HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Pspice simulering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2002/11/23 :  14:50:14  Show Profile Send Ionizer a Private Message
ur ezspeak:
Ett bra hjälpmedel vid konstruktion av filter är ett SPICE simuleringsprogram, där man lagt in modeller av
elementens frekvensgång. Då är det mycket lättare att ordna till filtrens frekvensgång runt brytfrekvensen.

ur tidigare tråd:
Problemet med det här tillvägagångssättet är att man inte har räknat med elementens egna frekvenskurvor monterade i lådan. Det är typ det som påverkar mest hur filtret fungerar till slut.

Så, hur gör man en Pspice modell av elementet moterat i en låda?
"typ" såhär....

http://www.linkwitzlab.com/images/graphics/box-mdl1.gif

Kommer spänningen över elementet att motsvara utsignalen, och den elektriska fasen motsvara den akustiska, eller är jag helt vilse nu??

Kommer spänningen över elementet att motsvara utsignalen, och den elektriska fasen motsvara den akustiska, eller är jag helt vilse nu??

Hur kompenserar man sen för baffle-step? ska man dämpa allt över "step" frekvensen med 6 dB??

och vad är det som avgör hur "slö" basen är??
har sett att hög dämpning och brant avrulning neråt hänger samman med slö bas, men hur.
Kommer tex en extended bass shelf design att ge slö bas även ovanför "shelf" området?

oj, många frågor blev det, hoppas att nån kan sprida lite ljus över mina funderingar :)

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/23 :  15:11:00  Show Profile Send Nagref a Private Message
Hmm nu brukar jag inte köra med mobilitynät vid mina simuleringar men jag misstänker att spänningen över Rma motsvarar volymhastigheten. Genom att multiplicera denna med den akustiska strålingsimpedansen så borde du få fram ljudtrycket (och fasvinkeln vid låga frekvenser).

Vid högre frekvenser så är det snarare membranmaterail och geometrier som bestämmer ljudtrycket och den akustiska fasen.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2002/11/23 :  16:04:51  Show Profile Send Ionizer a Private Message
"nu brukar jag inte köra med mobilitynät vid mina simuleringar"
Så hur gör du simuleringar??

Om jag fattat den allmänna inställningen rätt så är det verdelöst att simulera bara in/ut-spänning från ett filter efterssom elementet kommer att påverka filtret med sin impedanskurva och frakvensgång, och det är fortfarande värdelöst att simulera med bara filter + element efterssom lådan kommer att påverka elementet. Så en simulering som tar hänsyn till dessa tre faktorer och ev mer, hur?

Att bygga lådan och mäta upp elementets egenskaper där är inte ett alternativ pga att jag inte har mätutrustning.

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/23 :  16:45:59  Show Profile Send Nagref a Private Message
Simuleringar som tar hänsyn till alla de parametrar du tänker på är svårt att göra. Det blir bara grova gissningar om simuleringarna inte baserar sig på mätningar. Man kan ju göra bättre eller sämre gissningar (kanske kanske kommer det en mätning på en bättre gissning senare ikväll...) men utan mätningar så blir det fortfarande gissningar.

Vissa saker kan man simulera bra. Impedanskurvan och de elektriska filternas kombinerade överföringsfunktion är en sådan sak. Likaså kan man simulera hp-funktionen relativt lätt för ett element. Baffelfunktionen kan delvis simulera. Gissningarna där är relativt enkla och inverkar inte så mycket på det slutgiltiga resultatet.

För lp-avrullningen så finns det dock inga alternativ till gissningar. Man kan göra med hjälp av de mätkurvor som elementtillverkarna har. Jag tror att programmet Leap har en funktion där man kan scanna in databladet och sedan så gör det en uppskattning av den lämpligaste funktionen som motsvarar lp-avrullningen. Men det är ingen perfekt vetenskap. Tyvärr.

F ö så när jag gör simuleringar så använder jag ekvivalent impedansnät där en massa motsvaras av en spole och en fjäder motsvaras av en kondensator. Trycket motsvaras av en spänning och volymhastighet motsvaras av en ström. I ett mobilitnät så gör man tvärt om.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000