HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bladelius Tyr?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fredrik
Member

241 Posts

Posted - 2007/02/12 :  21:41:22  Show Profile Send Fredrik a Private Message
Vad finns det för alternativ till denna, prismässigt?

Vill ha en integrerad som är som den.
Balanserad och ett ljud jag skulle kunna trivas med.
Men det jag är lite tveksam om är effekten. Man kanske behöver mer o det skulle bytas högtalare sen.

Vad har ni för förslag??

!JBL

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/02/12 :  22:05:11  Show Profile Send Blue a Private Message
Ska ju egentligen rätt mycket till för att man ska "behöva" mer effekt än så, om jag får säga min mening. Men i så fall finns väl gott om kineser att välja bland.

Intressant nog ligger ju Tyr och Primare I30 i samma priskategori, och dom har även en hel del "features" gemensamt. Trots att dom väl i någon mån är systerföretag, om jag förstått saken rätt?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/02/12 :  22:31:07  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej!

Effekten i Tyr är klart rolig kan säkert de intyga som hört den i 115 m2på Sheraton med ett par fullregister.. om den är tillräcklig får man se på från fall till fall av högtalare om dessa närmar sig kortslutning.

Bladelius och Primare är inte systerföretag. Förstärkarna är heller inte "syskon" i någon egentlig mening, olika ljudideal, olika tillverkningsländer. Bladelius har däremot fått betalt för att göra en konstruktion år Primare på det sätt Primare ville att den skulle låta. Inget fel i det och vilken som tilltalar kunden är upp till provlyssning.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Fredrik
Member

241 Posts

Posted - 2007/02/14 :  17:58:53  Show Profile Send Fredrik a Private Message
Det måste ju finnas fler integrerade för det priset?

Skulle gärna vilja ha lite fler förslag.


!JBL
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/02/14 :  18:12:52  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Som vanligt väser jag fram Hegel H1 som svar på denna fråga. Jag äger en själv och valde den eftersom den enligt mitt tycke har bra balans mellan registren och ett bra driv i basen. Har aldrig hört Tyr, så jag kan inte jämföra med den.

Listpriset på Hegel H1 är cirka 14000kr hos t ex Ljudmakarn i Stockholm.

Ett par länkar:
www.hegel.no
www.ljudmakarn.se

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Highlander1
Starting Member

9 Posts

Posted - 2007/02/14 :  18:16:02  Show Profile Send Highlander1 a Private Message
Har jag fått det om bakfoten?

Primare tillverkas i Småland någonstans och Bladelius i Alingsås.

Rätta mej om jag har fel.

Antar att jag har fel när det är Hificonsult som påstår det.

En glad amatör

Edited by - Highlander1 on 2007/02/14 18:17:32
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/02/14 :  21:14:01  Show Profile Send Blue a Private Message
Fredrik: "Det måste ju finnas fler integrerade för det priset?
Skulle gärna vilja ha lite fler förslag."

Jo, naturligtvis finns det massor i eller i närheten av den prisklassen. Primare, Arcam, Roksan, Musical Fidelity, Cyrus, Creek, NAD, Denon, Vincent, Shanling osv osv. You name it!

Läs på och framförallt, provlyssna!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2007/02/14 :  21:39:14  Show Profile Send knoxville a Private Message
Min Primare A30.1 (köpt runt 2002) var tillverkad i Sverige, men numera är bara utvecklingsdelen kvar i Sverige (om jag fattat det rätt) och sedan sker själva tillverkningen i Asiatiska fabriker. Detta ser jag dock inte som något speciellt negativt...även fast de som tillverkar sina grejer i Sverige vill få det att låta så.

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/02/15 :  22:11:03  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej!

Primare är ej tillverkade i Småland. Har just tillbringat två dagar i Halmstad tillsammans med Micke B och när vi under en lunch samtalade om Primare-annonsen "made in småland" åkte hans ögonbryn upp ca en halvmeter... Vi tolkar det som att de ej är gjorda i landet.

Håller med om att detta ej säger något om prisvärdhet eller hur den låter utan den måste bedömas med örat som alla andra. Passar en del kalas, andra mindre bra som allt annat.

mvh

.


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000