Håller på och bygger om i hallen och insåg plötsligt värdet i att ha ett dörrhål bakom gipsväggen mot stereoanläggningen. På andra sidan är det ett litet förråd där jag utan problem kan bygga en låda på b80 x h200 x d50-60. I den tunna gipsväggen har jag redan ett hål nedtil efter en kattlucka. Framför väggen står ett stort skåp på korta ben. Ljudhålet nere vid golvet kan bli maximalt ca b80 x h20. Jag vill ha lättdriven djupbas -Vad ska byggas?
Det där verkar vara prima grejor! Jag kanske jagar efter något onödigt men jag vill helst nå lika lågt i frekvens som med mina nuvarande "subbar", Sonab OA14. Enligt reklambladet går de ner till 28Hz och verkar inte kräva särskilt mycket effekt. Några 110db vid 1w blir det förstås inte. 40Hz kanske duger prima men jag vill inte sakna något när jag brakar på med orgelmusiken. Ett större problem med gardhornet för min del är att dess hornmynning är över 80cm hög. Under mitt skåp har jag bara ca 20cm på höjden. Jag antar att jag helt kan glömma hornkonstruktioner vid de låga frekvenser jag vill nå. Med tanke på hur fint OA14 fungerar borde det gå att bygga en större basreflexlåda. Jag är beredd att lätta på kravet om lättdrivet en smula.
Så, basreflex och en mot rummet tillgänglig yta på ca 20x80cm nere vid golvet. -Vad kan man bygga då? Hur är de där 7:e ordningens baslådorna för bilstereo egentligen? Har en otestad sådan av mellanstorlek med en havererad talspole som jag hittade på sopstationen. Tre kammare i en avlång låda, två mellanväggar med var sin 10" gummiupphängd högtalare. Båda kammarna är avstämda mot mittenkammaren med papprör men ena sidans rör är pluggat (!). Mittenkammaren mynnar i en stor port mot omvärlden.
OA14 går som sagt djupt så det räcker men jag vill ha löjigt höga nivåer också! -Bara för att det går helt enkelt. Kanske få en nytändning på det där med hemmabio i form av imponerande ljud.