HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva: VNV Nation - Matter + Form (710)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/03/06 :  21:50:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
VNV Nation - Matter + Form



Bolag: Subspace Com
Format: CD
Utgivning: 2005 April
Nummer PGM-CDCOM -23



VNV Nation bildades 1990 då Ronan Harris flyttade till England från Irland.
I London så släppe Harris 2 st egenproducerade vinyler. under slutet av 1990 så går flyttlastet till Toronto.
Här fortföljer arbetet i många år, som startade i London.

'94 så går flytten tillbaka till Europa där arbetet avslutas och så småning om hamnar på "ADVANCE & FOLLOW"
Mark Jackson kommer med som "Live-trummis".


Matter + Form är deras senaste skiva (även om det kommer en ny i April) och det är mitt första möte med VNV Nation (som står för "Victory not Vengeance".
För en som är uppväxt med synthpop under det glada 80talet, så var det inte svårt att känna igen en bekant bakgård.
Idag så är ju all musik uppdelad i sina fack. Jag antar att VNV Nation faller in under Electro/Industi. Det spelar ju dock ingen roll i vilket fack man hittar dem. Det viktiga är att man GÖR det
VNV Nation räknas som ett av de större aktiva synthbanden. Med all rätt.

Musiken är svängig synth med rätt trallvänliga strofer som backas up av mängder med effekter, svep och panoreringar. Att lyssna på denna skiva i lurar blir bitvis rätt jobbigt, då det som oftast ligger i antingen höger ELLER vänster kanal. Alternativt gärna panonreras snabbt mellan dem.
Även om alla lager av synthljud gör den lättsam, så finns det en dystrare ton som ofta bryter igenom, men som snabbt blir tillbaka trycka av nåt melodiskt. En skön ge och ta känsla.
Tro dock inte att detta är nån lätt popig synth, för det är allt i genom rätt tunga spår som vi bjuds med på.



De som är hemma med FLA och t ex svenska Covenant känner snabbt igen sig i musikstilen.
Även om inte alla spår innehåller sång, så känns spåren inte tråkiga även om ett visst monotont trancebeat skulle kunna bedöva 'en.

Det finns ett par riktiga guldkorn (musikmässigt) på skivan som jag måste rekommendera.
Chrome är skivans singelspår, med all rätt. Det är en listliggare på electrolistorna.
Arena och Endless skies är två andra spår med sång som är en bra väg in om man är intresserad av gruppen.


För de som är diggare av de lite lägre frekvenserna så finns det även nåt för de oxå.
Första spåret på skivan, som lämpligt heter "intro".
http://www.zalve.com/stuff/vnv_spec.jpg
Kolla gärna nivån först innan ni maxar BASARNA.


Skivan finns hos CDON och ginza till ett bra pris.
http://www.cdon.com/main.phtml?prod=472354&nav=908&navroot=902&page=product

Hemsida: http://www.vnvnation.com/

Mer musik i samma stil.

Covenant
Front line Assably

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2007/03/07 :  20:53:27  Show Profile Send K-man a Private Message
Dessa har jag inte hört talas om vad jag kan minnas, får nog kollas upp...låter som det skulle kunna vara gott att ha i hyllan!

...låter som bra motion för basregistret!

\\K-man
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/03/07 :  20:55:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tror det skulle kunna passa en FLA'are som dig K-man

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2007/03/07 :  21:01:10  Show Profile Send K-man a Private Message
Kan gott stämma! Får bli en beställning!

\\K-man
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/03/07 :  21:23:02  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
För 89:- får man nästan kalla det ett fynd,

NVN Nation gjorde 2005 tillsammans med FLA's sidoprojekt Coder 23 en tour i USA som var VÄL uppskattad.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/07 :  21:54:42  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
VNV Nation tycker jag har gjort en del gosigheter, men det bästa jag vet att de har tagit sig för är denna remix:
Das Ich - Destillat (VNV Nation mix)

En av världens flådigaste synth/ebm-låtar!

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2007/03/08 :  12:13:49  Show Profile Send short_cuts a Private Message
JAAA! Ronnie - kanske världens bästa låt i just den mixen!!!!!

Jag MÅSTE bra informera om att detta är kanske det bästa live-band jag någonsin sett (har sett dem 6 ggr och det har varit lika bra varje gång!!!!) Får ni chansen - SE DEM!

Deras bästa skiva (spec för de som inte är riktigt i "synth-branschen" ) torde vara 'Standing Burning Empires' alternativt 'Empires'

Deras nya 'Judgement' släpps om exakt 28 dagar

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2007/03/08 :  18:14:10  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Mycket bra skiva!!!
Kan inte annat än rekommendera denna.

Jag borde anat på Zalves lugg att det bor en liten synthare i honom...

Min VNVnation favorit är dock fortfarande Empires.

På Matter and form är min favoritlåt Lightwave.

Jag skulle vilja rekommendera Apoptygma Berzerks första 3-4 plattor till den som gillar VNV, framförallt Welcome to earth.

/P

(edit: rättade ett faktafel... Praise the fallen är dock fortfarande en bra platta den också...)

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!

Edited by - Tux on 2007/03/11 18:59:14
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/03/08 :  18:18:33  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Håller med, ruggigt bra skiva. Helt fantastisk röst som går in i märgen på mig...

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Dendron
Starting Member

16 Posts

Posted - 2007/03/09 :  10:08:04  Show Profile Send Dendron a Private Message
Hej

Kanske är självklart för alla men om man gillar VNV Nation och Apoptygma Berzerk så kan det var värt att undersöka även svenska Covenant.

För övrigt så använde jag Dark Angel med VNV från skivan Empires som en av mina "test" låtar när jag letade HiFi system här om året.

/Dendron
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/03/09 :  15:16:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tack Tux,
Fick just tipset om Apoptygma Berzerks straxt efter att jag hade lagut veckans skiva,'
Det blev så mycket snack, så vi började fundera på om vi inte skulle ha en synthträff

Covenant som jag la en rad om där uppe är oxå ett band kan kan tipsa om för de som inte hört dem,

VNV Nations kommande skiva finns att lyssna på, kolla deras hemsida,


Får ta och lyssna lite mer på de andra VNV skivorna...
Nu är det dags för lite fika,,,
Mer tips tack grabbar


...och, ni är väl med på en musikträff med synthmusik framöver ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/03/09 :  16:25:52  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
...och, ni är väl med på en musikträff med synthmusik framöver ?!


- GIVET!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/03/09 :  16:38:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Lysande Martinsson.
Vi får se vart den blir av. Låtar att inte glömma bort det.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2007/03/09 :  22:07:43  Show Profile Send K-man a Private Message
quote:
...och, ni är väl med på en musikträff med synthmusik framöver ?!


På!

\\K-man
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2007/03/10 :  10:55:58  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
VNV nation är dessutom mycket bra live. Jag har sett dom i Stockholm och de kan leverera riktigt bra. Jag uppskattar dock deras första skivor mer än det nya. Men det är en smaksak. Kul att se att lite "annorlunda" musik recenseras här på forumet

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2007/03/10 10:57:30
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2007/03/10 :  21:59:29  Show Profile Send short_cuts a Private Message
quote:
...och, ni är väl med på en musikträff med synthmusik framöver ?!

Count me in!

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

myskankan
Member

177 Posts

Posted - 2007/03/10 :  22:52:47  Show Profile Send myskankan a Private Message
quote:
...och, ni är väl med på en musikträff med synthmusik framöver ?!


Det skulle vara väldigt kul. Hoppas att det inte blir långt bort från där jag bor.

Nature never did betray the heart that loved her...

Nästan alla mina skivor Min anläggning
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2007/03/11 :  00:14:50  Show Profile Send short_cuts a Private Message
när vi ändå e på topic, så är ju sama och arvika kommande...
Det sista sama (med dålig line up men nog sista gången man kan se spock iaf ).
Arvika bjuder på ett par riktiga favoriter: Hocico och FLA
- inte att missa!!!

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

myskankan
Member

177 Posts

Posted - 2007/03/11 :  00:23:34  Show Profile Send myskankan a Private Message
quote:
när vi ändå e på topic, så är ju sama och arvika kommande...
Det sista sama (med dålig line up men nog sista gången man kan se spock iaf ).
Arvika bjuder på ett par riktiga favoriter: Hocico och FLA
- inte att missa!!!


Ja!! Arvika, kommer att bli mitt 6:e besök där om jag så ska åka själv dit. Portion Control ska också spela på festivalen och Apoptygma Berzerk.

Nature never did betray the heart that loved her...

Nästan alla mina skivor Min anläggning
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2007/03/11 :  15:28:43  Show Profile Send short_cuts a Private Message
vi e ett gäng som åker från Ljungby, Halmstad & GBG om du bor i närheten o behöver plats i bil (vi e dock inga tältare, så det blir hotell/vandrarhem f oss...)

Det planeras även för resa till Wave Gothic Treffen och Mera Luna i D!
Line up Mera Luna(hittills):
32 CRASH | ANGELS & AGONY | ANNE CLARK | BIG BOY | BLOODPIT | CLIENT | CULTUS FEROX | DEINE LAKAIEN UND DIE NEUE PHILHARMONIE FRANKFURT | DIORAMA | DIR EN GREY | DOWN BELOW | IAMX | IMPLANT | KRYPTERIA | MY DYING BRIDE | NOSFERATU | PROCEED | RABIA SORDA | SCHANDMAUL | SUICIDE COMMANDO | WELLE:ERDBALL |

Line up WGT (hittills):
45 Grave (USA) - :Golgatha: (D) first gig - Absolute Body Control (B) after 23 years reunited for a German premiere - Absurd Minds (D) - Adam (I) - Amatris (D) - Amorphis (FIN) - Angels & Agony (NL) - Angelspit (AUS) European premiere - Architect (D) - ASP (D) additional acoustic gig - Bella Donna (D) - Beloved Enemy (D) - Big Boy (S) - Breathe (D) - Cinema Strange (USA) - Conetik (N) - Coppelius (D) - Crematory (D) - Cruachan (IRL) - Der Fluch (D) - Dernière Volontè (F) - Dismantled (USA) - Diva Destruction (USA) - Dolor (D) - Dope Stars Inc. (I) - Dornenreich (A) acoustical gig - Eisbrecher (D) - Elegant Machinery (S) - Elster Silberflug (D) the legend from the seventies - Elusive (N) - Emilie Autumn (USA) - Felsenreich (D) - Fetisch:Mensch (D) venture of Oswald Henke - Fixmer / McCarthy (F/UK) - Frank The Baptist (USA) - Frankenstein (USA) - Front 242 (B) - Haggard (D) - Heimataerde (D) first gig - Heimstatt Yipotash (D) - I:Scintilla (USA) German premiere - In Strict Confidence (D) - Kiew (D) - Kosmic Horrör (D) - Krypteria (D) - Les Anges De La Nuit (USA) European premiere - Liquid Divine (D) - Lycosia (F) - Müllér Of Death (D) - Merlons Lichter (D) - Midge Ure (UK) the legendary voice of ULTRAVOX - Midnattsol (D/N) - Moonspell (P) - New Skin (UK) - Nim Vind (CDN) - Northern Lite (D) - Nvmph (S) - Occulture (D) - Orange Sector (D) - Potentia Animi (D) - Pride & Fall (S) - Primordial (IRL) - Proceed (D) - Psyclon Nine (USA) - Punto Omega (RA) - Pzychobitch (D) - Qntal (D) special performance with Estampie and guests - Rabia Sorda (MEX) - Reflexion (FIN) - Reliquary (USA) - Remember Twilight (D) - Rosa Crux (F) - Seabound (D) - Seelenfunken (D) - Shadow Reichenstein (USA) - Soman (D) - Subway To Sally (D) - Suicide Commando (B) - Suidakra (D) - Syria (D/S) - Tamtrum (F) - The Cassandra Complex (UK) - The Crimson Ghosts (D) - The Deep Eynde (D) - The Illusion Fades (GR) - The Killerheels (UK) - The Last Days Of Jesus (SK) - The Lovecrave (I) - The Promise (D) - The Pussybats (D) - The Retrosic (D) World premiere - This Morn` Omina (B) - Unter Null (D) - Unterart (D) - Untoten (D) acoustic gig - Vive La Fete (B) - Wolfenmond (D) - Zeraphine (D) - Zombina & The Skeletons (UK) -

Rabia Sorda (side project av sångaren i Hocico) spelar på båda - ett band jag verkligen rekommenderar om man gillar Skinny Puppy, SITD, Din_Fiv, Hocico och underbara Amduscia

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2007/03/11 :  18:57:22  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Är jag bara på rätt kontinent när det blir synth-träff så kommer jag.

Martinsson har ju för övrigt rätt anläggning för en sådan träff...

Ett annat band som också är att rekommendera i detta sammanhang är assemblage 23.




Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/03/15 :  21:06:11  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
wow, här händer det grejjer !

Mitt garage är nog lite trångt, men prylarna är mobila och jag ställer mer än gärna upp.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000