HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Nils Lofgren.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/03/15 :  00:43:36  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Lyssnade på hans liveplatta Acoustic Live. Har hört så mycket positivt om det och inte minst läst här om att den skall vara riktigt bra (såväl ljudkvalitetsmässigt som musikaliskt).

Nu har jag lyssnat igenom några låtar och har lust att kasta skivat ut genom fönstret. Karln har kopplat gitarren via en piezomik!! Jag har aldrig hört en så välrenommerad gitarrist spela med ett ljud så förfärligt!

Jag vill inte alls klanka ned på de som tycker mycket om musiken och/skivan men för mig var det den hittills största besvikelsen.

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/03/15 :  00:51:46  Show Profile Send HEGE a Private Message
Vad är det som gör ljudet så förfärligt (intresserad)? Gillar själv Acoustic Live skivan starkt även om den blivit söndespelad senaste åren på mässor och så vidare. Ifall han gör något fel verkar han fortstätta med det. När jag såg honom live lät det nämligen precis som Acoustic Live plattan.

mvh

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/03/15 :  02:10:08  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Det låter inte som en akustisk gitarr. Det låter som en piezomik, förfärlig diskant som verkligen förstör karaktären hos en akustisk gitarr. Vill man att det skall låta riktig akustisk gitarr så måste man mika ut gitarren. Helst med två mikrofoner, en kondensatormik vid 12'e band och en dynamisk mik vid ljudhålet närmare stallet.

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/03/15 :  04:46:02  Show Profile
Mera piezomiks till folket alltså, det låter ju alldeles wünderbar!!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

traveller
Member

132 Posts

Posted - 2007/03/15 :  05:28:08  Show Profile Send traveller a Private Message
Jag är beredd att hålla med MullBenkt här, gitarrljudet är uruselt.
Men jag gillar skivan i alla fall.

» Min anläggning
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/03/15 :  08:07:37  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Det låter inte som en akustisk gitarr. Det låter som en piezomik, förfärlig diskant som verkligen förstör karaktären hos en akustisk gitarr.

...och däri ligger lite av anledningen till att den är så poppis som demoskiva - en överdriven diskant som gör det lätt att få det att låta "detaljerat". Fast jag tycker den låter rätt OK ändå, självklart låter det inte som en gitarr låter rent naturligt, men det låter som många utmickade "trubadur-gitarrer" gör. Inget konstigt för publiken alltså. Men jag kan förstå om det retar en gitarrist.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/15 :  08:51:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ayn säger ganska vettiga saker där, tillsammans med att gitarren går via chorus o att Lofgren spelar med picks ger ett speciellt ljud.
Plocka bort tex choruset så hade klangen ändrats plus att han med stor säkerhet kör med Eq med.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/03/15 :  14:17:08  Show Profile Send HEGE a Private Message
Jaja men Nils är trots allt en nybörjare som inte vet vad han håller på med. Skämt och sido, tror nog har själv gillar ljudet och vill ha så, dvs. det är ingen slump eller pga. ovetande som det låter som det gör...
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/03/15 :  14:26:16  Show Profile Send HEGE a Private Message
En tanke slog mig även, måste en gitarr låsta just korrekt neutral gitarr för att det ska gå att lyssna på? I min värld håller många på att tweaka och mixtra med ljudet men så länge det funkar gör det mig inget.

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/03/15 :  17:14:11  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
quote:


quote:Det låter inte som en akustisk gitarr. Det låter som en piezomik, förfärlig diskant som verkligen förstör karaktären hos en akustisk gitarr.


...och däri ligger lite av anledningen till att den är så poppis som demoskiva - en överdriven diskant som gör det lätt att få det att låta "detaljerat". Fast jag tycker den låter rätt OK ändå, självklart låter det inte som en gitarr låter rent naturligt, men det låter som många utmickade "trubadur-gitarrer" gör. Inget konstigt för publiken alltså. Men jag kan förstå om det retar en gitarrist.


Men måste man ha överdriven diskant för att höra detaljerna? En piezomik tar inte in alla övertoner som gör att en gitarr låter som den gör, vilket resulterar i att den överdrivna diskanten egentligen beslöjar detaljerna. Färgar ljudet.

Köp hellre ett par Canton då och lyssna på riktigt inspelad gitarr, oavsett live eller studio.

johan, chorus och plektrum är inte direkt ovanligt bland gitarrister, och helst inte bland sologitarrister som spelar helt utan komp. Med chorus får man ju som bekant en upplevd större och blötare ljudbild.

EQn sitter i preampen på gitarren så visst använder han EQ. Men en sådan världsgitarrist hade väl kunnat bjuda på ett bättre ljud?

Är jag för kräsen?

Jämför med klassisk gitarr. Vill ni höra den träiga organiska tonen från ett nylonsträngat mästerverk, eller nasala toner från den massproducerade mikrofonen som sitter under stallbenet?
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/03/15 :  17:30:06  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Om du vill kan jag pm:a min adress så kan du skicka den till mig i stället för att kasta den

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/15 :  17:41:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
johan, chorus och plektrum är inte direkt ovanligt bland gitarrister, och helst inte bland sologitarrister som spelar helt utan komp. Med chorus får man ju som bekant en upplevd större och blötare ljudbild.



Jo jag vet för jag har spelat i 15 år ungefär
Chorus ger en diskant ökning o minskar det via Eq så försvinner mycket av effekten.
Med picks så menar jag Fingerpicks, ett plektrum per finger. Man får ofta ett annat ljud då dom ofta är lite böjda. Hur det är här vet jag däremot inte.

Men visst är ljudet från gitarren för briljant"

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/03/15 :  18:31:54  Show Profile Send HEGE a Private Message
quote:
Köp hellre ett par Canton då och lyssna på riktigt inspelad gitarr, oavsett live eller studio
Hänger inte riktigt med här...

MullBenkt:
Personligen tycker jag om diskanten på Acoutic Live plattan, den gör just att skivan får ett eget sound. Sedan om det är färgat och inte helt korrekt gör mig inget. Kan man inte lyssna på gitarrer som inte återges på ett korrekt sätt så bör man kanske hålla sig just till klassiska gitarrister som mikar ut som du efterfrågar...

mvh

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/03/15 :  19:44:02  Show Profile Send iroise a Private Message
Visst är diskanten speciell men om jag skiter i just det så är det en ganska jämn/bra platta som jag unnar Nils L. Han är ju inte världens mest jämna artist, han har släppt många skivor som aldrig nått ända fram, denna är på det sättet jämnare/bättre enligt mig. Tycker att han ingår i gänget J Hiat, W Zevon o A Stewart dvs artister som är magiska i vissa låtar men ofta tragiska på andra. Gillar skivan men lyssnade sönder den ganska fort och jag hade inte tagit med den vid nyköp.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/03/15 :  21:33:19  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
quote:
Jo jag vet för jag har spelat i 15 år ungefär
Chorus ger en diskant ökning o minskar det via Eq så försvinner mycket av effekten.
Med picks så menar jag Fingerpicks, ett plektrum per finger. Man får ofta ett annat ljud då dom ofta är lite böjda. Hur det är här vet jag däremot inte.

Men visst är ljudet från gitarren för briljant"


Fingerplektrum ja. Jag använder själv sådana väldigt mycket och de ger såklart en hårdare ton jämfört med vad en fingertopp och lite nagel skulle göra. Men trots detta och chorus och en klokt rattad EQ så tycker jag att det verkligen låter skit!

quote:
Hänger inte riktigt med här...

MullBenkt:
Personligen tycker jag om diskanten på Acoutic Live plattan, den gör just att skivan får ett eget sound. Sedan om det är färgat och inte helt korrekt gör mig inget. Kan man inte lyssna på gitarrer som inte återges på ett korrekt sätt så bör man kanske hålla sig just till klassiska gitarrister som mikar ut som du efterfrågar...



Det där om Canton var en överdrift.

Om du gillar diskanten på plattan så är det ju för väl Då kan ju du njuta av den till fullo, för han spelar otvivelaktigt BRA på plattan. Självklart kan man lyssna på gitarrer som inte återges på "rätt" sätt (eller, så nära som de är konstruerade för att låta).

Jag vänder på det istället: Varför måste jag begränsa mig till klassiska verk framförda på nylonakustisk gitarr om jag vill höra en riktig gitarr live?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000