HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Välja DVD-spelare med CD-egenskaper
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/11/22 :  08:44:20  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
Hallå!

Jag hälsade på hos Ljudmakarn på Drottninggatan 90. Min bestämda plan var redan att köpa en harmankardon DVD-25, men Ljudmakarn ville prompt visa mig en Cambridge Audio DVD300, med motivering att den spelar CD-skivor i en helt annan division än vad H/K gör. Jag fick också en annan DVD-spelare att fundera över; Denon DVD 2800.

Nu struntar jag blankt i egenskaperna för Bildhantering, för jag vet att alla tre nämnda är förträffliga som DVD-spelare. Min fråga, vars svar ska avgöra valet mellan dessa är, vilken är bäst som CD-spelare?

PS. Lägg heltäckningsmatta hemma - det låter mycket bättre.

MVH KJELLE

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/11/22 :  09:38:18  Show Profile Send jajon a Private Message
Cambridge Audio DVD300 slår H/K på fingrarna vad det gäller att spela
musik, men H/K:n har ett större ljud och lysande kontroll i basområdet.
Denon-modellen har jag inte lyssnat på.

Kanske vore det på plats att göra en jämförelse i butiken? Ta med dig
dina favoritskivor och spendera några timmar där, sen vet du.

Go to Top of Page

MrOhm
Member

139 Posts

Posted - 2002/11/22 :  11:14:15  Show Profile Send MrOhm a Private Message
om jag var du skulle jag köpa en bra cd-spelare och en normal dvd-spelare med godkänd bilkvalitet. tror att om du skulle köpa en dvd spelare med bra cd-ljud lär nog kosta en hel del.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/22 :  11:18:17  Show Profile Send yalpa a Private Message
precis, fixa en riktig cd, kanske nåt beggat för 5000 och en dvd för 2000, borde funka perfekt.
Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/11/22 :  15:04:01  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
Eller också så köper jag en Rotel DVD för 13000:- och får en helt klockren spelare som slår alla rena CD-spelare under 25000:-
"Riktig" CD-spelare var ett begrepp som hade verklig betydelse tidigare, men nu börjar undermineras.

Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra".
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/11/22 :  16:02:03  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Eller också så köper jag en Rotel DVD för 13000:- och får en helt klockren spelare som slår alla rena CD-spelare under 25000:-
"Riktig" CD-spelare var ett begrepp som hade verklig betydelse tidigare, men nu börjar undermineras.

Ehh, menar du att en Rotel DVD-spelare för 13000:- skulle spela CD bättre än en vanlig CD-spelare för över 20000:-? Så menar du väl inte riktigt. Kanske är det jämförelsen DVD-A mot CD du tänker på då, eller?

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/11/22 :  16:08:43  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by kjellen

hm...lästngn test möjligen som sa så??? skulle jag ta med en nypa salt...
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/22 :  16:20:44  Show Profile Send yalpa a Private Message
vilket skämt va? en sån kanske klår en cd för 8-10 lök i bästa fall...om en pryl ska klara både bild och ljud hur ska den då kunna bli bättre än en som bara ska klara ljud? eller kanske Rotel trollar fram en sån?
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/11/22 :  16:22:23  Show Profile Send B Peter a Private Message
Det var High Fidelity som påstod att Rotel 1080 lät bättre på allt än deras "dubbelt så dyra referens cd-spelare". Detta var när Roteln kostade 25.000 kr, nu kostar den hälften. Det skulle vara kul att få lyssna på en DVD-spelare som alltså slår en cd-spelare för 50.000 kr...

Det kanske var det testet som Kjellen syftade på?
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/11/22 :  16:24:39  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by B Peter

Det var High Fidelity som påstod att Rotel 1080 lät bättre på allt än deras "dubbelt så dyra referens cd-spelare". Detta var när Roteln kostade 25.000 kr, nu kostar den hälften. Det skulle vara kul att få lyssna på en DVD-spelare som alltså slår en cd-spelare för 50.000 kr...

tilläggas kan att jvc hade en dvd som var i princip identisk med 1080 spelaren..förutom chassit..kostade 4tusen på utförsäljning (8kkr utan rea)
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/11/22 :  23:19:00  Show Profile Send Per100 a Private Message
Har haft Denon dvd 2800 mk2 hemma ett par veckor för test. Den sägs ha något bättre ljud än 2800.
Ärligt talat är 2800 mk2 en relatvit dålig cd spelare. Den slog inte med gamla cd spelare arcam 7 som man nog kan hitta beg för 2000 kr.

Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/11/23 :  09:16:23  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
Så med andra ord kan man spara 4000 och köpa Cambridge DVD300 istället? Den är ju riktigt snygg också; borstad aluminium och metallknappar... Ingen plastig känsla där inte.

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/11/23 :  09:21:38  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Primare DVD V20 spelar CD på ett alldeles lysande sätt för att vara DVD spelare.
Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/11/23 :  09:31:41  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
quote:
Originally posted by Pjotre

Primare DVD V20 spelar CD på ett alldeles lysande sätt för att vara DVD spelare.

Och kostar dubbelt så mycket förstås...

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/11/23 :  09:35:47  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Nej, det tror jag inte den behöver göra... Primare V20 ska nog gå att få för en 6.000:-. ;o) (Listpris i Sverige 11.000:-, i England 1.000£ och i USA 2.000$)
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/11/23 :  11:45:30  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by B Peter

"Det skulle vara kul att få lyssna på en DVD-spelare som alltså slår en cd-spelare för 50.000 kr..." Tycker jag med skulle vara kul att få lyssna på inte minst eftersom den dvdspelaren inte finns, oavsett vad mer eller mindre nogräknade hifitidningar som HighFidelity skriver. MvhKristofer
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/23 :  11:59:00  Show Profile Send Magnuz a Private Message
""Det skulle vara kul att få lyssna på en DVD-spelare som alltså slår en cd-spelare för 50.000 kr..." Tycker jag med skulle vara kul att få lyssna på inte minst eftersom den dvdspelaren inte finns, oavsett vad mer eller mindre nogräknade hifitidningar som HighFidelity skriver."

Well, det beror ju lite på hur man ser på saken. Om man med "slår" menar att man själv tycker att det låter bättre så varierar det ju från person till person. Någon kan ju tycka att en spelare är hur bra/dålig som helst, oavsett pris. Om man istället ser objektivt på saken och jämför signalförändring, så går det nog ändå att hitta väldigt dyra spelare vars förvrängning är lätt att påvisa både med öron och mätinstrument, samt billiga spelare vars förvrängning är mindre lätt att påvisa.

Sedan var det ju det här med priser och prestanda också: Var Roteln dubbelt så bra när den kostade 25000 jämfört med nu när den kostar hälften?
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/11/23 :  12:01:56  Show Profile Send markih a Private Message

[/quote]

"Det skulle vara kul att få lyssna på en DVD-spelare som alltså slår en cd-spelare för 50.000 kr..." Tycker jag med skulle vara kul att få lyssna på inte minst eftersom den dvdspelaren inte finns, oavsett vad mer eller mindre nogräknade hifitidningar som HighFidelity skriver. MvhKristofer

[/quote]

Hur har du kommit fram till det?

markih
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/11/23 :  14:01:30  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by markih

[/quote]

Hur har du kommit fram till det?
[/quote]
Genom att ha lyssnat på och jämfört dvdspelare mot cd.Nu var det här iofs några år sedan men i varje fall då fick dvd:n se sig slagen. Men utvecklingen går förmodligen framåt mer beträffande dvdspelare än cd, så som sagt det kan ju helt klart ha ändrats. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/23 :  14:13:14  Show Profile Send yalpa a Private Message
Cd kommer alltid att vara bättre, allt annat är en utopi. Det behövs inga jämförelser för att kuna konstatera detta.

En dvd-spelare behöver kunna hantera bild också. Om en tillverkare får en bestämd budget då kommer den rimligtvis kunna köpa in bättre komponenter om spelaren bara behöver hantera ljud. Sen att en ny dvd slår en äldre cd kan ha många orsaker: att priset på ny teknik sjunker, det finns dåliga byggen och smaken är som baken.

Alltså kan dvd-spelarna aldrig nånsin komma ikapp cd-spelarna, det är bara så, oavsett vad en del subjektiva blaskor tycker. Men man kan som vanligt stänga av det sunda förnuftet och tro på andra.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/11/23 :  14:17:24  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hmmm....skulle också vilja se (höra) en 50,000:- CD spelare som skiljer sig *stort* mot min Toshiba SD220E DVD för 2800:-...jag bjuder på testet och mat/dryck...blint (dock ej maten blint) . Någon som är ledig efter jul/nyår, så kan vi väl testa *igen*....med mina aktiva monitorer som förhoppningsvis är klara då. (Säger jag som fortfarande är nyfiken på en spelare som skiljer sig mot min Marantz CD6000 eller Toshiba... och hur den i så fall låter...)

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/23 :  14:49:51  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by Thomas A

Hmmm....skulle också vilja se (höra) en 50,000:- CD spelare som skiljer sig *stort* mot min Toshiba SD220E DVD för 2800:-...jag bjuder på testet och mat/dryck...blint (dock ej maten blint) . Någon som är ledig efter jul/nyår, så kan vi väl testa *igen*....med mina aktiva monitorer som förhoppningsvis är klara då. (Säger jag som fortfarande är nyfiken på en spelare som skiljer sig mot min Marantz CD6000 eller Toshiba... och hur den i så fall låter...)

Thomas

Vad är stort? En del folk kan inte skilja på ljud från datorn och en cd för 30lök. Andra oerfarna kan utan tvekan pricka in skillnaden mellan en sony ES och en Linn cd (min granne, tjej).

Sen kvittar det hur mycket det skiljer, saken är den att det ska gå bygga bättre för samma pengar. Om du så bara behöver adda en scart-kontakt på baksidan för 5kr, så har detta redan höjt priset och dvd-n förlorat.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/11/23 :  15:16:05  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Med "stort" menar jag när man kan pricka rätt minst 9/10 blint (och nivåanpassat) i en anläggning som jag bedömer normalt till bra presterande. Ex anläggningar där man kan återge ner till 14 Hz med högt ljudtryck och där rummet anpassats för extremt linjär frekvensgång (± 1 dB vid lyssningposition 20-20,000 Hz) och låg dist bedömer jag vara en högpresterande anläggning. Att höra eller känna en skillnad i en sådan anläggning är nog lättare, men jag bedömer att de allra flesta här inte har dylik anläggning eller sådant anpassat rum hemma i vardagsrummet.

Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2002/11/23 :  15:41:24  Show Profile Send JM a Private Message
Jag tycker det är lite konstigt när folk säger att den här CD'n eller DVD'n för 20000kr låter mycket bättre än den där för 15000kr.. När man har kommit upp en bit i kvalitet på CD-spelare (10kkr ?) så är det mera detta att hitta en som CD låter som man själv vill att det skall låta, alltså hitta rätt "ljudkaraktär" snarare än att en spelare skulle vara så mycket bättre än ngn annan... Själv föredrar jag det lite "mjuka" ljudet framför "analysredskap" som ofta blir jobbiga att lyssna på. Många svindyra och jätteexklusiva CD's (och högtalare) är överanalytiska enl mig. Jag kan lätt identifiera en dyr CD i ett blindtest, den som är mest analytisk ! Sen om jag vill ha det ljudet hemma är en annan sak, jag kanske föredrar ljudet från en 8000 kronors DVD... ?

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/23 :  16:19:46  Show Profile Send yalpa a Private Message
Ok, jag har gjort en snabb jämförelse mellan en cd-fix (balanserat)xa20es (rca) via en amplifix. Både jag och den andra killen nästan föll ur soffan. SAT spelade med pondus och gick mycket djupare och högre, jag har aldrig förr hört en sån enorm skillnad förut.

Fast följer man IÖ-s rekommendationer om vilka spelare som är bra, så är det givetvis svårare att få såna här skillnader. Samma sak blir det om jag ska skilja på 2 nya Linn-spelare i ett blindtest, jag får nog ta några månader på mig att lära känna hur båda låter och sen kanske jag lyckas. Så en snabb blindtest med två okända spelare bevisar inget.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/11/23 :  16:51:05  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ok Yalpa,

jag, Morello, mag och Totem gjorde en jämförelse mellan en Audiolab spelare, MF X-24K DAC, Toshiba SD220E, Marants CD6000. (Ingen spelare är med på LTS rekommenderade lista.) Här var det ingen som föll ur soffan. Ingen nämnvärd skillnad mellan spelare och DAC, förutom att MF X-24DAC hade högre utnivå vilket var detekterbart av Morello och mig.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000