Author |
Topic  |
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 09:25:05
|
quote: Originally posted by LCohen
quote: Originally posted by Neodynium
quote: Originally posted by kurt
Felprioriterat och felprioriterat Dom har förmodligen inte plöjt ner en massa pengar i kablar utan lagt dom på bra elektronik. Jag kan inte se något större fel i det.
Det kan jag....
Så du tycker att det hade varit bättre att byta ut cdspelaren och förstärkaren och kastat pengarna på kablar för 100tusen?
Hur resonerar du så? Hör du ingen skillnad på elektroniken men på kablar?
Jag resonerar att hela kedjan måste vara bra.... för mig känns det vansinnigt att köra en flera hundratusen+ kronors anläggning med skräp kablage. Enligt min erfarenhet så kan man inte få fram allt ur sitt system utan ett riktigt bra kablage....
|
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 11:20:39
|
Felprioriterat och felprioriterat Dom har förmodligen inte plöjt ner en massa pengar i kablar utan lagt dom på bra elektronik. Jag kan inte se något större fel i det.
Det kan jag....
Så du tycker att det hade varit bättre att byta ut cdspelaren och förstärkaren och kastat pengarna på kablar för 100tusen?
Jag resonerar att hela kedjan måste vara bra.... för mig känns det vansinnigt att köra en flera hundratusen+ kronors anläggning med skräp kablage. Enligt min erfarenhet så kan man inte få fram allt ur sitt system utan ett riktigt bra kablage....
Nej ,det är klart, men att skaffa väldigt dyrt kablage är ofta som att "skjuta mygg med kanon". Varför kommer det sig annars som så att de som läst mycket inom elektronik tycker att kablar har en så liten roll i musikåtergivningen? MvhKristofer |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 11:24:00
|
quote: Originally posted by whiskyman
Det kan jag....
Nej ,det är klart, men att skaffa väldigt dyrt kablage är ofta som att "skjuta mygg med kanon". Varför kommer det sig annars som så att de som läst mycket inom elektronik tycker att kablar har en så liten roll i musikåtergivningen? MvhKristofer
Detta skall inte läsas som att det inte är någon skillnad mellan olika kablar, utan snarare som så att det är ofta stora kostnadspåslag beträffande kablar. MvhKristofer |
 |
|
Siffernisse
Member

276 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 13:43:37
|
[/quote]
skulle gärna lyssna på den högtalare som är bättre än ninka på musikalitet/tajthet. Har bara hört två, espek och komri
vill du ha nåt bättre än ninka.. ta espek... [/quote]
höööörreedu Lcohen!
Har funderat på att köpa Espek, men pga mitt lilla rum(ca 20m^2) och att mina aktiva Ninkor låter såå bra!, så tvekar jag. Har varit och lyssnat i butik på Espek och ninka(passiva) och jag tycker att i ett litet lyssningsrum så är inte skilnaden så stor, Espek har lite bättre mellanregister, men kan på vissa skivor få en lite besvärande bas.(för mycket!), men i ett större lyssningsrum så vinner Espek.
Doch tycker jag att mina aktiva ninkor(hemma hos mig) låter klart bättre än passiva espek(Lyssningsrum i butik),svårt att jämföra så, ja vet! Jag har dock aldrig hört aktiva Espek, och om jag skulle köpa ett par Espek, skulle jag driva dem aktivt!
Eftersom du har gått samma väg aktiva ninkor --> aktiva espek , kanske du kan redovisa dina erfarenheter/intryck.
mvh/ siffernisse
ps 5103:an är riktigt fet! snacka om att poletten föll ner!
|
 |
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 14:26:45
|
quote: Originally posted by yalpa
Musikalitet blir ju svårt, men tighthet går att fixa, allt handlar om kraft. Sen handlar det delvis om vilken slaglängd elementen har, Ninka rör sig en del, men inte över +/-5mm, mina Scanspeak klarar +/-1cm, klart att de aldrig kan låta lika tight med samma förstärkare.
Jag tycker att musikalitet siter mer i elektroniken, högtalarna kan gärna vara lite förlåtande. Ibland låter Ninka lite vasst nere hos J och jag är allergisk mot sånt. Däremot håller jag med om när han säger att det är inspelningens fel.
Jag skrev att de måste förbättra både basar och låda i Ninka om Komridiskanterna ska på, det finns säkert nåt sätt att göra det på. Sen behöver de inte använda sig av de diskanterna, de kan ta vad som helst. Bara det blir en trevlig liten golvare som passar i en lägenhet, marknad finns garanterat.
ninka är väl en trevlig liten golvare? vill du ha mer finns som sagt espek |
"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past |
 |
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 14:28:14
|
quote: Originally posted by s.m.f
quote: Originally posted by erik
högtalares komponenter spelar mindre roll... högtalarens konstruktion och filter spelar mer roll...
Exakt.
hmm en högtalares konstruktion och filter är ju grundat på komponenterna så här motsäger ni er själva å det grövsta....
komponenterna i sig har mindre betydlse.. sättet man tillämpar komponenterna på är viktigare.. inte alls en motsägelse..
eller menar du att det viktiga är att ha bra komponenter så spelar det mindre roll hur man använder dessa? |
"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past |
 |
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 14:36:35
|
quote: Originally posted by Siffernisse
höööörreedu Lcohen!
Har funderat på att köpa Espek, men pga mitt lilla rum(ca 20m^2) och att mina aktiva Ninkor låter såå bra!, så tvekar jag. Har varit och lyssnat i butik på Espek och ninka(passiva) och jag tycker att i ett litet lyssningsrum så är inte skilnaden så stor, Espek har lite bättre mellanregister, men kan på vissa skivor få en lite besvärande bas.(för mycket!), men i ett större lyssningsrum så vinner Espek.
Doch tycker jag att mina aktiva ninkor(hemma hos mig) låter klart bättre än passiva espek(Lyssningsrum i butik),svårt att jämföra så, ja vet! Jag har dock aldrig hört aktiva Espek, och om jag skulle köpa ett par Espek, skulle jag driva dem aktivt!
Eftersom du har gått samma väg aktiva ninkor --> aktiva espek , kanske du kan redovisa dina erfarenheter/intryck.
mvh/ siffernisse
tjaå.. espek är mer dynamisk.. även om du spelar riktigt HÖGT så låter den aldrig ansträngd. och jag brukar spela HÖGT... :).. sen är den tydligare, renare.. ja du vet, det vanliga bättre-sämre.. musikalitet och så...
Sen är det också även en högtalare för "andra" lyssnare också.. den har även bättre hifi-parametrar som man inte brukar förknippa med linn, perspektiv och sådant. men det är inte det som är det riktigt bra med den. Utan det är ju det musikaliska... sen går den djupare i basen också.... vissa låtar kan ge roliga effekter i byxbenen.. :)
om du gillar 5103 så ska du höra Klimax Kontrol.. DEN är underbar.. har den dock inte :( |
Edited by - LCohen on 2002/11/28 14:38:17 |
 |
|
Siffernisse
Member

276 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 15:37:49
|
quote: Originally posted by Siffernisse
om du gillar 5103 så ska du höra Klimax Kontrol.. DEN är underbar.. har den dock inte :(
humm.. var och hörde klimax kontrol med cd12, klimax twin o Espek, lyssnade på några Nick kave låtar, när jag kom hem satte jag på samma skiva, men jag kunde knappt kännaigen låtarna. 
hörde också det nya slutsteget 2250, och det lät mycket bra, kanske byter jag ut mina lk140:or före jag byter högtalare.
mvh/ siffernisse |
 |
|
Pipes
Member

591 Posts |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 16:58:06
|
Linn gör helt ok högtalare i mitt tycke. Ninkan/Espek står sig bra i deras prisklass. Men att de skulle kunna konkurera med långt dyrare högtalare håller jag inte alls med om, även då det gäller ”musikalitet/tighthet”. Den där äldre Linn högtalaren med oval bas var dock en riktig besvikelse då jag hörde den i ett aktivt system, lät allt annat än prisvärt. |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 17:22:22
|
"Den där äldre Linn högtalaren med oval bas var dock en riktig besvikelse då jag hörde den i ett aktivt system, lät allt annat än prisvärt."
Kan det vara Keltik du menar? Det var Linns dåvarande flaggskepp. Kostade 96000 när den slutade säljas vill jag minnas. Jag har lyssnat en hel del på dem och ljudet känns på något vis väldigt imponerande, även om man har en känsla av att det inte är sista ordet vad gäller ofärgad återgivning. |
 |
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 18:36:32
|
Har man Ninka behöver man iaf inte känna att det är akut att uppgradera högtalarna om man satsar större pengar på elektronik. De spelar det de får, men visst är Espek en fantastisk uppgradering.
Är mycket nöjd med mina trots att jag fortfarande kör de passivt. Letar som en tok efter två begagnade klout, sen är det dags! |
 |
 |
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 18:56:32
|
Fördelning av flis? När jag hört stora och groteskt dyra högtalare blir jag oftast otroligt besviken. Pipe-dreams tog priset, en vanlig TV låter bättre. Mycket bygger nog på förväntningar och visuellt intryck. Däremot är det lätt att bli imponerad av små högtalare men grotesk elektronik. Aktiva Linn Kan med 4 NAP 135 är något i hästväg. Diskussionen om bas och flytta luft blir patetisk.
/Erik |
Blås på! |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 20:54:51
|
quote: Jag resonerar att hela kedjan måste vara bra.... för mig känns det vansinnigt att köra en flera hundratusen+ kronors anläggning med skräp kablage. Enligt min erfarenhet så kan man inte få fram allt ur sitt system utan ett riktigt bra kablage...
Jag håller med, hela kedjan måste vara så bra som möjligt och man ska inte använda skräpkablage. Men vad är det som säger att bra kablar måste vara dyra bara för att dom finns i signalvägen? Kan ju vara så att det är relativt billigt att åtgärda ett fel eller eliminera en kompromiss hos en kabel jämfört med en CD-spelare eller högtalare, kanske. |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 21:20:29
|
priserna på kablar sätts nog ofta inte efter kostnaden att bygga den till skillnad ifrån med högtalare osv däremot så sätter man ju priserna efter hur bra dom står sig mot konkurrensen därför ÄR ju de facto en dyrare kabel OFTAST bättre än en billigare dylik...
ps vissa dyrkablar är svindyra att konstruera också typ kimber modell22 och nordost valhalla |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 21:35:32
|
Det är väl fortfarande inget som säger att andra lika bra kablar måste vara dyra bara för att kimber mfl har 800% marginal väl? Marknaden för billig och lika bra kabel fast med mindre marginal borde ju vara tillräckligt stor för att man ska kunna tjäna på det tycker man, eller handlar det mest om marknadsföring? Sen kan man ju diy . |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 21:40:48
|
vänligen välj EN kimberkabel som har så stor marginal? annars vänligen kom inte med så idiotiska uttalanden... |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 21:47:05
|
Tack, vad är det som var idiotiskt? Så säger man inte! Dementera med bevis eller ta tillbaks! Fö så finns det inget som heter 800% marginal. Det var överdrift. Marginalen kan högst vara 100%, alltså om kostnaderna är gratis. |
 |
|
kurt
Member

219 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 07:53:44
|
Vad är det som gör att LINN elektronik låter såå bra med relativt billiga kablar? När annan elektronik tydligen behöver svindyra för att komma till sin rätt. Jag fattar det inte. |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 08:17:09
|
"priserna på kablar sätts nog ofta inte efter kostnaden att bygga den till skillnad ifrån med högtalare osv däremot så sätter man ju priserna efter hur bra dom står sig mot konkurrensen därför ÄR ju de facto en dyrare kabel OFTAST bättre än en billigare dylik..."
För det första är det inte helt lätt att definiera bättre (annat än ur teknisk signalöverföringssynpunkt, förstås, men jag misstänker att det inte är det du syftar på ), för det andra brukar även de som anser att kablar har stor betydelse hävda att kablars prestanda är synnerligen systemberoende, så hur jämför man egentligen? Det går faktiskt inte ihop. Att utifrån en subjektiv definition av bra/dåligt dra generella slutsatser om kablars - eller något annats - prestanda går bara inte. |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 10:18:38
|
quote: Originally posted by ekman
priserna på kablar sätts nog ofta inte efter kostnaden att bygga den till skillnad ifrån med högtalare osv däremot så sätter man ju priserna efter hur bra dom står sig mot konkurrensen därför ÄR ju de facto en dyrare kabel OFTAST bättre än en billigare dylik...
ps vissa dyrkablar är svindyra att konstruera också typ kimber modell22 och nordost valhalla
Hej Ekman, vet du vad Nordost Valhalla kostar? Funderar på att uppgradera mina Ixos mot Valhalla. Ixos var en kabel som jag fick från HifiConsult när jag köpte mina Saturnus. MvhKristofer |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 10:38:09
|
Jag kan ha fel men jag har för mig att ett par valhalla går lös på 70000 eller nått sånt. |
 |
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 10:41:54
|
skulle gärna lyssna på den högtalare som är bättre än ninka på musikalitet/tajthet. Har bara hört två, espek och komri
Komridiskanter med ninkabas... hrm.. det blir flera diskanter då.. snedfördelning prismässigt vad gäller element.. vad nu det betyder..
vill du ha nåt bättre än ninka.. ta espek... [/quote]
Oj LC
Låter Ninka sämre än Komri! Varför denna tråd då???? Mvh Kenth
   |
 |
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 10:43:13
|
quote: Originally posted by s.m.f
quote: Originally posted by erik
högtalares komponenter spelar mindre roll... högtalarens konstruktion och filter spelar mer roll...
Exakt.
hmm en högtalares konstruktion och filter är ju grundat på komponenterna så här motsäger ni er själva å det grövsta....
komponenterna i sig har mindre betydlse.. sättet man tillämpar komponenterna på är viktigare.. inte alls en motsägelse..
eller menar du att det viktiga är att ha bra komponenter så spelar det mindre roll hur man använder dessa?
nej det sa jag aldrig, men det förmodar jag du redan visste... |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 10:50:51
|
quote: Originally posted by Rebo
Jag kan ha fel men jag har för mig att ett par valhalla går lös på 70000 eller nått sånt.
Vilken längd talar vi om här? MvhKristofer |
 |
|
Topic  |
|