:25  Show Profile Send AU a Private Message
Det här var faktiskt den roligaste tråden jag har läst på länge.
Den sammanfattar så väl, -ja vad?

MVH
AU

Collecting stars..
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/22 :  22:41:50  Show Profile Send ekman a Private Message
kabelälskare alltså =) kanske kan få det som ny signatur om moderatorerna är snälla

vi får se om vi kan styra upp det hela lite dock vore kul om det funkade...
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/11/23 :  00:11:10  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Kajsa, om du inte kan höra någon skillnad, tror du inte att du hör rätt då? Alla tjatar ju om att lita på sina öron...så det kan väl du också göra?

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/23 :  18:20:14  Show Profile Send nin a Private Message
Kajsa, om du inte kan höra någon skillnad, tror du inte att du hör rätt då? Alla tjatar ju om att lita på sina öron...så det kan väl du också göra?

Håller med, men jag tycker också om han känner att man kanske inte gav det en perfekt chans med bättre signalkablar, jag då kan man försöka igen.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/11/23 :  21:49:22  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej på er Kajsa!! Tack för senast!!

Tja, nu har ni råkat i ett sk. uppgraderings "problem" dvs. ni hör ingen skillnad på det ni hade innan mot det ni ev. tänkte byta mot. Man kan ju se detta på två sätt tycker jag....

Det första som slår en är ju naturligtivs... -Va bra då behöver vi inte göra den uppgraderingen... Och det är ju svårt att argumentera emot.

Det andra som slår en är kanske... -Oj, (lätt oroad) vad är det som inte stämmer i vårt system och rum... I systemet så känner "vi" till Amplifixen (spelad hemma hos mig) CD Fixen vet jag inte mer om än att den brukar betecknas som "bra för prisklassen" din signalkabel är av "standard typ" men du har testat andra och skall testa fler... Utvärdering återstår alltså... Kvar finns alltså då rummet.... Enligt vad jag vet om ditt/ert rum så är de stora problemen i rummet svåra att åtgärda enkelt, vilket borde innebära att du/ni, OM det är det som är problemet, kanske har "över köpt" er redan på högtalar stadiet... Men det återstår ju att utreda...
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/11/23 :  22:47:54  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by Pjotre

Hej på er Kajsa!! Tack för senast!!

Tja, nu har ni råkat i ett sk. uppgraderings "problem" dvs. ni hör ingen skillnad på det ni hade innan mot det ni ev. tänkte byta mot. Man kan ju se detta på två sätt tycker jag....

Det första som slår en är ju naturligtivs... -Va bra då behöver vi inte göra den uppgraderingen... Och det är ju svårt att argumentera emot.

Det andra som slår en är kanske... -Oj, (lätt oroad) vad är det som inte stämmer i vårt system och rum... I systemet så känner "vi" till Amplifixen (spelad hemma hos mig) CD Fixen vet jag inte mer om än att den brukar betecknas som "bra för prisklassen" din signalkabel är av "standard typ" men du har testat andra och skall testa fler... Utvärdering återstår alltså... Kvar finns alltså då rummet.... Enligt vad jag vet om ditt/ert rum så är de stora problemen i rummet svåra att åtgärda enkelt, vilket borde innebära att du/ni, OM det är det som är problemet, kanske har "över köpt" er redan på högtalar stadiet... Men det återstår ju att utreda...

Hej igen Peter!
På måndag kör vi ett "skarpt test" med Transparent Ultra signalkabel också. Då får vi se vad som händer.
- Kanske är det så enkelt att jag har en anläggning som är tillräckligt bra för mina öron redan.
- Eller kanske en ny värld öppnar sig med konsekvent bra kablar.
Bägge alternativen är bra:
I det första fallet blir det billigt.
I det andra fallet blir det bättre.
Mvh
/ K och K

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/11/23 :  22:59:56  Show Profile Send Neodynium a Private Message
quote:
Originally posted by Anders47

valpa,
Jag håller helt med om att 8500 för CD och 1500 för kabel är en rimlig kombination. Det var så jag menade när jag skrev att man inte skall skaffa dyra kablar till komponenter i bra medelklass. Jag hoppas att den kabelhysteri du beskriver är ovanlig. Sedan misstänker jag att prisnivån på kablar pressats upp orimligt, men det är en annan sak.
Kabel till HD600 är en mycket trevligare fråga. Jag antar att du med den otympliga ersättningkabeln menar Clou. Det finns två andra ersättningkablar, en från Cardas och en som heter Equinox, $150 resp. 185 ungefär. Dessa är mer flexibla än Clou. Nästan alla som provat tycker att Clou är sämst men det finns ingen given favorit bland Cardas och Equinox.
Du kan hitta mer om detta om du använder sökfunktionen på www.head-fi.org
Jag har för mig att jag sett beskrivningar på DIY kabel där också.

Edit: Clou är sämst, jag tänker inte här på flexibiliteten utan låter sämre än de andra.

Vilken Clou kabel menar du? Clou är ju ett märke... finns många olika kablar av olika material.

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/11/23 :  23:04:13  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Ska bli mycket spännande att höra vad ni kommer fram till... ;o)
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/23 :  23:10:06  Show Profile Send ekman a Private Message
ska bli väldigt intressant =) jag har hört skillnaden mellan supra och transparent ultra på neptunus förut så det får gå vägen denna gången också hoppas jag =)
Go to Top of Page

n/a
deleted

63 Posts

Posted - 2002/11/24 :  21:05:18  Show Profile Send n/a a Private Message
Och snart så utkritalliserar sig ett "visst" mått av sunt förnuft utan "skinn-effekter" på så här låga frekvenser.

Mr RADAR däremot drog nytta av detta tjafs. RADAR var det inte kompisen i MASCH Han var sköön !!!

CD/Vinyl debatten på 80-talet gav inget!!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/11/25 :  12:39:38  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

Tack för tipset. Jag ska köpa mina lurar från London för 1740kr och att lägga lika mycket på en kabel känns saftigt. Men det verkar som att jag inte har nåt val. Lurarna finns på http://www.askdirect.co.uk/uview?call=ask.productSearch&id=421&topcatid=7
Jag kan dessutom tillägga att jag köper kabeln enbart för att den är tuff, jag lever inte som jag lär...haha

Om du är sugen på ett par bra lurar i prisklassen 2000 - 3000 kr, så tycker jag att du bör ge Beyerdynamic DT990pro en chans innan du köper HD600. Beayer låter mer balanserade i klangen medans HD600 har en tjock klang i övre basområdet. Dessutom tycker jag att de klämmer åt lite väl hårt kring huvudet. Beyer är mycket sköna att ha på. På mitt jobb finns båda dessa inkl ett par ännu bättre Stax och fler andra Sennhaeiser och Beyerdynamic. Om du vill jämföra är du välkommen till Medborgarplatsen i Stockholm (vet ej var du bor).

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/25 :  12:46:13  Show Profile Send svensson a Private Message
Prova gärna Jeklin Float om du har möjlighet,
fantastiska på huvudet. Öppen lur som ser lite
speciella ut....

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000