HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Överdödare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/11/27 :  14:46:20  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Kollade in på Stereokompaniets hemsida. Där finns bilder på olika system. Såg atten del körde Cd12, Lp12 och klimax steg kopplade till Ninkor!! Kul att en så pass billig högtalare duger till de andra något dyrare prylarna.

Almost cut my hair

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/27 :  15:41:22  Show Profile Send yalpa a Private Message
Hehe, nog är det felprioriterat, men med rätt marknadsföring så kan man få folk att göra vad som helst.
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2002/11/27 :  15:54:39  Show Profile Send kurt a Private Message
Felprioriterat och felprioriterat
Dom har förmodligen inte plöjt ner en massa pengar i kablar utan lagt dom på bra elektronik.
Jag kan inte se något större fel i det.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/11/27 :  16:26:20  Show Profile Send Neodynium a Private Message
quote:
Originally posted by kurt

Dom har förmodligen inte plöjt ner en massa pengar i kablar utan lagt dom på bra elektronik.

Det kan jag....

Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2002/11/27 :  16:47:45  Show Profile Send kurt a Private Message
?????
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/27 :  16:48:54  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Så onödigt med dessa kabelkrig!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/11/27 :  16:57:44  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Håller med!!

Almost cut my hair

Edited by - kentkreitler on 2002/11/27 16:58:05
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2002/11/27 :  17:12:30  Show Profile Send dali a Private Message
*** Kliver raskt förbi kabeltjafset ***

Underskatta inte Ninka. Jag har läst flera omdömen om Ninka där den beskrivs som "Linn's best value for money" och som MYCKET bättre än Keilidh (som den ersätter prismässigt).

Din kan bi/-triwiras, bi-/triampas och drivas aktivt, så den har faciliteter som väl oftast hittas på bra mycket dyrare högtalare.

Prova själv ... med öppna öron.

(Jo, jag har själv Ninka.)

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---

Edited by - dali on 2002/11/27 17:13:46
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/27 :  17:15:15  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
och slutna ögon kanske

Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/11/27 :  17:26:19  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Hmm, det låter ju bra. Tycker även att Ninkan är en av de snyggaste högtalarna på marknaden. Lurar på Linn elektronik, kanske jag ska byta in mina electror...

Almost cut my hair
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2002/11/27 :  17:42:52  Show Profile Send kurt a Private Message
****** förlåt kabeltjafset, blev trött på tidigare tråd *******

Ninka är en mycket trevlig högtalare som visar på prestandan även hos dyr elektronik.
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2002/11/27 :  17:50:25  Show Profile Send erik a Private Message
Skit in, skit ut.

Blås på!
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2002/11/27 :  18:37:45  Show Profile Send kurt a Private Message
Precis
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/11/27 :  21:09:50  Show Profile Send Jadde a Private Message
mat in, skit ut = )
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/27 :  21:11:13  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Precis

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/27 :  23:07:20  Show Profile Send yalpa a Private Message
Nog fan är det felprioriterat med en cd som kostar 15ggr mer än högtalarna. Jag har hört kombinationen cd12 - Klimax - Ninka en massa gånger och visst låter det bra. Men jag hade gärna bytt ut Ninka och tagit in några trevliga högtalare i 100kkr klassen. Det är bara att inse att varken Linn eller nån annan kan trolla, bra komponenter kostar pengar. Att tro att Ninka är bäst i världen (efter Espek såklart) är inget annat än rent vansinne.

Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2002/11/27 :  23:30:54  Show Profile Send nalle a Private Message
En stilla undran. Vem i de tidigare inläggen hade påpekat att ninkan är bäst ivärlden?

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/11/27 :  23:51:55  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by kentkreitler

Hmm, det låter ju bra. Tycker även att Ninkan är en av de snyggaste högtalarna på marknaden. Lurar på Linn elektronik, kanske jag ska byta in mina electror...

Du kan väl inte mena allvar att Ninka skulle låta bättre än
JM Lab Electra 926, har jag mycket svårt att tro, med rätt elektronik är Electra en kanonhögtalare

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/11/28 :  00:05:20  Show Profile Send LCohen a Private Message
Låter helt underbart med ett sådant system kan jag påpeka.
Är man ute efter musiken och inte nån stor ljudbild att imponera polarna på vid fester så är cd12, klimax och ninka ett underbart system. det är röjigt minst sagt.. ninka är underskattad bara för att den är billig.. om linn hade satt prislappen efter prestandan (och inte produktionskostnad) så hade den säkerligen kostat upp mot en 100 lök om inte mer...

högtalares komponenter spelar mindre roll... högtalarens konstruktion och filter spelar mer roll...

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past

Edited by - LCohen on 2002/11/28 00:07:21
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/11/28 :  00:06:50  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by Neodynium

quote:
Originally posted by kurt

Det kan jag....

Så du tycker att det hade varit bättre att byta ut cdspelaren och förstärkaren och kastat pengarna på kablar för 100tusen?

Hur resonerar du så? Hör du ingen skillnad på elektroniken men på kablar?

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/28 :  01:13:43  Show Profile Send yalpa a Private Message
Nja 100lök för en Ninka är ju att ta i. Visst låter den bra, men den presterar knappast på den nivån på alla parametrar, bla ljudbliden. Vad gäller tydlighet och lätthet att följa med i musiken är den tex. inte överlägsen dynaudio contour 1.1, snarare likvärdig fast med djupare bas.

Däremot borde Linn fixa en golvare som använder samma diskanter som Komri + Ninkas basar och låda, fast i förbättrad form. Då skulle man fått en grym högtalare, som hade varit värdig att hängas på silverprylarna. Dessa skulle passat perfekt i en lägenhet, alla vill/kan ju inte bo i villa.
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/11/28 :  02:30:43  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

Nja 100lök för en Ninka är ju att ta i. Visst låter den bra, men den presterar knappast på den nivån på alla parametrar, bla ljudbliden. Vad gäller tydlighet och lätthet att följa med i musiken är den tex. inte överlägsen dynaudio contour 1.1, snarare likvärdig fast med djupare bas.

Däremot borde Linn fixa en golvare som använder samma diskanter som Komri + Ninkas basar och låda, fast i förbättrad form. Då skulle man fått en grym högtalare, som hade varit värdig att hängas på silverprylarna. Dessa skulle passat perfekt i en lägenhet, alla vill/kan ju inte bo i villa.

skulle gärna lyssna på den högtalare som är bättre än ninka på musikalitet/tajthet. Har bara hört två, espek och komri

Komridiskanter med ninkabas... hrm.. det blir flera diskanter då.. snedfördelning prismässigt vad gäller element.. vad nu det betyder..

vill du ha nåt bättre än ninka.. ta espek...

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/28 :  03:10:27  Show Profile Send yalpa a Private Message
Musikalitet blir ju svårt, men tighthet går att fixa, allt handlar om kraft. Sen handlar det delvis om vilken slaglängd elementen har, Ninka rör sig en del, men inte över +/-5mm, mina Scanspeak klarar +/-1cm, klart att de aldrig kan låta lika tight med samma förstärkare.

Jag tycker att musikalitet siter mer i elektroniken, högtalarna kan gärna vara lite förlåtande. Ibland låter Ninka lite vasst nere hos J och jag är allergisk mot sånt. Däremot håller jag med om när han säger att det är inspelningens fel.

Jag skrev att de måste förbättra både basar och låda i Ninka om Komridiskanterna ska på, det finns säkert nåt sätt att göra det på. Sen behöver de inte använda sig av de diskanterna, de kan ta vad som helst. Bara det blir en trevlig liten golvare som passar i en lägenhet, marknad finns garanterat.
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2002/11/28 :  08:55:34  Show Profile Send erik a Private Message
quote:
Originally posted by LCohen

högtalares komponenter spelar mindre roll... högtalarens konstruktion och filter spelar mer roll...

Exakt.

Blås på!
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/11/28 :  09:03:55  Show Profile Send s.m.f a Private Message
quote:
Originally posted by erik

quote:
Originally posted by LCohen

Exakt.

hmm en högtalares konstruktion och filter är ju grundat på komponenterna så här motsäger ni er själva å det grövsta....

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/11/28 :  09:08:20  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"högtalarens konstruktion och filter spelar mer roll..."

Ivarje fall något som jag helt och fullt håller med dig om, oavsett om jag har Linn-anläggning, eller ej. MvhKristofer
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000