Author |
Topic  |
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 15:54:58
|
jag håller med dig men jag tycker inte en stereo i den prisklassen 100k ungefär med supra låter bra och jag tycker heller inte den stereon fast med transparent i ett helt odämpat rum skulle låta bra man måste ju hitta en fin balansgång men nu handlade ju tråden om just skillnader mellan kablarna rum och akustik är lite svårare att testa tyvärr |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 15:55:14
|
Kajsa!
Vad spelar du för musik när du utvärderar kablarna? |
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 16:08:03
|
quote: Originally posted by ekman klipp! om just skillnader mellan kablarna rum och akustik är lite svårare att testa tyvärr
Alldeles oavsett våra olika värderingar om vad som är bäst att greja med i anläggningen kan vi väl vara överens om följande:
Det är MYCKET svårt att relatera olika förbättringar i förhållande till varandra! Hur mycket påverkar förstärkarval jämfört med högtalarval?
Det borde skrivas mer om detta i hifiblaskorna, tycker jag! I alla tester utvärderas ju bara enstaka komponenter. Man ser aldrig helheten.
Alla vill ju nå välljud i sin anläggning. Men vägen dit beskrivs ju sällan, bara jämförelser mellan olika cd-spelare etc.
|
 |
|
kurt
Member

219 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 16:31:11
|
Om man kan addera till 90% baskvalitet beroende på kabel, så är det förmodligen en rejäl färgning man vill åstakomma.
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 16:32:45
|
ni behöver nog inte ta allting så ordagrant men att revelen med supra inte kommer låta speciellt bra i något register är inte så svårt att räkna ut... |
 |
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 17:14:20
|
ekman, om du inte passar dig kommer administratörerna att byta ut din text till "The cable guy" istället för "Nu med prickar igen!". |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 17:32:31
|
det kan jag leva med =) |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 17:53:02
|
Hififorum-Ekman och kablar är som Ulf Ekman och livets ord. Det går nog inte att få tyst på någon av dom. Och inte lär de ändra åsikt i första taget heller.  |
 |
|
pricer
Member

176 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 18:39:06
|
Kör ett blindtest och spara pengar. |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 19:13:19
|
du min far heter faktiskt ulf ekman 
skaffa klockradio och ett par svetsglasögon spara pengar |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 19:16:09
|
quote: Kör ett blindtest och spara pengar.
Så sant. Svälj stoltheten och bort med placebo effekter.
Tror man att ett rum, med en frekvenskurva på +/-18dB som värst och en efterklang på kanske i storleksordningen sekunder, har mindre inverkan på baskvaliteten än en kabel som ingen av dagens mest högteknologiska mätmetoder eller vetenskapliga lyssningstester har lyckats påvisa någon som helst förvrängning i basen på före eller efter, så kanske man inte ska utesluta att det handlar om inbillning (jag sa kanske). Men visst, folk vet nog vad dom hör. Men är man ärlig och säger man att man inte hör skillnad på allt, men tycker istället att nästan alla högtalare låter bedrövligt dåligt, så blir man beskylld för att inte bry sig om bra ljudåtergivning eller att man har dålig hörsel. Sånt är tråkigt. Mer common sense och mindre prestige! Det är prestige som gör att dom flesta tappar förtroendet för hifi och köper sina stereos på onoff istället, det är ännu tråkigare. |
 |
|
anders
Member

168 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 20:06:46
|
visst har ett rum _oändligt_ mycket större inverkan på ljudet en vad en kabel har, dock innebär inte detta att man inte kan höra de små skillnader som en kabel ger även om man inte har ett bra rum. jag hör med lätthet skillnad på min 8 meter långa 'billigaste skitkabel med massa tunna trådar för 7 kr metern' och min andra klumpigare kabel för ett par hundra kr metern. däremot tror jag inte att jag skulle höra skillnad på den dyrare kabeln jämtemot en som är konstruerad på motsvarande sätt, tex EKK, fast det är ren spekulation.
och ja, tyvärr använder jag den lilla, "osynliga" skräpkabeln i normala fall. |
 |
|
Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 22:50:44
|
quote: Originally posted by ekman
kan jag väl göra då =) ok jag tror vi var ganska eniga om att vi hörde skillnad helt klart däremot inte värd närmare 40tusen för transparent dvs
SUPRA 1k spelade bra som vanligt men utan spelglädje och det kändes som om musiken var beslöjad man tappade även en massa detaljer jämfört med dom andra två
NORDOST strax under 20k högst upplösning helt klart och lät neutralast väldigt fin ljudbild tyckte jag =)
TRANSPARENT strax under 40k den här kabeln rockar =) mkt spelglädje djupare bas än dom andra två kanske inte lika fast som nordost men djupare och den engagerade mest av dom allihop tyckte jag dock inte lika klar i diskanten som nordost tyvärr hade den varit det så hade vi haft en vinnare här
nu får vi istället en delad första plats för nordost och transparent vi testade att köra nordost till diskanten och transparent till basen dock men det funkade inte så bra karaktärerna passade inte ihop på något skumt sätt =) ska bli kul att se om Kajsa skriver ungefär samma sak som mig nu det får vi väl hoppas på...
Så här ett dygn senare har jag hunnit fortsätta jämförelsen Supra - Transparent Ultra XL på egen hand. Nord Ost Red Dawn har däremot inte varit med idag eftersom den följde med husse (Ekman) hem igår.
I princip håller jag med Ekman i hans sammanfattning av intryck och karaktärer. Dock tycker jag att Ultra vinner över Red Dawn som lägger alltför stort fokus på att lyfta fram detaljer i diskanten. Red Dawn skulle nog passa bättre för att kompensera i en anläggning som behöver sådan hjälp. För mig är alltså Ultran neutralast.
Sedan bör man ha klart för sig att de ljudskillnader som kablarna åstadkommit är mindre än de som följt av alla andra förändringar i anläggningen. Exempelvis blir försämringen större om jag flyttar högtalarna 1/2 m närmare bakväggen än om jag byter från Ultra till Supra. Å andra sidan ger Ultran ett litet (ja litet) lyft som inte lär komma fram på annat sätt, så ska man ha ut de sista procenten lär det inte gå att helt förbise kabelvalet.
Min sammanfattning, som är mitt intryck efter dessa nu gjorda öppna prov. - Det går att höra skillnader på kablar, åtminstone om man är förberedd på att lyssna efter vissa skillnader som man hört talas om. - Skillnaderna är inte stora, och kan därför vara oviktiga för den som inte är fokuserad på att klämma ut den sista droppen ljudkvalitét ur apparaterna.
Prisvärde kan man alltid ifrågasätta och bör lyftas ut ur diskussionen. Jag har nu upplevt att Supran ger en lätt beslöjning och att lite "spelglädje" (vad är det egentligen?) försvinner. Dessutom är det lite svårare att få till punktformiga intryck av instrument och röster med Supran, kanske har Ultran bättre koll på faslägen och löptid?
För mig är inte detta värt lika mycket som t ex ett schysst slutsteg. Hade priset varit en tiondel, typ 4000:- alltså, då hade saken kommit i ett annat läge. Man bör ha klart för sig att jag matar kabeln med en integrerad förstärkare värd ca 15000:-.
Det var i alla fall intressant att prova, och Ekman ska ha tack för gårdagens medverkan. Proven har gjorts med "vanlig musik som jag gillar", Eva Cassidy och liknande. / K |
Farbror Kjell alias Kajsa |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 23:27:18
|
ungefär samma åsikter då och jag måste nog säga att jag i din anläggning föredrog ultran också även om jag gillade den upplösning som nordost hade =) om man sen hade haft förstärkare och cdspelare i samma prisklass som högtalarna så är jag säker på att skillnaden mellan högtalarkablarna skulle bli än större och då känns det lite fel att bara tänka på rumspåverkan osv lämnar man ute en del av kedjan som kablar faktiskt är så blir det omöjligtvis bra därmed inte sagt att kablar gör större skillnad än rummet |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 11:27:50
|
Hej!
"Exempelvis blir försämringen större om jag flyttar högtalarna 1/2 m närmare bakväggen än om jag byter från Ultra till Supra." -Exakt, A*´s poäng !! Denna "lilla" skillnad - mellan kablar för 1000kr resp 40,000kr - existerar ju endast ibland kablar då, A* alla ggr väljer h-talare för 40,000kr placerade varsomhelst över 1st h-talarpar för 1000kr placerade i perfekt lyssningsposition!!, fast Jo -skillnad hålls det med om dock, är detta: "däremot tror jag inte att jag skulle höra skillnad på den dyrare kabeln jämtemot en som är konstruerad på motsvarande sätt, "
-viktigt att tänka på då jämförelse mellan: 0.2mm2-kabel för 1kr/m, resp 4mm2-kabel för 10,000kr/m, -kopplade till bashungriga KylskåpsTalare inte är meningsfull!!
Mvh A*. |
 |
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 11:37:49
|
Kan bara hålla med kajsa om följande
quote:
Sedan bör man ha klart för sig att de ljudskillnader som kablarna åstadkommit är mindre än de som följt av alla andra förändringar i anläggningen. Exempelvis blir försämringen större om jag flyttar högtalarna 1/2 m närmare bakväggen än om jag byter från Ultra till Supra. Å andra sidan ger Ultran ett litet (ja litet) lyft som inte lär komma fram på annat sätt, så ska man ha ut de sista procenten lär det inte gå att helt förbise kabelvalet.
Vill påstå att kablar hör till finjustering oavsett hur mycket påverkan den har. Så är det alltid för mig. Kablar påverkar ljudet i allra högsta grad, men ändock så är det slutjustering. Efter det kan man även börja tweaka med andra tillbehör. |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 12:37:31
|
Hej!
SlutsA*ts: Skillnaden mellan( den i DIY-sammanhang mindre högt stående: Supra 3.4( pris: 65kr/m, ed ) o dyyyr-kabel( pris: beg Personbil/m , ed ) är således...
... rätt "liten" , !! ( tveksamt, om det är till det bättre /till det sämre , , ed ;)
A*nnars är denna:
 -partvinnade x10 = 20st 0.6mm-ledare i blank Cu innuti varsin PE-isolering o därefter Alu-skärm, diam =1.2cm -1st bra DIY-kabel( för 16kr/m, A*-nr: 55-748-27 hos ELFA, ed )
Mvh A*. |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 14:34:29
|
quote: Originally posted by Knoppen
quote: Originally posted by yalpa
Tack för tipset. Jag ska köpa mina lurar från London för 1740kr och att lägga lika mycket på en kabel känns saftigt. Men det verkar som att jag inte har nåt val. Lurarna finns på http://www.askdirect.co.uk/uview?call=ask.productSearch&id=421&topcatid=7 Jag kan dessutom tillägga att jag köper kabeln enbart för att den är tuff, jag lever inte som jag lär...haha
Om du är sugen på ett par bra lurar i prisklassen 2000 - 3000 kr, så tycker jag att du bör ge Beyerdynamic DT990pro en chans innan du köper HD600. Beayer låter mer balanserade i klangen medans HD600 har en tjock klang i övre basområdet. Dessutom tycker jag att de klämmer åt lite väl hårt kring huvudet. Beyer är mycket sköna att ha på. På mitt jobb finns båda dessa inkl ett par ännu bättre Stax och fler andra Sennhaeiser och Beyerdynamic. Om du vill jämföra är du välkommen till Medborgarplatsen i Stockholm (vet ej var du bor).
/Johan
I prisklassen 2000 till 3000 så finns även AKG K 401 och AKG K 501. Den första av dessa har jag köpt för nåt år sedan till min bror och den andra har jag själv. De både låter föträffligt och sitter skönt på huvudet. MvhKristofer |
 |
|
Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 19:11:57
|
quote: Originally posted by Audiomaniker
Hej! ( tveksamt, om det är till det bättre /till det sämre , , ed ;) A*
Tveksamt och tveksamt.... Det är tveksamt om skillnaden kan betecknas så stor som en del hävdar. OK. Däremot tyckte jag att det var tveklöst att Transparent Ultra lät bättre än Supra i de fall där skillnad hördes. Tveklöst alltså, inte tveksamt. Mvh / K Förvånad, men ej frälst. |
 |
|
pricer
Member

176 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 20:21:02
|
Men för tusan! Gör ett riktig blindtest och se vad du kommer fram till då. |
 |
|
Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 20:18:50
|
Ett litet tillägg: En arbetskamrat, vi kan kalla honom C-B A, tyckte att: 1 Det inte borde gå att höra skillnad på högalarkablar om de har tillräckligt bra elektriska parametrar inom det hörbara området. Impedans etc alltså. 2 Att det ändå gick att höra (små) skillnader mellan Supra 3,4s och Transparent Ultra XL. 3 Att det var lite konstigt. Hans tyckanden stämmer med mina. Till saken hör att vi båda är civilingenjörer inom elektroteknik, vilket förklarar 1 och 3 ovan. / K |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 21:15:45
|
I många kabeldiskussioner dras ofta förändringar i rummet in som ett slags jämförelseobjekt. Kan inte förstå detta resonemang. Rumsliga åtgärder är ju akustiska medan kabelbyten är elektriska förändringar. I förlängningen blir hifiuppgraderingar meningslösa om jag ändå får större förbättringar genom att flytta högtalarna några centimeter hit eller dit. Detta forum skulle snabbt förvandlas till ett bostadsforum där vi ständigt släpar runt våra antika hifiprylar i en oändlig uppgraderingsdans av lyssningsrum. För att inte tala om KÖPES/SÄLJES... |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 21:18:29
|
triangelformat vardagsrum på 35m^2 bytes mot lika stort rektangelformat och eventuell mellanskillnad =) akustiska plattor på tak och väggar värde 30tusen kr medföljer
ps självklart inga fönster =) |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 21:22:52
|
Källarutrymme uthyres. Garanterad trefas och väldämpat med kartonger... |
 |
|
Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 21:32:49
|
quote: Originally posted by Timbre
I många kabeldiskussioner dras ofta förändringar i rummet in som ett slags jämförelseobjekt. Kan inte förstå detta resonemang. Rumsliga åtgärder är ju akustiska medan kabelbyten är elektriska förändringar. I förlängningen blir hifiuppgraderingar meningslösa om jag ändå får större förbättringar genom att flytta högtalarna några centimeter hit eller dit. Detta forum skulle snabbt förvandlas till ett bostadsforum där vi ständigt släpar runt våra antika hifiprylar i en oändlig uppgraderingsdans av lyssningsrum. För att inte tala om KÖPES/SÄLJES...
Jag håller med om att man inte kan ersätta bra utrustning med bra placering. Jämförelsen mellan kabelbyte och högtalarförflyttning nämnde jag bara för att ge en uppfattning om storleksordningen på kablens påverkan (hemma hos mig). En ultrakort (fniss) sammanfattning av hur jag upplevde Ultrakabelns inverkan: En sista liten förbättring som man kan ta till för att "komma i mål" när allt annat är fintrimmat och klart. /K |
 |
|
Topic  |
|