Author |
Topic  |
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 13:34:23
|
Neodynium, Det gällde ersättningskabel till hörlur HD600 och där vimlar det inte av modeller. Clou har visserligen en röd och en blå men det är små skillnader mellan kablarna. Jag har en röd och den är klart bättre än standardkabeln, men i stort sett alla som har prövat tycks föredra Cardas eller Equinox. Vilka jag inte har hört eftersom jag råkade köpa min Clou precis innan de andra kablarna kom. Sen håller jag med Knoppen att det finns andra modeller än HD600 som kan vara intressanta. Den är inte världens bästa lur och är litet överbetonad i delar av basområdet och tycker jag, litet svag i diskanten. Jag menar inte att HD600 är dålig, men ibland tycks den betraktas som det bästa, och då är det lätt att bortse från att det kan finnas alternativ som man kanske skulle tycka bättre om. En hel del anser t.ex. att Grado fungerar bäst för rock. Sen hadlar det naturligtvis också mycket om vad man matar in i luren, direkt från en portabel CD eller via en bra CD-spelare och sedan hörlursförstärkare.
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 22:13:58
|
tja nu är test genomförd och vad tror ni hörde vi skillnad mellan nordost red dawn rev2 transparent ultra xl och supra 3,4 =) |
 |
|
hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 22:33:07
|
berätta gärna ekman.=) |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 22:40:56
|
kan jag väl göra då =) ok jag tror vi var ganska eniga om att vi hörde skillnad helt klart däremot inte värd närmare 40tusen för transparent dvs
SUPRA 1k spelade bra som vanligt men utan spelglädje och det känndes som om musiken var beslöjad man tappade även en massa detaljer jämfört med dom andra två
NORDOST strax under 20k högst upplösning helt klart och lät neutralast väldigt fin ljudbild tyckte jag =)
TRANSPARENT strax under 40k den här kabeln rockar =) mkt spelglädje djupare bas än dom andra två kanske inte lika fast som nordost men djupare och den engagerade mest av dom allihop tyckte jag dock inte lika klar i diskanten som nordost tyvärr hade den varit det så hade vi haft en vinnare här
nu får vi istället en delad första plats för nordost och transparent vi testade att köra nordost till diskanten och transparent till basen dock men det funkade inte så bra karaktärerna passade inte ihop på något skumt sätt =) ska bli kul att se om Kajsa skriver ungefär samma sak som mig nu det får vi väl hoppas på... |
 |
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 23:39:28
|
IXOS kablar brukar vara fruktansvärt "spelglada", ganska billiga också.  |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 23:44:20
|
snygg logga Jadde du har fortfarande inte svarat på varför du frågade om alla grejer jag har dock? |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 01:35:28
|
Hej ek!
Hur kan du veta att Nordost(-20kkr inte var Supra(-1kkr o att Supra(-1kkr egentligen, var Transparent(-40kkr...exempelvis , , !!
Eller, var "testet" inte så dolt utan mer, öppet !!
Mvh A*. |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 10:16:53
|
Hej!
Om vi hade gjort 1st jämförelse mellan högtalare/förstärkare för 1000kr, 20,000kr resp 40,000kr hade nog skillnaderna varit större??
H-talare för 3x1=3000kr/paret ? -Studiopro.../ H-talare för 3x40=120,000kr/paret ?? -Revel Studio™...
... Jo, större skillnad!!
"Lite" hämmande i ens egen ljudutveckling det här med kablar??, för att inte tala om hämmande i ens formåga( $$$, ed att kunna köpa riktigt bra h-talare o stärkeri!!
Mvh A*. |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 10:39:29
|
quote: Originally posted by Audiomaniker
Hej!
Om vi hade gjort 1st jämförelse mellan högtalare/förstärkare för 1000kr, 20,000kr resp 40,000kr hade nog skillnaderna varit större??
H-talare för 3x1=3000kr/paret ? -Studiopro.../ H-talare för 3x40=120,000kr/paret ?? -Revel Studio™...
... Jo, större skillnad!!
"Lite" hämmande i ens egen ljudutveckling det här med kablar??, för att inte tala om hämmande i ens formåga( $$$, ed att kunna köpa riktigt bra h-talare o stärkeri!!
Mvh A*.
Hmmm intressant teori och givetvis helt rätt !!!  |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 10:44:09
|
Naturligtvis rent svammel.
Du kan hänga på hur dyra högtalare som helst, med Suprans tveksamma baskvalitet får du inte ut 10% av Revelens kapacitet i det registret. Då kan vi ju snacka om pengar i havet.....
Naturligtvis en rent personlig åsikt. Men nu får det väl ändå vara bra med dessa ytterlighetsperspektiv. Hela anläggningen måste vara i balans, det trodde jag vi var överens om sedan länge?????? |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 10:44:35
|
Ekman:
Ursäkta min sinnesförvirring, men exakt vad har jag frågat dig?
|
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 10:46:06
|
quote: Originally posted by sladd
Du kan hänga på hur dyra högtalare som helst, med Suprans tveksamma baskvalitet får du inte ut 10% av Revelens kapacitet i det registret. Då kan vi ju snacka om pengar i havet.....
Inget svammel alls, du borde höra större skillnader mellan billga/dyrare högtalare annars är något fel !!!!!!
 |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 10:54:32
|
Om en komponent tidigare i kedjan maskerar det mesta av en efterkommande produkts potential och kvaliteter så är det pengar i havet.
Sedan trodde jag OCKSÅ att det framgick att frågeställningen inte kan göras med vilken graf som blir mest eller minst lutande i välljud per ytterligare investerad krona.
Dessa ytterligt grova och generaliserande förenklingar handlar väldigt lite om hur man bygger välljud som passar ihop i en anläggning. X ger mer, nä y ger mest, för f- n gubs....... |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 10:56:24
|
Om en komponent tidigare i kedjan maskerar det mesta av en efterkommande produkts potential och kvaliteter så är det pengar i havet.
Sedan trodde jag OCKSÅ att det framgick att frågeställningen inte kan göras med vilken graf som blir mest eller minst lutande i välljud per ytterligare investerad krona.
Dessa ytterligt grova och generaliserande förenklingar handlar väldigt lite om hur man bygger välljud som passar ihop i en anläggning. X ger mer, nä y ger mest, för f- n gubs.......
Ledsen att jag inte håller med dig !!! men det gör mig väl inte till en sämre människa ???
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 11:46:47
|
3:e klassens. Träbänk på SJ... |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 12:19:57
|
3:e klassens. Träbänk på SJ...
varför inte djurtransport?? där alla som man motsäger tycker man skall vara, verkar som om kritik svider och tas inte på allvar |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 12:34:45
|
tillbax till urprungsfrågan...
Finns det inga allternativ mellan Supra och 20.000kr kablar? Kan inte hänga såna på Amplifixen, det blir ju löjligt! Dessutom är Neptunusarna för dyra, skulle passat bättre med Saturnus och då fått råd med fina kablar för kanske 7-8.000 och en massa cash över till annat, eller?
Nu är det obalans så det skriker om det, fast det låter säkert grymt bra iaf. Men uppgraderingsnerven är utsatt för ständig stimulans, nåt som jag personligen avskyr. |
 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 12:53:21
|
återigen tillbaka till ursprungsfrågan...
kanske inte är nån skillnad på kablarna? (förutom pris, utseende och konstruktion)  du kanske hör illa?  prova med vanlig elsladd och se om du tycker det blir sämre eller... (hemska tanke) ingen skillnad.
jag tror att jag hör skillnader på kablar. men det är inte nån revolutionerande skillnad som tex att byta högtalare eller puppa.
supra rockar väl...eller?
sayonara med kimber och qed i högsta hugg! |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 13:34:59
|
visst är så dyra kablar lite overkill i den anläggningen men det är å andra sidan högtalarna också och jag gillar den skillnaden som kablar gör det blir så mkt mer engagerande och involverande att lyssna på... |
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 13:59:48
|
Naturligtvis en rent personlig åsikt. Men nu får det väl ändå vara bra med dessa ytterlighetsperspektiv. Hela anläggningen måste vara i balans, det trodde jag vi var överens om sedan länge??????
Alla åsikter verkar finnas representerade här: jag hade med glädje kombinerat Revels värsting med min egen jättefina EKK-kabel! Fast jag hade byggt om lyssningsrummet först. Och helst valt en högtalare utan element på baksidan.
Nu skulle jag ju kunna får för mig att kalla sladds åsikt för "rent svammel", men tror att det är lämpligare om man håller sig till sakfrågan! 
Veckans fråga: hur många av er tror att 5000 kr på rumsanpassning (plus lite händigt arbete) ger mer än 20000 kr på kablar? Jag tillhör naturligtvis denna grupp! Fast sladd vill ju exkludera denna frågeställning (graf med mest lutning per investerad krona...)
Men jag förtydligar mig då: jag tror att rummet kan maskera betydligt mer än en signalkabel, förutsatt att signalkabeln inte är en ren katastrof. Och det är definitivt inte Supra i mina ögon! |
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 14:29:43
|
quote: Finns det inga allternativ mellan Supra och 20.000kr kablar? Kan inte hänga såna på Amplifixen, det blir ju löjligt!
Klart man ska ha 20 000 kr kablar till Amplifix.. det är den väl förtjänt av. Ett par transparent Ultra signalisar + Ett stycke A-Q Dragon h-kablar skulle jag rekomendera  |
Konsult hos Consulterna |
 |
|
Soulman
Member

441 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 15:21:26
|
10%???? Jösses! Ja inte vet jag men 10%... Låter liiite väl lite kanske. För mig är väl 10% nära nog tystnad Eller iaf att inte höra skillnad på synthbas och bastrumma. Eller något sådant. Men sladds skala hade i vilket fall som helst varit kul att se För att förtydliga; vad är 10% av en högtalares kapacitet i basregistret??
/Stefan |
-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things -- |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 15:31:38
|
varför ska man alltid välja rummet eller kablar? man kan faktiskt believe it or not göra något åt bägge delar detta testet handlade om just kablar inte akustiktillbehör så varför ens dra in denna debatten? |
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 15:50:48
|
quote: Originally posted by ekman
varför ska man alltid välja rummet eller kablar? man kan faktiskt believe it or not göra något åt bägge delar detta testet handlade om just kablar inte akustiktillbehör så varför ens dra in denna debatten?
Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk, det kan vi nog vara överens om. Onekligen har du rätt i att både och påverkar.
Så mitt svar på Kajsas fråga är alltså: jag tror inte man ska höra någon speciell skillnad! Jag tror att det finns annat som påverkar mycket mer!
Varför jag sen började pladdra har en helt annan orsak än min egentliga inställning. Nämligen att sladd skrev att A's uttalande var rent svammel. Lite väl provocerande i mina ögon. Troligen ungefär lika provocerande som mina uttalanden, iofs... 
Jag tycker själv det är svammel att en kabel drar ner en högtalares basåtergivning till 10%. Iallafall om det är en fullt fungerande kabel. (Kopplar man in ett jättestort motstånd mellan högtalare och förstärkare ska ni få se på baspåverkan! )
Jag låter gärna bli att fortsätta denna debatt, om ni vill...
|
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 15:53:32
|
quote: Originally posted by Soulman
10%???? Jösses! Ja inte vet jag men 10%... Låter liiite väl lite kanske. För mig är väl 10% nära nog tystnad Eller iaf att inte höra skillnad på synthbas och bastrumma. Eller något sådant. Men sladds skala hade i vilket fall som helst varit kul att se För att förtydliga; vad är 10% av en högtalares kapacitet i basregistret??
/Stefan
Tja, kanske nivån faller 10 dB???? (Motsv. 10% effekt)
Eller kanske frekvenssvaret blir 10 gånger ojämnare?
Jag tror sladd talar kvalitativt, och därmed starkt överdrivet... fast det låter lite som att om man mäter med en "bra kabel" går högtalaren till 20 Hz, men när man kopplar in en Supra så höjs den nedre gränsfrekvensen till 55 Hz...  
Nä förlåt, nu tramsar jag...  |
 |
|
Topic  |
|