Jag sitter och labbar lite med glassware SE amp CAD. OM jag provar med tex en parallell SE tipsar programmet att byta till en annan trafo eftersom "plate impedance ändrat sig till det lägre. Är det bara att räkna ut med samma formel som parallelkopplade motsånd?
Jag har inte provat så mycket själv, men det är en allmänt spridd åsikt att parallellkoppling av rör förstör en del av "finliret" vilket förklaras genom att två rör aldrig är helt identiska och alltså inte kan jobba perfekt ihop. Tyckte bara det kunde vara värt att nämnas, sen är det upp till var och en att tro på påståendet eller inte.
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Som sagt är det upp till var och en att ta ställning till om påståendet är trovärdigt eller inte:)
När det gäller OTL och effektstarka steg har man ofta inget annat val än att parallellkoppla slutrör, men om det handlar om en SET med låg effekt så kanske det är läge att välja ett kraftigare slurör istället? Jag sitter som sagt bara och spekulerar nu.
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"