HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Spock´s Beard
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/11/26 :  09:48:47  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Efter att ha fått tips om Spock´s Beard - "Snow" här på forumet, har jag verkligen "snöat in" på dom (kunde inte låta bli ).

De skivor jag lyssnat på är:
Spock's Beard - The Light-1995
Spock's Beard - Beware Of Darkness-1996
Spock's Beard - The Kindness Of Strangers-1997
Spock´s Beard - V-2000
Spock's Beard - Don't Try this at Home-Live2000
Spock's Beard - Snow 2cd + bonus disc-2002

Mina favoriter (förutom "Snow" som jag gillar bäst, bonus discen kan man dock vara utan tycker jag), är "The kindness of strangers" och "V". Musiken är väldigt varierad och "spännande", och väl värd en lyssning om man gillar denna typ av musik. Har dock IMO inga som helst likheter med Pink Floyd (som någon har sagt?). Har du inte hört Spock's så börja med "Snow", gillar du den kan du gå vidare .

Info om gruppen finns på:
http://www.spocksbeard.com

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"

Edited by - SZR on 2002/11/26 09:56:06

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2002/11/26 :  12:05:56  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Trevligt att det finns fler som gillar detta skägg... Själv har jag bara lyssnat (och äger alltså) på "Snow" och "V". Bör väl tilläggas att jag har svurit ett dygn i sträck för att cdon.se inte kan leverera deras nya DVD i tid... #%"¤'#¤%¤"... Ovan nämns att musiken är "varierad", något jag enbart kan hålla med om. Och tillägga att saknas variation i musiken blir den genast ointressant och livlös och sållas illa kvickt bort ner i skräpkorgen. Varierad musik blir av sin natur spännande...

Kan passa på att ge alla här (speciellt SZR) ett tips på ett band som är en sammansättning ur fyra olika band som man bör kolla upp om man diggar skägget: Transatlantic. Där medverkar Neal Morse medverkar från Spock's Beard. Och Mike Portnoy från Dream Theater...

That's it for now!

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/11/26 :  16:09:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vad tycker ni om Svenska Flower Kings då?

Självklart handlar man svenskt.

Roine i Flower Kings är ju också medlem i Transatlantic.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/11/26 :  23:54:24  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Tips på plattor med "Transatlantic" och "Flower Kings"?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2002/11/27 :  09:53:27  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Transatlantic har bara släppt 2 st + 1 live och fler blir det tyvärr inte... :-( Deras första platta heter "SMPT:e" (efter bandmedlemmarnas initialer) och den andra "Bridge Across Forever". Mitt förslag är att du skaffar båda för de är fullträffar bägge två. BAF finns i en s k limited edition med en extra skiva med det vete tusan om det är värt att skaffa den. Ett roligt inslag i BAF är i början av andra låten, Portnoy sitter nog å drömmer bakom trummorna för de kommer av sig och får börja om... en kul tabbe som de lyckligtvis inte har klippt bort... :-)

/Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2002/11/27 :  12:06:15  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
SZR:

Kul att höra! S.B. var verkligen bra. För dj**ligt att behöva skriva VAR bra. Neal Morse har beslutat sig för att sluta i både S.B. och Transatlantic.

Nya Flower Kings "Unfold the future" (2cd) har jag inte köpt ännu. Har dock hört lite låtar från den och det verkar lovande. Skall även kolla in Ryo Okumoto "Coming through". Medverkar där gör bl.a. Glenn Hughes och Bobby Kimball.

- Just Another Foolish Stringbender -
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2002/11/27 :  13:41:48  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
På tal om Ryo Okumoto, min sambo ringde nyss och min leverans från cdon.se har kommit, den innehåller bl a Ryo's nya soloplatta OCH Nick D'Virgilio's nya soloplatta (trummisen i SB, osäker på om efternamnet är korrekt stavat). Även Scott Hendersons senaste alster... F-n vad bråttom jag fick att åka hem helt plötsligt... Jag återkommer om några dagar med lite tyckt och tänkt om dessa plattor...

Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2002/11/27 :  13:50:52  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
Vafalls! Plocka genast ut komp. och ila hem.

Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2002/11/27 :  16:00:42  Show Profile Send Kreator a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Vad tycker ni om Svenska Flower Kings då?

Självklart handlar man svenskt.

Roine i Flower Kings är ju också medlem i Transatlantic.

Flower Kings nya är otroligt bra! Gillar den skarpt! Har inte hört deras gamla skivor men ska snarast köpa dem! Är dom gammla plattorna bra? Någon som är särkilt bra?

Hoppas ingen har missat Pain Of Salvation!? Enligt mig världens bästa proggmetal band!

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2002/11/27 :  22:52:14  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
jojje_guitar:

Ett litet tips så här på kvällen.......... Kolla in IQ. Inte ditt iq alltså utan gruppen IQ. Senaste "Seventh House" är mycket bra.

För dem som gillar progressive rock kan jag slå ett slag för Sveriges bästa CD-Shop, http://www.missingpiece.net/ Bra tips och bra service!

Ok´då... ett tips till: http://www.garfweb.info/

Edited by - sound4pleasure on 2002/11/27 22:53:34
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2002/11/28 :  13:40:47  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
->Kreator: Hörde Pain of salvation i januari i år, de var för-band till Dream Theater (jä--a litet trumset PoS har jämfört med DT...), jag blev inte så jätteimponerad av dem men skall nog införskaffa nån skiva med dem snart. Likaså får jag väl snart inhandla någon med Flower Kings då de hittills har lyst med sin frånvaro i min skivsamling.

->sound4pleasure: Jag har varit inne på missingpiece (på nätet alltså, har de irl butik?) tidigare och blev grymt imponerad av deras utbud, så pass imponerad att jag inte orkade leta igenom allt... Det var helt enkelt för mycket information... Men jag ska väl försöka beta av utbudet någon gång när jag gått i pension (dvs när jag får tid...) och vunnit 1 miljon på lotto (...och pengar). IQ har jag aldrig hört talas om, har de nån hemsida med ljudfiler så man kan bilda sig en uppfattning?

Vad säger herrskapet om Liquid Tension Experiment då? Är inte det örongodis så säg...

Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2002/11/28 :  16:52:21  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
jojje_guitar:

IQ´s hemsida, http://www.gep.co.uk/iq/ Vet inte om det finns några ljudfiler. Kolla annars WinMX.

Liquid Tension Experiment har jag aldrig hört. Berätta mer!!

Betr. missinpiece är det inget man sitter och "lusläser" utan mer använder som lexikon(!). Läser dock alltid nyhetsbrevet som jag får på mailen. De kan också skaffa fram det som inte finns med på listan. Kolla med Martin som alltid är trevlig och hjälper till........

Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2002/11/28 :  17:26:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Tips på plattor med "Transatlantic" och "Flower Kings"?

Jag har precis fått upp ögonen för Flower Kings .
Detta via Kaipas nya platta där Roine Stolt också medverkar i.
Roine var med i Kaipa under andra hälften av sjuttio-talet, och jag gillade dom skarpt på den tiden och såg dom i ett antal konserter.
Sedan tappade jag kontakten med gruppen i.o.m. att Roine hoppade av och Kaipa blev mer synt-rock-orienterat.
Så jag blev glatt överraskad nu när jag upptäckt att Roine har ett band som han turnerar runt omkring i världen med och som verkar ösa ut skivor.
Roine var en bra låtskrivare även i Kaipa och har skrivit låtar även till Transatlantic, så jag har stora förhoppningar på Flower Kings.
Den platta jag köpt är Flower Power och den är bra.
Men jag gillar faktiskt Kaipas nya bättre. Där är det Hans Lundin, det andra ankaret i Kaipa som har skrivit musiken och Roine har bara varit med och spelat gitarr och hjälpt till med arrangemangen.
Flower Kings musik är mer anpassad för den amerikanska marknaden medan Kaipas musik är mer rotad i svensk folkmusik.
Dessutom vet jag ingen som spelar synt-solon som Hans Lundin.
Han är otroligt bra.

Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2002/11/28 :  23:13:15  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
När vi ändå är inne på ämnet.......
........Kansas "Somewhere To Elsewhere" som kom 2000 är mycket bra.

Kerry Livgren har skrivit alla låtarna och lirar gitarr+Keyboard. Han är tyvärr ej tillbaka i gruppen. Stevie Walsh sjunger dock som vanligt dj**ligt bra. Han har en av de bästa "rockrösterna", eller vad tycker ni?

Edited by - sound4pleasure on 2002/11/28 23:14:23
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2002/11/28 :  23:33:20  Show Profile Send Kreator a Private Message
quote:
Originally posted by jojje_guitar

->Kreator: Hörde Pain of salvation i januari i år, de var för-band till Dream Theater (jä--a litet trumset PoS har jämfört med DT...), jag blev inte så jätteimponerad av dem men skall nog införskaffa nån skiva med dem snart. Likaså får jag väl snart inhandla någon med Flower Kings då de hittills har lyst med sin frånvaro i min skivsamling.

Klart att trummsetet var litet! Herr Portnoy har nog världens största! Men han kan ju använda det också....

Jag var tyvvär inte där och tittade på koncerten (luspank!), men enligt det jag hörde så hade POS väldigt risigt ljud! Men jag tror inte att deras musik kommer till sin rätt i Globen, det är ingen arenarock! POS ska avnjutas i ensamhet med 100% uppmärksamhet! Det är inget man spelar i bakgrunden!

Köp The Prefect Element eller Remedy Lane och kör dem några varv! Jag vill tro att du kommer att kapitulera och inse hur fantasiska dom är!

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2002/11/29 :  09:55:48  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
->sound4pleasure: Jisses! Har du missat LTE!? Nästan så att jag blir lite avundsjuk för att du fortfarande har det kvar att upptäcka... ;-) Nåväl, gruppen startade med att ett skivbolag (magna carta tror jag) bad M Portnoy att sätta ihop en lista med musiken han skulle vilja "jamma" med. Resultatet blev J Petrucci (åxå från Dream Theater, han hade ett par gitarrister på listan före honom men de hade inte tid... som tur var...), Jordan Rudess på keyboard och Tony Levin på bas. LTE 1 spelades in på mindre än 1 vecka (de var fullt band i 3-4 dagar), något som kan märkas på musiken (om man är riktigt kritisk), 2:an är snäppet värre (spelades in på liiite drygt 1 vecka) men å andra sidan innehåller 1:an ett halvtimmeslångt jam från deras första kväll... 2:an är strået vassare enligt min mening och innehåller en del halvroliga inslag, t ex föddes Petruccis dotter under en av låtarna som fick namn därefter, "When the water breaks", och de markerar var i låtskrivandet de var när herr P var tvungen att åka till BB... Skivorna är lagda åt "experimenthållet" och innehåller mycket improvisation men de rockar FETT!!! Köp dem. NU! Jag lovar att du inte blir besviken... blir du det bjuder jag på några flaskor bärs...

Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2002/12/01 :  22:58:48  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
jojje_guitar:

Skall kolla LTE :-)) F*n jag som gillar bärs... får väl köpa själv då´ra.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2002/12/09 :  14:37:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Fem stjärnor till Flower Kings i Hifi & Musik!
Se där!
En tidning som i alla fall fått upp ögonen för Sveriges bästa band.
Dom andra svenska musikskribenterna verkar bara gilla folk som springer
runt på scen i Kalle Anka-kostym och som bara slumpmässigt lyckas
pricka in en ren ton någon gång.

Edited by - Björn-Ola on 2002/12/09 17:31:26
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2002/12/13 :  21:11:29  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Ok, jag ska försöka skriva en kort liten recension på Spock’s Beards DVD ”Don’t try this at home” medans kvällsmaten (i form av lasagne) står i ugnen.

Till att börja med har inte sett hela än, utan bara själva live konserten vilken varar i lite drygt 2 timmar, DVD:n är totalt på ca 300 minuter så det finns liiite mer att se, bl a en dokumentär på 2 timmar om inspelningen av ”V” plus lite annat gott. Jag återkommer senare när jag sett dessa.

Såsom DVD:n normalt är kopplad (ganska skräpiga högtalare) låter det inte optimalt så jag passade på att flytta TV:n och DVD:n och koppla in den på min stereoanläggning (detta har jag möjlighet till enbart tack vare/ p g a att min fästmö har åkt iväg och hälsat på släkten). Nu är min DVD en budgetvariant vilket kan ha bidragit till att det inte lät kanonbra men jag tror/misstänker att ljudet på själva inspelningen inte var 100 %, men vad kan man förvänta sig av en livespelning?

Så till själva framförandet. I stort: MYCKET BRA, hela bandet spelar med en utstrålande musikalisk glädje som man får leta länge efter för att hitta något liknande. Neal Morse är i en klass för sig, en helt otrolig man som sprutar ur sig spelarglädje, någon som gör hans utträde ur bandet ännu sorgligare… Men i alla fall, hela konserten genomsyras av en livfullhet som gör att man har svårt att sitta still i fåtöljen.

Lite smådetaljer: På sidan på Ryo’s keyboard står det ”Please don’t kick me”, en uppmaning jag tycker vi skall beakta… Vi bjuds på latinamerikanska rytmer och melodier med ett bongotrumsolo av D’Virgilio som sedan övergår i ett ”vanligt” trumsolo… Första 2/3 av Ryo’s solo kan man snabbspola det är bara skräp (enligt mitt tycke) men resten är mycket sevärd, bl a går herr Okumoto ut i publiken och härjar runt. Vad mer kan nämnas är att det mot slutet av konserten förekommer ganska mycket instrumentbyten…

Ska sluta här så att det inte blir för mycket, men ska jag sammanfatta det väldigt kortfattat så säger jag: Lite bristande ljudkvalitet men det vägs flera gånger om upp av bandets spelarglädje.

Kort och gott: KÖP DEN!!!!! NU!!!!! Annars missar du en musikalisk resa…

Vanligen, vänligen och återkommer med några ord om resten av DVD:n inom kort
/Georg
PS Känns som om jag har mer att säga, som om jag glömt nåt, men jag får väl göra tillägg allt eftersom det dyker upp...

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000