Author |
Topic  |
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 21:34:32
|
fast nordosten hade ju då högre upplösning till halva priset   
hehe och som jag sagt ett antal ggr i denna tråd kablar är INTE istället för rumsakustik det ena behöver inte utesluta det andra och har man en stereo med bara det ena så kommer det inte låta bra oavsett vilken man väljer... |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 22:34:39
|
Kajsa, Du och din kompis konstaterade att ni hörde skillnader som "inte borde finnas" enligt teorin. Kan man då inte tänka sig att denna teori är ofullständig och inte tar hänsyn till alla faktorer som finns med i processen? Jag menar inte att det är något fel på civilingenjörer, det finns oförklarade eller bara delvis förklarade fenomen inom alla vetenskaper. Sedan tycker jag det är litet svårt att generalisera om hur stora skillnaderna är mellan kablar. Ibland inga, ibland så stora att man vill betala en del för det och ibland dramatiska. När jag bytte till Red Dawn blev det en dramatisk förbättring och jag hade sådan tur att jag fick kablarna billigt (det är dessutom Rev. 1 som var billigare i ugångsläget). För ett par är sedan lånade jag ut några kablar till en kompis som lånade ut den ena till en annan kompis. Enligt vad han berättade tyckte båda att det blev en mycket stor förbättring av ett tidigare ganska sumpigt ljud, och det var bara byte av en 10-kronors signalkabel till en Van den Hul Thunderline. Men man skall inte räkna med att det blir dramatiskt bättre. Men om man har tur så...
|
 |
|
Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 23:00:30
|
quote: Originally posted by Anders47
... Kan man då inte tänka sig att denna teori är ofullständig och inte tar hänsyn till alla faktorer som finns med i processen? ...
Jovisst, speciellt som vi inte gjort någon djupare analys av vilka faktorer som kan påverka. Det kan mycket väl vara så att alla hörbara skillnader är förklarbara om man beaktar andra ordningens effekter av egenskaper innanför och utanför det vanliga audioområdet. Däremot tror jag inte att det finns hörbara effekter som inte låter sig förklaras om man sätter sig ner och verkligen tar reda på "allt", inklusive sådant som man normalt sett ignorerar vid en första grövre beräkning eller mätning av överföringsfunktionen. Exempelvis kan ju generatorn (förstärkaren alltså) ge olika utsignal inom det hörbara området om den ser olika last utanför det hörbara området. Men nu är jag ute på djupt vatten för jag har inte gjort några seriösa försök att teoretisera runt kablens inverkan. /K |
Farbror Kjell alias Kajsa |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 00:11:37
|
Det är nåt inredningsprogram med sommartorpet-gänget på SVT. Då visade de en familj som bodde i en väderkvarn. Längst upp fans ett rum som var som ett halvklot med kanske 5-6m i diameter och väggar av trä. Sätter man bara in en tjock heltäckningsmatta, så har man världens bästa lyssningsrum.  |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 08:18:37
|
Det tror vi inte på, kan ju bli käcka resonanser just från lyssningsplats till sfären, om avståndet är samma.....
Väderkvarn bytes mot studio, eftersom bättre kablar då inte behövs följer dessa med väderkvarnen. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Topic  |
|