Jag har just uppgraderat min anläggning till ett Thule försteg och slutsteg och nu behöver jag självklart lite bättre rca-kablage mellan dessa. Eftersom jag inte har tummen mitt i handen och anser mig vara hyffsat händig så tänkte jag löda mina egna kablar. MEN jag vet inte var och vad för kablar man ska köpa? Jag var inne på elfas hemsida och sneglade lite, men jag vet inte riktigt vad man ska köpa... kontakter vet jag heller inte riktigt vad som är bra...? Hjälp mottages gärna!
En billig variant är att slakta någon apparat o gräva ut någon trafo eller relä och därifrån ta den lackade koppartråden. Upp till 0.4mm diameter brukar låta bra. Svalanderfläta är all tid ett alternativ. Eller som Jorma gör. Linda många mycket tunna trådar runt en kärna överdraget med någon isolering. Tråden behöver inte vara lackad om man använder ett par av dessa.
Jag har foliekablar helt igenom. Kopparremsor 3-4 mm breda, linda var och en med teflontejp, lägg två lindade remsor mot varandra och linda in hela paketet i teflontejp. Löd fast i RCA-kontakterna - klart! (Teflontejp = Gängtejp)
Dahlberg har beskrivit en annan metod har jag för mig.
Folie + teflonvarianten kommer från Allen Wright´s "Super Cable Cookbook" men där används silverfolie. Han lackar folien först med polyuretanlack eller C57.
Folie kablar funkar fint. Skall man inte göra allt för många meter kan man klippa folien med sax. Om man gör en linje att klippa efter blir det lättare. Tejpa fast folien på ett bord eller golvet först.
Det finns antennkablar med kopparfolieskärm som inte är allt för dyra. Blir ett slags plagiat på QED-kablarna. Har inte provat den varianten själv ännu. Men läste en artikel på TNT-audio där de srippade hela kabeln så att bara kopparfolien satt kvar. Där efter klädde de hela rasket med kynarkrympslang. Författaren var lyrisk över resultatet.
Bardis: Är det samma som jag tänker på så tog dom bara bort skärmstrumpan och yttre PVC lagret. Folien och det innanför var likadant. Men det kanske är olika vi tänker på?