HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 The Nord LineSource / Array v2.0
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/11/26 :  16:03:33  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by norman

Måste bara säga att jag tycker det är konstigt att man brukar mäta verkningsgrad i db/2.83v (iof kanske praktiskt ibland om man har konstant spänningskälla). tycker att det är vettigare med db/watt...äsch egentligen spelar det ju ingen roll bara man är överens vad som avses..

(iof, skall man vara petig borde det egentligen vara akustisk-uteffekt/ineffekt som borde representera verkningsgrad... blir ju knasigt med ut-intensitet/ineffekt.. stämmer ju inte alls med att verkningsgrad borde vara enhetslöst.. hmm märks det att jag inte ätit på hela dan)

Du är inte den enda som tycker att angivelsen på spänningskänslighet är halsbrytande. Alltså, så här är det: om man talar om effektivitet måste man ju alltid jämföra förhållandet energi in/energi ut, dvs ljudtryckseffekt per ineffekt.

Dock är ju förstärkare spänningsgeneratorer och högtalare är spänningskänsliga (med dagens paradigm åtminstone), vilket gör att man gärna vill se vad man kan åstadkomma med en given förstärkare. Då är referensspänningen 2.83V väl vald, eftersom det blir lätt att räkna på.

De flesta steg driver ju med lätthet 4 ohms laster, med nära dubbla effekten av 8 ohms effekten dvs ungefär samma spänning. Får man välja mellan 8 ohm 88 dB och 4 ohm 91 dB är ju sistnämnda bättre då. Således tycker jag själv att 4 ohm är OK för en högtalare. Åtminstone om impedanskurvans utseende är snällt. Man kan ju göra som B&W oxå, hävda att högtalaren är 8 ohm, medan impedansen varierar mellan 3 och hurmångasomhelst ohm...

Åter till sakfrågan. Ofta skrivs ju t ex 86 dB @ 1W vilket nästan alltid är nonsens - för det första har få högtalare 8 ohms impedans, för det andra isåfall bara i någon enstaka punkt på impedanskurvan!

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/26 :  16:09:21  Show Profile Send norman a Private Message
Håller med om att det kan vara praktiskt med db/2.83v, dock blir det konstigt om man diskuterar och den ena menar db/effekt och den andra db/spänning. Man borde alltså tala om vad man menar och inte bara säga t.ex. 89db verkningsgrad.. usch, nu känner jag mig som en gnatkärring
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/26 :  16:11:43  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by j.persson

Åter till sakfrågan. Ofta skrivs ju t ex 86 dB @ 1W vilket nästan alltid är nonsens - för det första har få högtalare 8 ohms impedans, för det andra isåfall bara i någon enstaka punkt på impedanskurvan!

Prexis! Nonsens! Specar man med spänning så kan man lätt räkna hit och dit och ändå få det rätt.

Approp kuligheter med spänning. I lite äldre datablad från vifa så har de gjort mätningarna vid 2Vrms och 0.5m. Kräver lite lagom insats för att räkna om det till 2.83V och 1m. Där ska kurvan flyttas ner 3dB.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/11/26 :  16:15:54  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref
Approp kuligheter med spänning. I lite äldre datablad från vifa så har de gjort mätningarna vid 2Vrms och 0.5m. Kräver lite lagom insats för att räkna om det till 2.83V och 1m. Där ska kurvan flyttas ner 3dB.

Jag säger bara:

Snacka om att det blir lätt att blanda ihop saker. Jag som är lite förvirrad har svårt för sådant!

Men det är klart, jag kanske borde ange mina känsligheter och ljudtryck som: ett par, mätt i rum, på tre meters håll!

Åsså 10 Volt vid känslighetsangivelser, bara för att få sifforna tillräckligt höga!
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/11/26 :  16:19:17  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by norman
usch, nu känner jag mig som en gnatkärring

Ibland är det bra med gnatkärringar!
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/26 :  16:22:57  Show Profile Send Nagref a Private Message
j.p: Ska det inte vara 8.49Vrms? Ja asså normaliserat för avståndet!

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/11/26 :  16:27:31  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

j.p: Ska det inte vara 8.49Vrms? Ja asså normaliserat för avståndet!

Det finns ju åtminstone en synnerligen engagerad högtalartillverkare som gör så...

Nu var min målsättning att vara så ostandard som möjligt, iofs! Eller åtminstone att ändra på varje grej, liksom.

Tillverkar man linjekällor blir det ju extra roligt, eftersom deras ljudtryck inte avtar med avståndet som normala högtalare gör. Då kommer inte en j-l att räkna rätt!

Fast mina siffror kommer ju att låta höga: en högtalare med 86 dB/W (haha, 2.83 V ) får ju ca 94 dB @ 3 m, par, 10V, i rum...
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/11/26 :  21:57:57  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

vilka utlägg ni gör här

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/26 :  22:39:39  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord

vilka utlägg ni gör här

Och inlägg!

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000