Author |
Topic  |
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 13:28:44
|
Det finns flera faktorer som gör att man inte gör så långa slaglängder. 1. Känsligheten sjunker då då antingen talspolen måste vara lång eller magnetgapet. Om talspolen är lång så är en stor del utanför magnetgapet och det är då bortkastad energi det manetfältet den delen av talspolen alstrar. Är talsoplen liten och magnetgapet långt så kommer den magnetiska fältstyrkan inte att bli så stor. 2. Den mekaniska upphänhningen blir lätt instabil vilket gör att antingen få magnetgapet vara brett (ännu lägre verkningsgrad) eller så får upphängningen vara styv (låg Vas och relativ fs - var det någon som sa bilbas? ). 3. Distorsionen ökar då volymgeometrierna inte är linjära då membranet är längs in - i normalläget - längst ut. Finns säker några fler saker som jag har glömt så här på Söndagen... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 13:47:22
|
Dessutom så är det ingen mening med vansinnigt lång slaglängd förutom att elentet kan skapa högre ljudtryck med en given konyta,(pumpbarhet);) det är bättre då att öka konytan (fler el större element) av den anl att två element som slår hälften så långt får bättre kontakt med luften... Mindre "aerodynamisk" dist ! Kan man säga så ? Aerodynamisk dist ? Bannemig ! Jag tror jag har kommit på ett nytt ord.... ;)
Mvh/janne |
Att mäta är att veta ! |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 13:53:45
|
JM: det stämmer delvis. Åtminstone om de båda elementen inte sitter för nära varandra då de bidrar med att höja den akustiska impedansen för varandra och då får man problem med luftens fjädringsdistorsion. Aerodynamisk dist var annars ett kul ord! Skicka in det till 'Värsta språket'! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 13:55:03
|
hej JM,
man kan nog säga; "nog är NOG", XLS är LAGOM!

quote: Originally posted by JM
Dessutom så är det ingen mening med vansinnigt lång slaglängd förutom att elentet kan skapa högre ljudtryck med en given konyta,(pumpbarhet);) det är bättre då att öka konytan (fler el större element) av den anl att två element som slår hälften så långt får bättre kontakt med luften... Mindre "aerodynamisk" dist ! Kan man säga så ? Aerodynamisk dist ? Bannemig ! Jag tror jag har kommit på ett nytt ord.... ;)
Mvh/janne
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 16:58:32
|
Jepp ! :o)
Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
 |
|
macke
Member

161 Posts |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 22:01:40
|
den dära hade juh halvbra FS, dock mkt fint VAS hade den.. och billig.. fast den SER inte rolig ut. är det skummupphängning? |
 |
|
frez
Member

187 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 09:58:32
|
Jag har två ex av den basen. Mycket trevlig må jag säga. Spelar lugnt helt rakt ned till 20 Hz i 12L låda med en aning Linkwitz-korrektion. Hade ingen aning om att ett element kunde prestera så mycket bas. Det skramlar om fönsterrutorna!
/Frez |
"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs." |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 10:19:00
|
sant? vilken transform? |
 |
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 10:20:48
|
Lite lustigt att dessa högutslagsbasr inte har alla parametrar uppskrivna.. Luftgapets höjd och talspolens längd tex så man vet om dom pratar om max slaglängd eller linjär slaglängd.. Xmax på 16mm kunde ju lika gärna betyda att den kan röra sig 16mm (och tro mig det kan nog scan-speak också..) men om det är linjär slaglängd kan man inte ta reda på via databladet.. |
Carlssoninspirerade självbyggen
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 10:38:44
|
Verkningsgraden om 84dB verkar ju inte vara så hög... |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 10:42:22
|
det är därför man har 8st i en låda, möjligtvis 12st i en låda.
poff poff
quote: Originally posted by Nagref
Verkningsgraden om 84dB verkar ju inte vara så hög...
|
 |
|
frez
Member

187 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 11:32:21
|
Som någon sa, verkningsgraden är inte hög! Jag märker ordentlig skillnad om jag jämför med min gamla Focal. Jag får vrida på ordentligt mycket mer med "den lille" för att få samma ljudtryck. Men vad förväntar man sig. Och vad gäller slaglängd har den bas jag har (Tangbands W8-740C) 12mm linjär slaglängd åt ett håll, precis som specen för X-max. DVS 24 mm p-p linjärt. Inte illa!
/Frez |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 11:34:31
|
Är 8" en tangband? kostade? vad för upphängning kant är det? i övrigt sjysst eller?
|
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 12:47:41
|
Om det står: +/-16mm X-max är det åt båda hållen alltså 8mm riktig X-max, förhopningsvis många bilbasar och andra oseriösa tillverkare använder X-mech (hur långt konen kan röra sig innan det fysiskt tar stopp). Så en högtlare som har en X-mech på säg +/- 32mm kanske har en X-max på 3-6mm. |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
frez
Member

187 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 12:58:19
|
Alexi: +/- innebär att den kan röra sig 16 mm åt "positivt" håll och 16 mm åt "negativt" dvs 32 mm. Peak to peak (p-p) är det du talar om i detta fall. Står det +/- 16 mm kan detta bara tolkas som 16 mm åt ett håll, dvs p-p = 32 mm. X-max är specat som linjär slaglängd. Mekanisk slaglängd på denna 8" är betydligt längre.
NN: Jepp det är en Tangis. Skumkant, men helt OK. Generellt sett grymm kvalitet för pengarna. Kostade mig ca 400:- inkl tull, frakt, moms mm. Ganska mycket kul för pengarna alltså.
/Frez |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 13:08:56
|
Jag håller inte med. |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 13:14:19
|
Om vi tar ett annat exempel, en frekvens mätning med spec. +/- 3dB 55-4000Hz tex. Då skulle denna kunna ha peakar och dipp på 6dB? |
 |
|
ZAC
Member

671 Posts |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 13:48:01
|
Okej, då har jag lärt mig något nytt. |
 |
|
Ionizer
Member

304 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 21:27:18
|
se ut predis som MDS pro superduper referens gold limeted edition..
jämför
 och

allt är inte guld som glimmar.... |
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 21:34:18
|
Koner, upphängningar, spiders, kanter, koner osv.. Finns tillhandahållet av tillverkare, de sätts ihop av OEM tillverkare..
EN magnet, upphängning eller KORG för den delen.., kan användas av flera. |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 21:55:58
|
Den övre ser ut att ha en papperskon medans den undre har polypropylen. |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 21:58:08
|
Jag ser inget på de bägge som ser likadant ut, eller ja.. allt i helhet ser nästan lika ut, men kolla på stabilitetsurfasningarna i korgen, de är anourlunda t.ex. ... så..
en regäl 8" helt enktlt, kanske bara kan se ut på ett sätt:  |
 |
|
Ionizer
Member

304 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 22:24:01
|
Jo, jag menade inte att de var exakt lika. men som ni ser relativt lika.. (båda har pappkon, jag har en själv och är inte stolt:)
Men det innebär ju inte att dom LÅTER lika...
"Jepp det är en Tangis. Skumkant, men helt OK. Generellt sett grymm kvalitet för pengarna. Kostade mig ca 400:- inkl tull, frakt, moms mm. Ganska mycket kul för pengarna alltså."
Köpt vart?? |
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
 |
|
Topic  |
|