Author |
Topic  |
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 13:24:10
|
Fin fint, jäkligt skickligt. http://www.hifi-notes.com/sonusfaberamatifabrikage-nl.htm
vad är det man ser på byggbilderna? Vilket träslag? Är det inte lite MDF och playwood ockdå? men vad är det för trä som sitter ytterst?

klarar man göra det själv? är det på sidorna små plankor utav olika slag, och en MÅLAD linje mellan dem? eller är det nån sorts fyllnad?

klarar man detta själv? :) ???
hur göra?
kan man böja trä så mycket utan att värma och ånga det? |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 13:33:01
|
Vilken rackarns skön arbetsbänk!
 Tror visst det är dags att börja lära sig snacka Italienska! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 13:38:01
|
just det, där har du en fin bänk. jäklars vad duktiga de är att bygga de dära amati högtalarna.. AJ så bra de är..
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 13:48:29
|
Det var inte snällt NN! Att visa upp så fina bilder alltså. Nu blev jag ju jättesugen! Och jag har ju en massa andra projekt som kräver tid och kapital...  |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 13:53:50
|
Nagref;
Bakstycket är tydligen gjort i "Maple", och vad jag har för mig så är det Sockerlönn, lönn helt enkelt. Jag undrar om det är samma träslag på sidorna..

Kanske skulle man bygga sina linesource/array på samma sätt, sådan kurvad kabinett.. man kan börja med tunn playwood eller MDF och sedan lägga träslag ovanpå det..
hmm..
är det sedan vanlig bets de har på, och sedan ett antal lager med lack och slipning.. |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 13:58:28
|
Mmmmm, fina bilder ... Det är så att det kliar i snickarfingrarna ... Känns som det är hög tid att unna sig ett nytt härligt snickarprojekt! |
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 14:00:30
|
Träslaget på sidorna ser lite ljusare ut. Kan vara något annat. Lämplig fråga att ställa på hifi-delen kanske?
Tunn MDF i ett par lager och sedan relativt tunna bitar trä är nog vägen att gå. Sedan en svarteloxerad alufront eller? |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 14:00:59
|
kom igen nu Nerik, du vet juh lite om hur man snickrar..
hur bända trä som de gör? |
 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 14:21:23
|
Hehe, jag håller på Dock i Guarneri Homage stil... |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 14:25:30
|
just det, alu eller skinn..
quote: Originally posted by Nagref
Träslaget på sidorna ser lite ljusare ut. Kan vara något annat. Lämplig fråga att ställa på hifi-delen kanske?
Tunn MDF i ett par lager och sedan relativt tunna bitar trä är nog vägen att gå. Sedan en svarteloxerad alufront eller?
|
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 14:39:42
|
Jag tror att det är lönn på sidorna, men det är bara gissning. De betsas väl sen och har en underbar lack. Mycket snygga |
markih |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 14:55:14
|
Vanlig MDF tycker inte om att böjas. Men det finns en sk "spårad" variant som är till för just det här ändamålet. |
 |
|
Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 15:03:35
|
Vill man ha "bojda" lador kan man skiktlimma hardad masonitskiva! Sa kan man gora komposit vaggar... |
Optimist. punkt slut. |
 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 15:26:50
|
Jag ska skicktlimma vanlig plywood, 6 lager 3mm. Har gjort mallar i "två tum fyra" balkar. Tänker först blöta upp plywooden och sedan i med allt i mallen där det får torka. Har redan gjort en profil av MDF som plywooden limmas på. Hur lätt som helst! Vi får se hur det slutar... |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 15:33:11
|
måste man verkligen blöta upp sådan tunn playwood? kanske ska du bända mkt! använd vattenfast trälim då haha oj... krack... sprick.... beeeiiooiiooongggggg
flääärp... |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 15:36:49
|
Jag har faktiskt byggt en sänggavel som är böjd:
http://d1o957.telia.com/~u44502113/sanggavel.jpg
Det syns inte så bra på den bilden tyvärr men den buktar in ca 10cm vid mitten. Det är en 16mm vanlig furuplywood. Jag fixade en låda och kopplade ogräsångaren till lådan och lät det stå några timmar innan jag böjde plywooden. Borde gå mycket lättare med tunnare plywood.
|
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 16:10:20
|
Nagref, du är då en riktig DIY;:are du!! |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 16:13:11
|
Tack NN! |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 17:25:42
|
Jag hade en gång visionen att bygga lådor med endast två delar formpressad plywood, hehe så dumt! |
sound pollution |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 17:57:35
|
Celef: Det låter som visionen som flera arkitekter har haft om stolen - drömmen om att kunna tillverka den i ett stycke. Varför är det en dum ide egentligen? (Att bygga en högtalare av två stycken formpressad plywood alltså.) |
 |
|
metamorphos
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 15:26:12
|
Hej!
Riktigt roligt att ni tar upp sonus fabers sätt att bygga högtalare på. Har själv forskat en del i hur de bygger t ex gurneri (stavas det så?), men också den nya golvmodellen sm jag inte kommer på namnet på just nu.
Den första modellen som är en stativare för ca: 70 000 sek byggs i valnöt, och sammanlimmad med dämplim. (det svarta som ses mellan sektionerna) Till slut får högtalaren ett antal lager klarlack vilket ger den ett nästan plastigt utseende. Inte riktigt i min smak.
Högtalaren på bilderna ovan är den nya golvaren och är som sagt byggd i lönn, vilket är ett betydligt billigare träslag. Lönnen har betsats i en röd ton och sedan klarlackats.
Och slutligen, vilket ochså tidigare har disk. här. Hur får de den härliga svängda formen? Eller formen av enl uta som de själva beskriver den. Bitarna är helt enkelt frästa till en böjd form ur ett helt stycke massivt trä. Formen uppnås genom att limma samman de olika bitarna ( 45 stycken tror jag stativmodellen guerneri består av)
Har själv varit på ett snickeri och frågat hur mycket de skulle har för fräsning (cnc-fräs) till en liknande stativare. Har själv en hel del massivt körsbär som skulle vara tjusigt till detta. Blev lite chockad över svaret. De skulle ha 5000 kronor för jobbet vilket avskräckte mig en aning.
Har sedan funderat på hur man skulle klara jobbet själv. Har skissat en del och gjort en del ritningar och är snart nära en billig lösning.
För er som älskar att titta på dessa skönheter från sonus kan jag rekomendera en annan tillverkare som om nu möjligt har ännu läckrare högtalare i samma skepnad. Gå in på www.usheraudio.com så förstår ni vad jag menar
metamorphos
|
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 15:28:55
|
åh?
vad är det för en annan lösning du har kommit på? att skåra trät på baksidan så det blir lätt att böja? hur fräser de detta trä på en vekstad menar du? |
 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 15:41:44
|
quote: Originally posted by metamorphos
Hej!
Riktigt roligt att ni tar upp sonus fabers sätt att bygga högtalare på. Har själv forskat en del i hur de bygger t ex gurneri (stavas det så?), men också den nya golvmodellen sm jag inte kommer på namnet på just nu.
Den första modellen som är en stativare för ca: 70 000 sek byggs i valnöt, och sammanlimmad med dämplim. (det svarta som ses mellan sektionerna) Till slut får högtalaren ett antal lager klarlack vilket ger den ett nästan plastigt utseende. Inte riktigt i min smak.
Högtalaren på bilderna ovan är den nya golvaren och är som sagt byggd i lönn, vilket är ett betydligt billigare träslag. Lönnen har betsats i en röd ton och sedan klarlackats.
Och slutligen, vilket ochså tidigare har disk. här. Hur får de den härliga svängda formen? Eller formen av enl uta som de själva beskriver den. Bitarna är helt enkelt frästa till en böjd form ur ett helt stycke massivt trä. Formen uppnås genom att limma samman de olika bitarna ( 45 stycken tror jag stativmodellen guerneri består av)
Har själv varit på ett snickeri och frågat hur mycket de skulle har för fräsning (cnc-fräs) till en liknande stativare. Har själv en hel del massivt körsbär som skulle vara tjusigt till detta. Blev lite chockad över svaret. De skulle ha 5000 kronor för jobbet vilket avskräckte mig en aning.
Har sedan funderat på hur man skulle klara jobbet själv. Har skissat en del och gjort en del ritningar och är snart nära en billig lösning.
För er som älskar att titta på dessa skönheter från sonus kan jag rekomendera en annan tillverkare som om nu möjligt har ännu läckrare högtalare i samma skepnad. Gå in på www.usheraudio.com så förstår ni vad jag menar
metamorphos
Är dem inte skicktlimmade Det fick jag för mig när jag såg denna bild.

Du som har forskat om bla gurneri, vart har du hämtat info? Jag håller nämligen på med en låda i samma stuk som gurneri, dock i skicktlimmat utförande. |
 |
|
Humoriffi
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 15:48:20
|
Hej N.N.
När jag letade efter faner till mina högtalare kom jag i kontakt med något som de kallade "decco spån" är osäker på stavningen. Detta är en variant av den faner som StefanB använt på sina Galtis. Deccospån är en färdigfanerad MDF-skiva som är mer böjbar än vanligt. Den ska finnas i flertalet tjocklekar och med olika träslag på faneren. Man kan välja enkelsidig eller dubbelsidig fanering. Tyvärr blev det aldrig så att jag använde denna. Jag har heller aldrig sett den och kunnat testa dess flexibilitet men om du N.N vill veta mer ring Fredricssons Trä i Arlöv 040-53 85 00. Även Götegorg trä och faner ska ha den.
/Andreas |
Mycket ska man höra innan öronen trillar av |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 17:33:06
|
ja jag har sett sådan MDF också. |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 19:16:44
|
"Varför är det en dum ide egentligen?"
Idag monterar man ju lådor av ett enda stycke CNC-fräst MDF! Idén med formpressad plywood kom efter besök på Fritz Hansen och ett Nybro-företag, tyckte då det kunde vara smart att pressa två delar (ex. sida+baffel+sida och topp+bak+botten) och sammanfoga dessa till 1st låda. Klot var oxå en idé, sammansatt ungefär som en tennisboll. |
sound pollution |
 |
|
Topic  |
|