Ett kort svar så här på småtimmarna.. I den bästa av världar (den jag lever i) så räcker/rekomenderas det att endast ha en apparat (gärna då din stärkare/slutsteg) jordad på elnätets skyddsjord. Då blir de andra apparaterna automatiskt jordade via signalkablarnas jordledare/skärm mellan varandra. Och när du jordar endast en apparat mot elnätet så minskar du risken med jordslinga (brum)...
Köp en "Elfix" (finns på ex. Elfa) och kolla med den om du har störfält ut från dina lådor. Se till att alla apparater kopplas i samma nätlist/väggutag så att de har samma fas och checka sedan att endast en apparat har skyddsjorden kopplad, då bör du vara i hamn och Elfix:en blir tyst.
Hoppas du hängde med, annars så får jag be å återkomma när natt/morgonsömnen gjort sitt... Natti.
"I am not young enough to know everything" - Oscar Wilde -
"Simplicity is the ultimate sophistication" - Leonardo da Vinci -
Som läget är nu, så är det bara LCD-TV'n som har jordad nätbrunn. Allt annat är ojordat. Jag har inga problem med brum utan vill bara teoretiskt avskärma så mycket det går (det bästa i min värld ). Detta som en förberedelse tills jag drar jordad kabel till anläggningen. (Ja det är ojordagt i vägguttaget för tillfället , förlängningskabel kommer kanske) Därför var min tanke att eventuellt jorda förstärkaren också, som har nätbrunn. Signalkällorna har en tvåpolig apparatkontakt (modell rakapparat) eller fastsatta sladdar. Då är det alltså ingen idé att göra något där? Är det någon som sett om/var man kan köpa rakapparatskontakten (den som sitter i kabeländan) så att det åtminstone går att byta ut nätkabeln?
Jag har jordat min receiver Yamaha DSP-A1 på det sätt du beskriver...
...men jag är lite feg så jag har dragit en extra kabel (virad runt den vanliga ojordade elsladden) från jordskruven i receiverns chassi till jorden i en jordad stickkontakt. Har alltså bytt ut den ojordade ursprungliga stickkontakten till en jordad....
På detta sätt fick jag bort brum jag hade tidigare...Receivern är kopplad pre out till min 2-kanalanläggning. Det hjälpte INTE att koppla receiver och 2-kanalförstärkare till samma nätlist för att få bort brummet! Denna "extra" jordning behövdes också...
/ Ulf
Edit: Nästa steg kommer att bli att sätta i en jordad nätbrunn i stället och dra jordsladden (bara en liten stump) dold inne i receivern...
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem