Vi har en mer än 10 år gammal Sony-ministereo som nu har börjat dista/knastra nåt enormt när jag kör igång en CD. Det låter helt normalt när jag kör radio. Missljudet är inte av typen "dålig tracking" med knäppningar eller hopp utan som kraftig distorsion/knaster. Jag har inte en aning om vad detta kan bero på. Nån som har tips? Det är en bra liten anläggning med fin byggkvalitet (nästan bara tjockare metall och trä i elektronik och högtalare) så jag tänker inte bara langa ut den då de nya alternativen på el-kedjorna för det mesta är av betydligt sämre kvalitet.
Jag tycker det låter som om någon komponent börjar må lite dåligt? Nån konding eller nåt motstånd som tappat sugen? Tråkig lödning som ställer till det?
Inte lätt att svara på, men den har några år på nacken - så det är lätt att tänka åt det hållet. Inte till mycket hjälp...
Det är kanske svårt att med ögonen se om nån komponent börjar ge upp då om jag skruvar av chassit? En dålig lödning kanske jag skulle kunna fixa (om den är tillräckligt stor )
Skumt. Jag prövade igen lite senare och då fungerade den bra igen. Bytte skiva och besväret kom tillbaka. Det har visat sig att det dåliga ljudet kommer bara med vissa hembrända skivor!