HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 martin logan ascent frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mats
Member

123 Posts

Posted - 2002/11/26 :  12:51:09  Show Profile Send mats a Private Message
Hej!!

Jag har lyssnat på dessa på Sontec för ett tag sen (tror det var med audionet elektronik) och vart väldans imponerad..Jag har idag inte dåliga högtalare (dynaudio contour 3.0 med tag mclaren elektronik (rotel rmb-1075 poweramp). Och undrar vad era åsikter om dessa högtalare är (och vilka deras största konkurrenter kan vara i liknande prisklass (give or take 5 lopper eller nåt)..Tror ni ochså att dessa kan driva ok av rotel ampen?.Kan nämna ochså att jag hade tänkt att använda dessa i ett 5.1 system (om jag får råd någon gång)och kommer då förmodligen att köpa theater centern vad har ni för tankar om denna??

Tack på förhand /Mats

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/11/26 :  13:00:40  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
Min erfarenhet av Martin Logan är; De är fruktansvärt bra högtalare och kräver tillika fruktansvärt bra lyssningsrum. Har du ingen bra placering så går det inte ihop.
En ML elektrostat strålar endast 30 grader, vilket medför att du gärna ska sitta långt från högtalarna för att få ihop stereobilden.
Jag ägde själv ett par ML under 2½ år. Det finns egentligen inga konkurrenter med tanke på vilka speciella högtalare dessa är. Som sagt, bra lyssningsrum och elektronik - då finns det inget bättre i högtalarväg. inte för mina öron iaf :-)

Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra".
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/11/26 :  13:09:48  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Du behöver ett stooort lyssningsrum för att inte bakåtutstrålningens reflex i väggen bakom högtalaren ska komma för tidigt. Annars grumlas ljudbilden till och blir onaturlig. Den blir "som ett stort moln av ljud" kan man säga.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/11/26 :  13:10:07  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by mats

Hej!!

Jag har lyssnat på dessa på Sontec för ett tag sen (tror det var med audionet elektronik) och vart väldans imponerad..Jag har idag inte dåliga högtalare (dynaudio contour 3.0 med tag mclaren elektronik (rotel rmb-1075 poweramp). Och undrar vad era åsikter om dessa högtalare är (och vilka deras största konkurrenter kan vara i liknande prisklass (give or take 5 lopper eller nåt)..Tror ni ochså att dessa kan driva ok av rotel ampen?.Kan nämna ochså att jag hade tänkt att använda dessa i ett 5.1 system (om jag får råd någon gång)och kommer då förmodligen att köpa theater centern vad har ni för tankar om denna??

Tack på förhand /Mats

Elektrostater som ML har oftast låg verkningsgrad och svåra fasvinklar vilket medför att det krävs mycket kraftfull och välkonstruerad förstärkning. Därför så tror jag inte att just en Rotel effektförstärkare är det optimala. MvhKristofer
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/26 :  13:19:37  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Har hört dem i hemmiljö mååååååånga gånger å de låter bra, ingen tvekan om det... fruktansvärt bra..

MEN! du beöver STARK! elektronik till dem för de är en bra last på stärkaren, de går ju till 1.2 ohm eller nåt sånt var det..
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/11/26 :  14:05:57  Show Profile Send Nagra a Private Message
Håller med föregående talare/talarna, din Rotel kommer inte räcka. M-L kräver mycket av en förstärkare för att komma till rätta, med Ascenten kommer du behöva ett stort rum oxå. Sen kommer det ta sin tid innan du blir nöjd med placeringen.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/26 :  14:08:44  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
hur stort rum menar ni? jag skulle tro att de funkar i 25kvm å uppåt..
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/11/26 :  14:21:01  Show Profile Send Nagra a Private Message
25 skulle duga bra, kan tänka mig ett rum på 4-4,5* 6m

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/11/26 :  15:01:55  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag skulle inte vilja ha dem närmare än 2 m från bakvägg om jag skulle ha dem i mitt lyssningsrum. Dessutom behöver de minst ett flertal meters lyssningsavstånd på grund av att de är linjekällor och ger oregelbunden frekvensgån p g a interferenser mellan delar av membranet. Så ett 8 - 10 långt vardagsrum behövs (nu tog jag i). Och gärna helst minst 4 -5 m brett. Om man vill ha dem närmare bakvägg kan man experimentera med att absorbera bakväggen, men det kommer inte Martin Logan att hålla med om!
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2002/11/26 :  15:19:09  Show Profile Send Kreator a Private Message
Gillar du ljudet från ML så finns det inga alternativ!

Köp! Men glöm inte att dom är extremt kräsna på "rätt" kringutrustning!

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/26 :  15:39:11  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
de är torra å lyftiga, mysiga i klangen, men som sagt, kräver mkt från stärkeri...

Det allra bästa med dem är nog att de är så välupplösta på låga volumer.. det är sånt man stter å tänker på direkt... aaah blir det=)
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/11/26 :  16:04:26  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman
Elektrostater som ML har oftast låg verkningsgrad och svåra fasvinklar vilket medför att det krävs mycket kraftfull och välkonstruerad förstärkning. Därför så tror jag inte att just en Rotel effektförstärkare är det optimala. MvhKristofer

Elektrostater som ML har oftast låg verkningsgrad och svåra fasvinklar vilket medför att det krävs mycket kraftfull och välkonstruerad förstärkning. Därför så tror jag att just en Rotel effektförstärkare är det optimala.

Ej just så att Rotel är det optimala, jag bara vände lite på orden. Det finns massor av andra steg som också fungerar bra.

Men Rotel har ju mycket låg utimpedans (har mätt på RB-1080 och 1090). De tappar mycket lite utspänning vid nedlastning. RMB-1075 är säkert inte heller dålig i det avseendet. Annars är det ju bara att uppgradera till brutalgrymma RB-1090. Det finns däremot många andra slutsteg som har klart sämre "drivförmåga" än Rotel.

Hälsningar Johan Lindroos
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/11/26 :  16:12:12  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Robin Fischer

de är torra å lyftiga, mysiga i klangen, men som sagt, kräver mkt från stärkeri...

Det allra bästa med dem är nog att de är så välupplösta på låga volumer.. det är sånt man stter å tänker på direkt... aaah blir det=)

Har du läst om monster-monster martin logan i senaste High Fidelity (nr 8 2002)?

De skrev att man omedvetet spelade högre än vanligt, och dessutom inte märkte det. Detta på grund av renheten och det "speciella" ljudet har jag för mig.
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/26 :  16:29:42  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
j.persson, det är väldigt lätt att spela ganska högt med ML ja, låter rent hela tiden, å luftigt, så det blir inte "rakt på" ljud som ibland inte e gött alls..
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2002/11/26 :  21:34:47  Show Profile Send mats a Private Message
Tjena Va kul med så många svar..Jag har ju inte så stort lyssningsrum som kanske krävs :( (hade inte för mig att sontecs rum var så stort iochförsig nån som vet hur stort deras lyssningsrum är?) men har stort habegär på dessa Ascenter!! så läckra mmm.. vill ha vill ha vil ha :)....

Mats
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/11/26 :  21:48:22  Show Profile Send Nagra a Private Message
Synd att dom ska kosta så förbannat mycket, jag ska ha en sån när jag skaffat mig ett jobb (still a student).....så nu får man nöja sig med M-L wannabe....Mirage....

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2002/11/26 :  22:16:52  Show Profile Send mats a Private Message
Jo dom e dyra så frågan är ju ochså vad det finns för alternativ i den prisklassen...Är det några här som kollat? Jag har bara lyssnat till ml:erna i denna prisklass (lite ml oddesey men tyckte inte att det var någon större skillna mot ascenterna)
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2002/11/26 :  22:31:29  Show Profile Send Pelle a Private Message

Behåll dina Dynaudio 3.0 och uppgradera elektroniken istället (framför allt slutsteget, Tag McLaren torde det inte vara något fel på). Till 5.1 systemet tror jag nog att Contour centern rent klangmässigt passar bättre än Theater.

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/11/26 :  22:47:05  Show Profile Send drgreen a Private Message
Har hört ML (flera sorter) med rotelslutsteg..låter som diskanten helt försvinner-dålig kombo...
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/11/26 :  22:58:05  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

Jag skulle inte vilja ha dem närmare än 2 m från bakvägg om jag skulle ha dem i mitt lyssningsrum. Dessutom behöver de minst ett flertal meters lyssningsavstånd på grund av att de är linjekällor och ger oregelbunden frekvensgån p g a interferenser mellan delar av membranet. Så ett 8 - 10 långt vardagsrum behövs (nu tog jag i). Och gärna helst minst 4 -5 m brett. Om man vill ha dem närmare bakvägg kan man experimentera med att absorbera bakväggen, men det kommer inte Martin Logan att hålla med om!

En del i vad du säger håller jag med om, men några 2 meter tillbakväggen, nja det kan vi diskutera. De är designade för att stå 2-3 fot(ca 1 meter max) från bakväggen så jag tror nog inte att du får ett speciellt bra resultat i att ha de så långt fram. Däremot vore det idealiska att inte ha sidoväggar. Tyvärr har jag väldigt snålt om utrymme på sidorna så jag får inte ut det maximala av vad högtalaren kan prestera.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

zev
Starting Member

41 Posts

Posted - 2002/11/26 :  23:11:36  Show Profile Send zev a Private Message
Jag har ett stort lyssningsrum ca 53 kvm. Jag har Quad 606 effektsteg och McCormack försteg skulle kanske ML passa hos mig?
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/11/26 :  23:36:03  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by zev

Jag har ett stort lyssningsrum ca 53 kvm. Jag har Quad 606 effektsteg och McCormack försteg skulle kanske ML passa hos mig?

Det skulle jag tro det är mer en dubbelt så stort som jag har
Fast jag skulle nog kliva upp en modell i programmet

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2002/11/27 :  00:33:26  Show Profile Send pesa a Private Message
Jag har lyssnat pa Ascent ihop med en Krell 300iL i ett lyssningsrum pa 25-30kvm. Jag jamforde dem med ett par Vienna Acoustics Beethoven och ett par Sonus Faber Grand Piano i samma rum och i mitt tycke kom Ascenten till korta mot bada de ovriga. Som med allt annat ar det trots allt vad DU tycker som ar avgorande.

Jag vet inte vad Ascent kostar i Sverige men Du kan val nastan fa tag i ett par Sonus Faber Cremona for samma kostnad?

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/27 :  08:04:42  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
pesa, tror det var för klent stärkeri i vilket fall det där, trots krell, det är ju bara en intergrerad....
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/27 :  08:05:41  Show Profile Send ekman a Private Message
jag tror du har fel den krellen är rätt gott strömstark också...
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2002/11/27 :  08:06:16  Show Profile Send mats a Private Message
Vad har ni för slutsteg att rekommendera (5-kanaligt eller)??..
/Mats
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000