HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva:R. Thomas-Only with laughter...(707)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2007/02/12 :  12:33:01  Show Profile Send Fisherking a Private Message


Rosie Thomas - Only with laughter can you win


Utgiven: 2003
Bolag: Sub Pop Records
Format: CD
Katalognummer: SPCD612
Längd: 39:03

Att skriva om en av sina favoritartister kan lätt bli en uppradning av superlativ och det kan bli svårt att få det hela trovärdigt. Jag menar, om artisten nu är så himla bra är det ju konstigt om inte alla har hört talas om henne. Vi musikälskare har väl hört allt, eller? Finns det fler att upptäcka? Jag vet att en del på forumet redan upptäckt den här artisten men det skadar inte att fler får chansen. Så utan krusiduller ger jag mig återigen ner i det singer/songwriter träsk jag för länge sedan fastnat så djupt i.

Rosie Thomas är en artist som skriver om exakt det hon vill och gör exakt de låtar hon vill göra. Utan omsvep och metaforer skriver hon om sina upplevelser och låter lyssnaren få ta del av hennes glädjeämnen och hennes sorger. Jag tror allvarligt talat inte att jag aldrig hört en ärligare artist än Rosie Thomas. Man får en känsla av att historierna är något Rosie måste berätta och skulle någon vilja lyssna är det bara en bonus. Eller som hon själv uttrycker det i låten "I play music".

When I was young
I did it my way
I did it my way and I still do




Rosie Thomas växte upp med sin familj i Seattle, familjen som är en av de viktigaste beståndsdelarna i Rosies musikskapande hjälper flitigt till på hennes skivor och även på turnéerna. Det mesta av inspirationen kommer just från hennes uppväxt och hennes familj.

Att välja ett av de tre fysiska alster (den senaste skivan finns bara som download) Rosie Thomas släppt ifrån sig var bara det en pers. Tillslut valde jag den av skivorna jag trodde hade snurrat mest i min cd-spelare.

"Only with laughter can you win" börjar med en ganska melankolisk accapella sång som sätter standarden för resten av skivan. Även om många av låtarna är ganska melankoliska till tonen är de sällan speciellt sorgsna utan snarare allvarliga. Rosie försöker inte med storslagna arrangemang få lyssnaren i någon speciell stämning utan hon talar helt enkelt om hur det är. Sedan är det upp till lyssnaren att känna vad han/hon vill. Melodierna flyter enkelt och ledigt genom högtalarna och på något sätt är det svårt att inte koncentrera sig på musiken. Man kan bli sittande hela skivan med en bok uppslagen i knät utan att läsa en enda rad.

Att välja ut enstaka låtar från skivan är svårt då jag helt enkelt inte kan hitta en enda låt jag inte gillar. Att skriva att alla låtar är favoriter låter ju inte så kul så jag får väl säga att skivan som helhet är fantastisk. Så ärligt äkta att Jewel, Sarah McLachlan och Alanis Morisette närmast blir till skvallerskribenter i jämförelse, och då gillar jag ändå de tre nämnda damerna väldigt mycket.



Det här är en skiva man inte vill ska ta slut när man spelar den men tillslut har sista låten klingat ut och man kan välja att trycka på play en gång till eller ta Rosie själv på orden från låten "You and me"

And if you leave me
I´ll feel scared
I`ll fall apart
Feel unprepared
But I`d dare to make it through all on my own


"Only with laughter can you win" är Rosies andra skiva. Och gillar du det du hör på hennes myspacesida eller på Subpops hemsida råder jag dig att lägga en beställning på alla hennes tre skivor. För eller senare kommer du att köpa dom ändå så varför inte spara på portot. Och skulle du ha vägarna förbi Seattle och se att en standup komiker vid namn Sheila Saputo uppträder så är det Rosie som skojar. trots den lugna och tänkvärda musiken har hon en karriär som kan liknas vid en Amerikansk variant av Maria Lundqvists figur Sally.

Discografi
When we were small (2002) spcd566
Only with laughter can you win (2003) spcd612
If songs could be held (2005) spcd675
These friends of mine (2006) Download

Läs mer och lyssna på
http://www.myspace.com/rosiethomasmusic
http://www.subpop.com/artists/rosie_thomas
http://www.myspace.com/sheilasaputo

Fisherking lyssnar också på:
Anna Ternheim - Separation road
Beth Orton - Comfort of strangers
Everything but the girl - Worldwide

Edited by - Fisherking on 2007/02/12 22:33:55

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2007/02/12 :  19:11:42  Show Profile Send ztenlund a Private Message

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/02/12 :  21:10:14  Show Profile Send Vox a Private Message
Tack för en bra recension. Ska köpa någon skiva med henne.

Såg för övrigt att hon släpper en ny skiva om en månad.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/02/12 :  21:31:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Hmmmm... Hon var klart intressant! Tack för tipset!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2007/02/13 :  16:03:40  Show Profile Send Quadophile a Private Message
Härligt med tips om bra artister man aldrig hört talas om. Låtarna på myspace låter trevliga. Får nog köpa en skiva...

...tycker Quadophile som annars mest lyssnar på klassiskt och jazz.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/02/14 :  23:27:18  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Hmm, måste kollas upp... finns det något på vinyl tro?
Bra skrivet Fisherking.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2007/02/15 :  09:32:03  Show Profile Send Mattias a Private Message

Okänd artist för mig. Klart intressant! Skall undersökas. Tack Fisherking

/Mattias
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/02/16 :  17:08:40  Show Profile Send jerico a Private Message
Jag skyller på dig mannen!

Månadsskiva av den!

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2007/02/17 :  23:20:42  Show Profile Send Mattias a Private Message

Nu har det lyssnats lite och det är riktigt skön skiva. Har gett mersmak, så nu vill jag nu vill ha de andra också

/Mattias
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2007/03/25 :  14:15:24  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Konserttips som heter duga. Hon är riktigt, riktigt bra live och har löjligt roliga mellansnack. Var där eller ångra det efteråt, du väljer själv.

Rosie Thomas - INKONST,Malmö 2007-05-18
Rosie Thomas + Denison Witmer - PUSTERVIKSBAREN,Göteborg 2007-05-19

Vi ses på Pusterviksbaren!


Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/03/25 :  16:53:44  Show Profile Send hal a Private Message
Då syns vi Pusterviksbaren Fisherking !!!!

Det verkar som vi har samma musiksmak.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Perry SWE
Starting Member

40 Posts

Posted - 2007/03/25 :  19:23:19  Show Profile Send Perry SWE a Private Message
ska försöka se henne i malmö
hoppas bara hon lämnar trummisen hemma den här gången
den killen hade noll känsla

Be quiet. Play music. It'll be all right.
John Darnielle
Go to Top of Page

Perry SWE
Starting Member

40 Posts

Posted - 2007/05/21 :  20:48:23  Show Profile Send Perry SWE a Private Message
Denison Witmer var rätt trist live, låtarna är inte starka nog för en solospelning men Nick Drake covern av northern sky var dock riktigt bra. på fem år har jag sett Rosie fyra gånger så visste ungefär vad som väntade mig, men när Rosie stiger upp på scenen och öppnar munnen så kan vad som helst hända allt från väckelsemöte till discodunk och det är nog bästa sammanfattningen på denna kväll i Malmö väckelsemöte och diskodunk.
Allt filmades så har vi tur så dyker det upp en välljudande dvd framöver


edit: bilden

Be quiet. Play music. It'll be all right.
John Darnielle

Edited by - Perry SWE on 2007/05/22 23:24:10
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2007/05/21 :  22:38:26  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Konserten i Götet fick fem fyrar av fem i GP.

Själv hade jag en helvetesdag på jobbet så när Rosie gick på scen i Götet låg Fisherking hemma och sov. Hade aldrig pallat att åka till Göteborg när konserten började så sent (Kl. 22.00) och sedan gå upp och jobba 06.45 igen. Nåja, får bli nästa gång men jag sponsrade Rosie med biljettpriset i alla fall.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/05/22 :  00:44:28  Show Profile Send hal a Private Message
Av mig får hon fyra av fem. Tack för att du inspirerade mig att gå på konserten fisherking, tråkigt att du själv missade den.

Hon är väldigt charmig och rolig, men jag har ändå lite svårt för allt mellansnack. Men det är jag det.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Perry SWE
Starting Member

40 Posts

Posted - 2007/05/22 :  23:35:37  Show Profile Send Perry SWE a Private Message
skulle nog också sätta 4 av 5
tyvärr har inkonst ett väldigt hårt golv så det tar på krafterna att stå upp i 2,5h
och Denisons gitarr var väl högt mixad i ljudbilden vilket drog ner på betyget

Be quiet. Play music. It'll be all right.
John Darnielle
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000