HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 ockham's prylar: ZU Druid har anlänt (med bild )
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/01/12 :  23:21:23  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
Dags att börja beskriva sin anläggning då.

Effektsteg: Audion Silver Night MK II


RIAA: Edison One
CD-spelare: Meridian G07.
Vinyl: Pro-Ject RPM9
Pickup: Benz Micro ACE
Signalkabel: Harmonic Tech Truth-Link (CD´n), QED Qunex Silver Spiral, försteg --> effektsteg
Högtalar kabel: QED Silver Spiral.
Högtalare: ZU Druid
Strömförsörjning: Past Audio via en HP-UPS.





hembygge


Jag blev just klar med mitt första rörbygge. Schemat har Claus Byrith gjort, finns på Lundahls hemsida. Jag är nöjd. Just nu spelar jag på mina gamla Mirage 1295si. Men jag väntar på spänning på mina ZU, då ska jag jämföra denna förstärkare med mina Audion. Rummet där jag har mina Mirage är lite för litet, men det låter i alla fall himmla fint så långt, fast min stolthet kanske gör att jag tycker det låter bättre. Det är en speciell känsla att spela på nå't man gjort själv.

Basen är fin, mellanregistret öppet och klart, diskanten kanske lite mild, men det tycker jag alltid att mina Mirage har varit, så jag väntar med stora jämförelser tills jag kan spela på "huvud" anläggningen.

Mina nya högtalare ZU Tone


Fräck kabel anslutning


Helheten (Lite ljust foto)


Så är de äntligen här, mina ZU Tone, ZU Druids lillbror. De har spelat en timma nu. Redan i affären hos Robert G på Audio Concept blev jag förtjust i dem, de var i stort sätt direkt ur lådan då.

Så hur ska man beskriva dem? Först, det är ett storslaget ljud, jag är förvånad över hur enkelt de får musik att låta. Passager som jag håller andan för som t ex det pianospelet i #65533;My funny Valentine#65533; eller #65533;The Moon is a Harsh Mistress#65533; med Radka Toneff spelas fram enkelt och lätt. Hennes röst är så fin öppen, närvarande och inne i mitt rum. De är lite kaxiga i stilen, inte på ett störande sätt men ungefär som #65533;ge mig nåt att spela, ska visa hur musiken låter, för jag tycker de är kul med musik

Mina gamla Sonus Faber Grand Piano känns mer som en lugn engelsk gentleman, finstämd och lugn, lite mörk i karaktären. ZU Tone är mer som en sinnlig kvinna, charmig med mer temperament och direkthet. En som drar mig ut på äventyr, lekande lätt, med hissnade upplevelser runt hörnet. Men fortfarande finstämt med en härlig känsla för detaljer. #65533;Stolknarret#65533; i en av min Stan Getz skivor hörs tydligare och jag urskiljer det på fler ställen, nu även mitt inne i musiken. Pianotransienter sitter tvärsäkert och knivskarp. Nu återstår inspelning ett par dagar, Diskanten kan vara lite vass ibland. Känsligheten på 101 dB gör att jag knappt behöver vrida upp volymen, stackars grannar. SFGP går också kanske ner lite djupare i basen, å andra sidan spelar ZU basen fast, tydligt och med en lätthet som jag föredrar och jag har inte testat placeringen ännu, de står rätt långt ut just nu. Forsättning följer

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System

Edited by - ockham on 2007/11/11 10:36:16

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/29 :  20:15:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Å Ä Ö är ingen höjdare för bildlänkar
http://bildarkiv.hififorum.nu/ockham/r%f6r-bygge-1.jpg





>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/01/29 20:15:57
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/29 :  20:17:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag tog mig friheten att justera


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2006/01/29 :  20:17:32  Show Profile Send Jonne a Private Message  Reply
Rörande Snyggt och säkert välljudande också.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/01/31 :  21:12:01  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Snyggt bygge! Kul att du blev nöjd.

/J
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/02/01 :  19:20:44  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
Tack,
Jag börjar redan fundera över nästa projekt.
Högtalare skulle vara roligt men mitt boende tillåter inte det just nu. Ett linje steg eller nå't med rören 2A3 funderar jag på, men jag måste inleda en period av ekonomisk återhämtning först

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2006/02/02 :  00:03:03  Show Profile Send Slupen a Private Message  Reply
Sneglar avundsjukt på din skivspelare...


*suck*

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/02/02 :  08:57:45  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
Den är bra, såg en lika i Göteborg förra veckan men med underdelen i glasklar plexi, grymt snyggt. Tips .

Nåväl de finns mycket småprojekt kring min egen. Just nu använder jag en MC pickup med hög utsignal, så någon stepup i framtiden kanske i någon form, för att kunna använda andra MC's. Väntar bara på den stora vinsten på Triss. Denna eviga penningbrist

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/02/08 :  18:58:38  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Grattis till dina nya högtalare!!!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/02/08 :  19:08:33  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
tack, nu är det inspelnig som gäller, kanske en test med mitt hemmabygge

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2006/02/08 :  19:14:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Ballt system, det finns nog några här som gärna skulle vilja höra det.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/02/08 :  19:22:48  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
Det går alltid att ordna.

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/02/08 :  19:28:06  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Jag är en av dessa "några" kan jag meddela!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/02/08 :  19:32:07  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
ok, jag finns i stockholm, vi kanske kan sy ihop nåt

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/02/08 :  20:31:40  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Har sneglat lite på dessa högtalare till min Leben.
Sitter i.o.f.s. MYCKET nöjd med mina Sonics Argenta men lite mer lättdrivet vore aldrig fel!

Kommer gärna över vid tillfälle och inspireras...

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/02/08 :  20:39:43  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
Ahh Leben, verkar en fin förstärkare. Visst du är välkommen vid tillfälle, vi kan PM'a om en tidpunkt.

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/02/09 :  18:32:53  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
Har spelat in dem i ca 10 timma nu. Dynamiken är fantastisk, likså mellanregistret. Nu börjar stadidet, "måste testa den skivan också", Den stora exakta ljudbild som målas upp passar fantastisk bra till körmusik,
Jag har en katedral i rummet, hoppas grannarna uppskattar det också ;)
Jag tror att en av det bästa uppgraderinga jag kan göra nu är att vara mer kristisk med vilka inspelningar jag skaffar. Högtalarna straffar obönhörligt dåliga inspelningar.

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System

Edited by - ockham on 2006/02/09 18:37:58
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/02/09 :  19:58:37  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Jag tar gärna med min leben + min Tjoeb och kommer över någongång när det passar!
Gott fika medföljer givetvis...



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/02/09 :  20:16:00  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
det syr vi ihop

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/02/09 :  21:07:42  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
Jag kopplade in mitt rör.hemmabygge i anläggningen nu. mmmmm. Låter fint, mjukeheten i diskanten jag hörde tidigare med Miragen är inget problem nu. Men den är betydligt mjukare än Audionen. Lite mildare och kanske inte så obarmhärtigt avslöjande.

Haft Lisa Nilsson på beök i vardagsrummet, inte illa. Bastonerna i spår 10 på hennes Himlen runt hörnet (den bästa på plattan) har en skön tyngd av nylagd asfalt. Jag har sååå kul just nu.

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/02/11 :  11:24:27  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
Nu har jag spelat på dem i ca 30 timmar och det händer saker hela tiden. Det jag slås av är hur stor ljudbild högtalarna målar upp. Därtill exaktheten i placeringen av enskilda instrument. Cassandra Wilsons mörka fylliga röst kliver in i rummet på ett härlig sätt.

En litet märkligt sätt jag har är att kontrollera ljudet på ibland, är ifrån ett annat rum, d v s mer den totala ljudbilden som spelas upp där inne. Och det spelas stort därinne, besök i rummet av Cassandra Wilson, Lisa Nilsson, Toni Braxton, Dana Krall och Filippa Giardano Inte illa.

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System

Edited by - ockham on 2006/02/11 11:59:43
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/12 :  14:12:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Juat Cassandra Wilsons röst kan ställa till bekymmer. Hon har ett otroligt omfång speciellt neråt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/02/12 :  19:13:28  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
Verkligen, tex hennes tolkning av Strange Fruit görs verkligen rättvisa.
Hennes mörka röst liksom väller fram ut högtalarna

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/02/13 :  21:15:07  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
Nu har jag låtet de spela ytterligare 12 timmar och diskanten börjar bli mjukare, utan att förlora stringensen, Den smärtsamma och bedövande vackara slutarian ur Purcells Dido och Aeneas med Ann Sofie von Otter återges med luftig lätthet, i slutkören går enskilda röster att urskilja. En underbar musikupplevelse.

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/02/18 :  19:33:20  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
Nu börjar mer exprimenterande. Jag har en hel del funderingar på både möbler, akustik och placering. Jag är i alla lägen grymt nöjd med högtalarköpet. Tänker använda högtalarna och Audion som fasta referenspunkter, kan väl tänka mig att förändra resten, men jag vill nog spela in högtalarna ett tag till inna jag bestämmer inriktning. Vet inte om jag är riktigt nöjd med Meridian G07, Jag hoppas att snart få en test med Manga X moddade cd spelare som jämförelse.

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/03/22 :  23:11:22  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
Första förälskelsen börja lägga sig, Jag tycker det är en underbar högtalare men vissa sidor börjar jag märka. Diskantregistret är väldigt riktat, lyssningspositionen är viktig. Mellanregistret är jättebra, men så dominerande att jag förstår att en sub skulle nog sitta bra. Det lär vara en på gång från ZU. Vissa inspelningar låter jättebra, andra sämre, ofta hårda, det är väldigt känsligt vilka inspelningar jag lyssnar till, väldigt avslöjande och ibland jobbigt.

Sedan har jag dels via medlemmar på forumet men även via andra kanaler förstått att högtalaren måste spelas in med hög effekt, 100W i 160 timmar! med en känslighet på 101 dB! Hur gör man det i en lägenhet med känsliga grannar? . Nåväl jag har en idé att göra en provisorisk ljuddämpad låda och sätta dem i, fasvända ena högtalarkabeln, damma av min gamla Sansui-7900, stänga in klabbet i klädkammaren och köra så hårt det går. Som steg 1 i alla fall. ZU fortsättning följer...

Sedan är DIY projekt 2 på G, YAGGP, kan någon gissa förkortningen

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000