Author |
Topic  |
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 08:07:59
|
ekman, jag tror inte att det är tillräckligt, jag TROR inte att det är det.. de vill ha MASSA krut innan de kommer till sin fulla rätt! |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 08:09:41
|
krell=krut dock även i den lilla integrerade på 200w per kanal i 8ohm och såååååå otroligt kinkiga lär inte ML vara |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 08:22:28
|
Klart att det skulle funka med en Krell 300IL men det jag poängterar är att de kräver en del för att funka som bäst!
men de låter braaaaaaaaaaaaaa ändå skulle jag tro |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 08:26:55
|
det låter ju lite mer rimligt ja =) det lär ju funka ganska hyggligt med krellen även om d kanske funkar bättre med strömstarkare steg |
 |
|
Thomas
Teoism Audio AB

172 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 08:27:15
|
Hej ! Jag har under flera år kört ett par SL3:or med Quad II som förstärkeri med mycket gott resultat och som bekant har dessa inte hög uteffekt 
Mvh Thomas
quote: Originally posted by whiskyman
quote: Originally posted by mats
Hej!!
Jag har lyssnat på dessa på Sontec för ett tag sen (tror det var med audionet elektronik) och vart väldans imponerad..Jag har idag inte dåliga högtalare (dynaudio contour 3.0 med tag mclaren elektronik (rotel rmb-1075 poweramp). Och undrar vad era åsikter om dessa högtalare är (och vilka deras största konkurrenter kan vara i liknande prisklass (give or take 5 lopper eller nåt)..Tror ni ochså att dessa kan driva ok av rotel ampen?.Kan nämna ochså att jag hade tänkt att använda dessa i ett 5.1 system (om jag får råd någon gång)och kommer då förmodligen att köpa theater centern vad har ni för tankar om denna??
Tack på förhand /Mats
Elektrostater som ML har oftast låg verkningsgrad och svåra fasvinklar vilket medför att det krävs mycket kraftfull och välkonstruerad förstärkning. Därför så tror jag inte att just en Rotel effektförstärkare är det optimala. MvhKristofer
|
Live Long And Prosper ! |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 08:46:50
|
Jag har använt Martin Logan under flera år och hjälpt några stycken få till ljudet ur dem.
Man överdriver lätt deras avigsidor.
Har egentligen aldrig hört några förstärkare gå bet. Det handlar mer om hur mycket volym och attack man vill ha ut (och på vilken volym man vill ha denna attacken...)
Placeringsmässigt så funkar det med en knapp meter. Knoppens "luftiga kudde" har jag aldrig hört och då har ingen av de paneler jag installerat varit längre än 1,5 meter till bakvägg, en som funkade utmärkt med bra 3-D var ett par SL3, 80 cm från bakväggen, lätt invinklade. (apropå effekt drev han dem med ett rörsteg...)
Angående sidoväggar kan dessa paneler köras i mindre rum än vanliga högtalare, dvs man kan ha närmare till sidoväggarna. Deras begränsade spridning i sidled gör sidväggsreflexer till ett mindre problem. Basbekymret är ju dock samma förstås.
Alla högtalare låter skumt om man sitter för nära, det gäller även dessa paneler.
Någon som minns Maggisarna på Arken -00? Rum på 15 kvadrat, panelerna på en långvägg ca 40 cm till väggen bakom, lyssningsavstånd 1,8 meter....
Lät fantastiskt!
Ta av metallgittret framför bashögtalarna. (och skruva fast elementen om det behövs...)
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Mre
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 09:53:26
|
Jag kör mina Acsent med ett Rotel 985. Känns ganska segt. Skall till att köpa ett par script till bakkanalerna och funderar samtidigt på att köpa nytt förstärkeri. Behöver därför ett ( minst) med 5 kannaler. Har varit och kollat in förstärkare, bl a Krell showcase, Bryston, Arcam och Moon. Har någon erfarenheter av dessa och vad skall man satsa på. De kostar alla mycket pengar och jag har dåligt med möjlighet att testa då jag bor långt ifrån någon affär som säljer bra slutsteg. |
"all work and no play makes Jack a dull boy" |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 09:54:20
|
pjotr, Bryston å Krell e bra val... |
 |
|
Mre
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 10:10:21
|
Gissar nog att de båda funkar. Känns dock som om Bryston inte kommit med några nya steg på ett tag och Krell känns lite exklusivare. Vill verkligen hitta något som håller i längden. Viktigt är att stegen verkligen kan spela både musikalist och brutalt dvs både musik och film. Skall dessutom funka ihop med Lexicon DC-2.
Har någon andra förslag på bra steg så tar jag gärna emot dem. |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 10:20:29
|
pjotr, bryston har ju PRECIIIIS kommit med nya uppsättningar.. kolla lite.. |
 |
|
mats
Member

123 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 10:38:06
|
Har inte musical fidelity ett 5 kanaligt steg ochså för c:a 30.000 nån som har lyssnat på den??? Eller bryston 7bst eller vad den nu hette..Tror ni att ascenterna låter sämre med rotel rmb1075 än dynaudio contour 3.0 gör?..Jag menar man har ju planer på att flytta sen i framtiden och då ser man ju till att lyssningsrummet har plats för dessa och förstärkeri kan man ju uppgradera..Förresten kan man ju kanske köra ascenterna med något annat 2 kanaligt slutsteg och de bakre med roteln (eller är det en dum ide?) |
 |
|
mats
Member

123 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 10:40:59
|
Förresten är det någon som har testa med Ps Audio (ström fixare) av olika slag (eller bättre nätkablar) med ascenterna (ioch med att dom kopplas till strömuttag så borde väl det förbättra prestandan rätt mycket eller?? |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 10:42:32
|
Plinius har ett 5kanaligt ute nu ju... |
 |
|
mats
Member

123 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 10:43:50
|
Plinius känner jag inte till..Är det bra grejer? Vad kostar det? |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 10:46:48
|
Plinius är bra ja, låter bra, bra powah..
jag vet inte, kolla med www.sontec.se eller importören för plinius i sverige.. |
 |
|
Staffan
Member

714 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 10:54:12
|
Håller med om att Rotel inte ger så bra diskant ihop med ML.Körde ett 1090 ihop med ReQuest och det lät dovt,men med Advantage S250 blev det klarare. |
 |
|
Mre
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 11:38:53
|
Lyssnade på nya Pliniussteget hos Sontec i helgen. Det var inkopplat på deras ML. Det lät grymt bra. Steget har sex kanaler, är stort som ett hus men med spelar med massor av pondus. Lät ruggit bra och var snyggt som ... men det är för stort för min lägenhet, högtalarna tar ju sin plats. Pris var ca 60 000:-. |
"all work and no play makes Jack a dull boy" |
 |
|
mats
Member

123 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 11:57:02
|
Hua 60.000kr lite dyrt för mig (speciellt när högtalarna i sig kostar 57400kr...har dom liknande i 30.000 så kanske jag ska lyssna på det med ml:erna snart..Sen så ska man ju ha theater centern scripterna bak i framtiden och dom är ju inte gratis heller :). |
 |
|
Hifitrollet
Member

251 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 12:36:05
|
quote: Originally posted by Knoppen
quote: Originally posted by whiskyman Elektrostater som ML har oftast låg verkningsgrad och svåra fasvinklar vilket medför att det krävs mycket kraftfull och välkonstruerad förstärkning. Därför så tror jag inte att just en Rotel effektförstärkare är det optimala. MvhKristofer
Elektrostater som ML har oftast låg verkningsgrad och svåra fasvinklar vilket medför att det krävs mycket kraftfull och välkonstruerad förstärkning. Därför så tror jag att just en Rotel effektförstärkare är det optimala. 
Ej just så att Rotel är det optimala, jag bara vände lite på orden. Det finns massor av andra steg som också fungerar bra.
Men Rotel har ju mycket låg utimpedans (har mätt på RB-1080 och 1090). De tappar mycket lite utspänning vid nedlastning. RMB-1075 är säkert inte heller dålig i det avseendet. Annars är det ju bara att uppgradera till brutalgrymma RB-1090. Det finns däremot många andra slutsteg som har klart sämre "drivförmåga" än Rotel.
Hälsningar Johan Lindroos
Jag skulle inte REK Rotels produkter alls till ett par så fina högtalare. Speciellt inte RB 1090 som jag själv har ägt en gång i tiden. Slutsteget har som någon slags inbyggd loudnesfunktion,FYYYY: Inte heller så jättestabilt när man börjar att lasta ner det, helt OK ner till fyra omh, men sen baörjar det att krokna. Dessa burkar dippar väl ner till nästan ett omh, eller?
Kostar Ca 28000:- nytt. För dom pengarna finns det ett amerikanskt märke som jag inte kommer på vad det heter nu, nånting på Kre.. som är som skapt för dessa burkar som kostar lika MKT BEG. MVH |
 |
|
Hifitrollet
Member

251 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 12:40:19
|
quote: Originally posted by drgreen
Har hört ML (flera sorter) med rotelslutsteg..låter som diskanten helt försvinner-dålig kombo...
Som sagt, det funkar inte med stärkare som inte är stabila ner till ett omh och lägre. Den dippar ner till ett omh i diskanten. KÖP Krell om det ska funka bra ihop. |
 |
|
Kreator
Member

238 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 12:42:06
|
quote: Originally posted by ekman
krell=krut dock även i den lilla integrerade på 200w per kanal i 8ohm och såååååå otroligt kinkiga lär inte ML vara
Det är inte strömmen som är problemet med 300:an, det är att den ljudmässigt inte kommer i närheten av att göra Ascent rättvisa! 300i är en på tok för dyr och överskattad förstärkare! |
Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat! |
 |
|
emil
Member

586 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 12:54:00
|
det fanns en kille på hifimagasinet som sålde ett par begagnade Final 0.3 elektrostathybrider, jag vet inte hur de låter men nypriset är 25k hos sontec och han ville ha 8k. |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 13:05:01
|
Final är inte värda en fjärdedel av priset. |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 13:09:11
|
nu snackade vi inte krell kav300i utan 300il vilken kostar lika mkt som högtalarna och den skulle nog göra dom mer än rättvisa tror jag... |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 13:25:24
|
quote: Originally posted by Hifitrollet
quote: Originally posted by drgreen
Har hört ML (flera sorter) med rotelslutsteg..låter som diskanten helt försvinner-dålig kombo...
Som sagt, det funkar inte med stärkare som inte är stabila ner till ett omh och lägre. Den dippar ner till ett omh i diskanten. KÖP Krell om det ska funka bra ihop.
Krell e inte allt, Mark Levinson å Perreaux som Dole kör med funkar uuuuuutmärkt, låter bra som !"¤!"¤"!¤#.. ja.. bra helt enkelt..
men de ger ju 750W i 8ohm osså.. |
 |
|
Topic  |
|