Author |
Topic  |
kjellen
Member

161 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 23:25:56
|
Ska ni inte bilda en ny tråd för att diskutera det och istället låta denna tråd mynna ut i ett svar på det som efterfrågades av upphovsmannen? :-) Inget illa ment dock! |
Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra". |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 12:40:46
|
quote: Originally posted by yalpa
Cd kommer alltid att vara bättre, allt annat är en utopi. Det behövs inga jämförelser för att kuna konstatera detta.
En dvd-spelare behöver kunna hantera bild också. Om en tillverkare får en bestämd budget då kommer den rimligtvis kunna köpa in bättre komponenter om spelaren bara behöver hantera ljud. Sen att en ny dvd slår en äldre cd kan ha många orsaker: att priset på ny teknik sjunker, det finns dåliga byggen och smaken är som baken.
Alltså kan dvd-spelarna aldrig nånsin komma ikapp cd-spelarna, det är bara så, oavsett vad en del subjektiva blaskor tycker. Men man kan som vanligt stänga av det sunda förnuftet och tro på andra.
Instämmer i det här inte minst eftersom jag i förrgår testade min cd mot min dvdspelare. Det här testet vann cd:n. MvhKristofer |
 |
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 13:51:44
|
det är ju rätt naivt att säga att det inte finns en dvd som inte spelar bättre än en 50kkr cd spelare. Det finns det. Däremot så kostar dvd spelaren inte hälften så mycket som nämndes någon annan stans.
Ni som inte hört bra dvd spelare kan ju lyssna lite seriöst till muse electronics. Model nine, model ten, Thalia eller erato. De sistnämnda finns även med inbyggda försteg. |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 08:51:16
|
quote: Originally posted by s.m.f
det är ju rätt naivt att säga att det inte finns en dvd som inte spelar bättre än en 50kkr cd spelare. Det finns det. Däremot så kostar dvd spelaren inte hälften så mycket som nämndes någon annan stans.
Ni som inte hört bra dvd spelare kan ju lyssna lite seriöst till muse electronics. Model nine, model ten, Thalia eller erato. De sistnämnda finns även med inbyggda försteg.
Vem det är som är naiv låter jag vara osagt,men har du lyssnat på dessa? Och gjort någon seriös jämförelse, eller har du bara läst dig till det här? Beträfande priset för dvdspelaren så har det minskat efter introduktionen. Det har som man kan läsa bl a i Hemmabio kommit en ny modell av Pioneer dvdspelaren. MvhKristofer |
 |
|
Klenkar
Member

1157 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 10:17:28
|
quote: Originally posted by kjellen
Hallå!
Jag hälsade på hos Ljudmakarn på Drottninggatan 90. Min bestämda plan var redan att köpa en harmankardon DVD-25, men Ljudmakarn ville prompt visa mig en Cambridge Audio DVD300, med motivering att den spelar CD-skivor i en helt annan division än vad H/K gör. Jag fick också en annan DVD-spelare att fundera över; Denon DVD 2800.
Nu struntar jag blankt i egenskaperna för Bildhantering, för jag vet att alla tre nämnda är förträffliga som DVD-spelare. Min fråga, vars svar ska avgöra valet mellan dessa är, vilken är bäst som CD-spelare?
PS. Lägg heltäckningsmatta hemma - det låter mycket bättre.
MVH KJELLE
Jag har en Roksan DVD, mycket bra CD-ljud. mvhdd |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
 |
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 15:03:25
|
[/quote]
Vem det är som är naiv låter jag vara osagt,men har du lyssnat på dessa? Och gjort någon seriös jämförelse, eller har du bara läst dig till det här? Beträfande priset för dvdspelaren så har det minskat efter introduktionen. Det har som man kan läsa bl a i Hemmabio kommit en ny modell av Pioneer dvdspelaren. MvhKristofer [/quote]
Om din fråga rör muse produkter så har jag lyssnat på några av spelarna, inte alla(model ten och erato). Ulf på forumet har en model nine. Henrik Bengtsson sitter hemma med en thalia och någon till kanske.
Rotel spelaren har jag aldrig uttalat mig om. Men när jag lyssnade på muse spelade det bland det bästa jag hört. Model nine skulle jag välja framför S1.
Att fråga om man läst sig till något är väl knappast en särskilt konstruktiv fråga.... Jag har inte läst en endaste recension om dem! Har du så kan du väl tipsa om var jag kan läsa om dem.
Men jag vänder på steken. Har du lyssnat seriöst på många dvd från 50kkr och dyrare? Är samtliga sämre än en cd för 50kkr? Knappast.
Varför skulle en seriös dvd spelare där ljudet prioriteras vara sämre än en cd spelare? |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 15:12:59
|
quote: Originally posted by s.m.f
Vem det är som är naiv låter jag vara osagt,men har du lyssnat på dessa? Och gjort någon seriös jämförelse, eller har du bara läst dig till det här? Beträfande priset för dvdspelaren så har det minskat efter introduktionen. Det har som man kan läsa bl a i Hemmabio kommit en ny modell av Pioneer dvdspelaren. MvhKristofer [/quote]
Om din fråga rör muse produkter så har jag lyssnat på några av spelarna, inte alla(model ten och erato). Ulf på forumet har en model nine. Henrik Bengtsson sitter hemma med en thalia och någon till kanske.
Rotel spelaren har jag aldrig uttalat mig om. Men när jag lyssnade på muse spelade det bland det bästa jag hört. Model nine skulle jag välja framför S1.
Att fråga om man läst sig till något är väl knappast en särskilt konstruktiv fråga.... Jag har inte läst en endaste recension om dem! Har du så kan du väl tipsa om var jag kan läsa om dem.
Men jag vänder på steken. Har du lyssnat seriöst på många dvd från 50kkr och dyrare? Är samtliga sämre än en cd för 50kkr? Knappast.
Varför skulle en seriös dvd spelare där ljudet prioriteras vara sämre än en cd spelare? [/quote]
Nej, det är förmodligen sant det här att det faktiskt finns dvdspelare som klarar av att prestera bättre än en cdspelare i den prisklass som vi talade om . Men då till ett högre pris.
Jag är väl medveten om att det blev för kategoriskt uttryckt från min sida att skriva att det inte finns någon dvdspelare som spelar bättre än en cd för c:a 50 000:-.
Problemet är ju ofta det att tillverkaren prioriterar inte ljudet mer än bilden, men som sagt jag var för kategorisk. MvhKristofer  |
 |
|
TNT
Member

204 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 16:11:05
|
Enl rykten skall Philips DV-963SA vara en riktig killer på alla områden, även CD. Bild skall visst ochså vara i topp.
Värd att kolla up!
http://www.designtechnica.com/print.php?sid=2384
|
Jag postar, alltså finns jag |
Edited by - TNT on 2002/12/01 16:32:26 |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 16:11:15
|
quote: Hmmm....skulle också vilja se (höra) en 50,000:- CD spelare som skiljer sig *stort* mot min Toshiba SD220E DVD för 2800:-...jag bjuder på testet och mat/dryck...blint (dock ej maten blint) . Någon som är ledig efter jul/nyår, så kan vi väl testa *igen*....med mina aktiva monitorer som förhoppningsvis är klara då. (Säger jag som fortfarande är nyfiken på en spelare som skiljer sig mot min Marantz CD6000 eller Toshiba... och hur den i så fall låter...)
Jag vill vara med! Jag kan faktiskt ärligt säga att jag hör skillnad på dom flesta spelare jag testat ordentligt. Det betyder ju inte att jag kan göra det vid nästa tillfälle men det är heller inte helt omöjligt. Säg till mig Thomas om det blir nått och om jag får plats förståss. Jag kan till och med testa maten blint om du vill. 
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
Topic  |
|