HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Överdödare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/11/29 :  10:55:41  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

priserna på kablar sätts nog ofta inte efter kostnaden att bygga den till skillnad ifrån med högtalare osv däremot så sätter man ju priserna efter hur bra dom står sig mot konkurrensen därför ÄR ju de facto en dyrare kabel OFTAST bättre än en billigare dylik...

ps vissa dyrkablar är svindyra att konstruera också typ kimber modell22 och nordost valhalla

Hej Ekman!

Du säger att de facto så är oftast dyrare kablar bättre än billiga.
Varför är det INTE alltid så?
Vad ligger tillverkningspriset på kimber 1122 eller Nordost Valhalla, är det mer än 1000- 2000 kr för materialet tror du?
Har gör Linn rätt tycker jag när de prioriterar elektroniken framför alla kabel, sten, kon tweeks etc.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

JaLa
Member

92 Posts

Posted - 2002/11/29 :  11:19:03  Show Profile  Visit JaLa's Homepage Send JaLa a Private Message
Men hallå!
Tillverkningspriset har inget med priset på produkten att göra. Det finns stora seriösa företag som lägger ner tusentals med mantimmar på utveckling och utrustning för miljontals pengar. Det är det, du får betala för. Jag har väldigt svårt att förstå, att folk tror att man kan sitta och bläddra i Elfakatalogen och sen konstruera den perfekta kabeln. Hur många timmar tror du kimber/Nordost lagt ner på utveckling, vad har inte det kostat? Vem ska betala det?

MVH
Janne
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/11/29 :  11:40:19  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

quote:
Originally posted by Rebo

Jag kan ha fel men jag har för mig att ett par valhalla går lös på 70000 eller nått sånt.

Vilken längd talar vi om här? MvhKristofer

Åandra sidan så tycker jag att 70 000:- för en kabel även om den är lång, möjligtvis, är för mycket. MvhKristofer
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/11/29 :  11:42:52  Show Profile Send Jadde a Private Message
Varför urartar alla debatter alltid kring dessa kabelfrågor???

Edited by - Jadde on 2002/11/29 11:43:11
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/11/29 :  13:07:28  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Jag tror att det är en väldigt känslig fråga. Många känner nog att de måste försvara sina dyra kablar. Jag tycker att det kvittar. Det är ballt med människor som vågar satsa på sin tro. Har inget emot dem lika lite som jag har något emot de som köper billiga kablar eller bygger själv. Jag tror faktiskt att man kan handla ur Elfa och bygga en väldigt bra kabel. Om man har kunnadet...
Visst räknas väl R&D in produktionskostnaden?

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/29 :  14:01:38  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Det finns stora seriösa företag som lägger ner tusentals med mantimmar på utveckling och utrustning för miljontals pengar."

Gör det verkligen det? Kan man vara helt säker på att det inte rör sig om skicklig marknadsföring?
Go to Top of Page

JaLa
Member

92 Posts

Posted - 2002/11/29 :  15:25:17  Show Profile  Visit JaLa's Homepage Send JaLa a Private Message
Vad kostar det att skaffa sig kunnandet eller hur lång tid tar det?

Så hela kabelindustrin är en komplott, hifi tidningarna är köpta och vi konsumenter är lättlurade. Så du tror inte att kabelfirmorna strävar mot bättre och bättre kablar och att dom tävlar mot varandra om dom bästa kablarna.

Jag ser inget fel i att köpa dyra eller billiga kablar, det får du som konsument välja efter tycke och smak. Men jag tror att du får vad du betala för och att du aldrig kan jämföra en Ferrari mot en Folka.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/29 :  16:19:04  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag tycker inte man kan jämföra bilar mot hifi. Nästan alla föredrar nog Ferrari framför Folkan, men det är inte alls lika säkert att alla föredrar ett 80k rörsteg från Cary framför ett 10k transistorsteg från Rotel.

Det är helt klart mycket lättare att sätta ett överpris på en hifi produkt jämfört med en bil, då det är lättare som kund att bedöma om bilen är värt sitt pris eller inte. Visst är det ofta så att man får det man betalar för. Men inom hifi finns det många undantag.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/29 :  16:40:20  Show Profile Send Magnuz a Private Message
" Vad kostar det att skaffa sig kunnandet eller hur lång tid tar det?

Så hela kabelindustrin är en komplott, hifi tidningarna är köpta och vi konsumenter är lättlurade. Så du tror inte att kabelfirmorna strävar mot bättre och bättre kablar och att dom tävlar mot varandra om dom bästa kablarna."

Jag tror att de tävlar mot varandra om de bästa kunderna. Det behöver inte röra sig om någon komplott eller ens lurendrejeri (jag har inte så mycket till övers för konspirationsteorier), däremot förstår jag inte hur man å ena sidan kan hävda att kablars prestanda bäst utrönas genom subjektiv bedömning (jag tycker det låter bra, alltså är det bra) medan man samtidigt hävdar att kabeltillverkarna strävar mot bättre kablar i någon (förmodat) objektiv mening. Definiera "bättre", tack!

Go to Top of Page

JaLa
Member

92 Posts

Posted - 2002/11/29 :  17:10:50  Show Profile  Visit JaLa's Homepage Send JaLa a Private Message
Jag tror att varje kabeltillverkare har ett ljudideal som man strävar mot. När man ska släppa en ny modell, så sätter man upp ett antal mål som man vill uppnå. Man har en referencegrupp som talar om när målen är uppfyllda. Då kan kabeltillverkaren säga att han har gjort en bättre kabel utifråns hans ljuideal. Men sen är det upp till dig och avgöra om kabeln är bra för dig och det kan du bara göra med hjälp av att lyssna hemma hos dig.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/29 :  17:18:59  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Men sen är det upp till dig och avgöra om kabeln är bra för dig och det kan du bara göra med hjälp av att lyssna hemma hos dig."

Följaktligen är det ganska svårt att påvisa något generellt samband mellan kablars pris och deras kvalitet, mätt enligt den metoden.
Go to Top of Page

metamorphos
Starting Member

41 Posts

Posted - 2002/11/29 :  17:25:45  Show Profile Send metamorphos a Private Message
Någon som har bild på Linn Ninka eller var det Ninkor?
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/29 :  17:41:04  Show Profile Send nin a Private Message
Det är helt klart mycket lättare att sätta ett överpris på en hifi produkt jämfört med en bil, då det är lättare som kund att bedöma om bilen är värt sitt pris eller inte.

Jaså? Så är 180 000kr ett överpris på Sonus faber Amati homage? Den lär ta en BRA tag att bygga ihop, träarbetet, alla 100-tals, kanske 1000-tals timmar att utvecka denna högtalare. Vi ser ju i Coltrane artikeln att det tog 3 år!! för han att utveckla den högtalare!
Jag anser att det är lika lätt att ta ett överpris på en Ferrarri för 1,6 miljoner som en högtalare för 180 000kr.
Jag gjorde en jämförelse på en annan sida. Jag hörde att det kostade Saab över 4 MILJADER kr att utveckla en ny bil modell. Dom pengarna ska tillbaka och läggs på varje bil. Nu så säljer man ganska många bilar så det blir inte så himla mycket för varje bil.
Linn när dom utvecklade CD12:an så satt dom en grupp killar på detta på heltid. Jag minns inte hur många dom var men det var en del, och dom startade ifrån grunden. Det tog över 1 år (om det nu inte var över 2 år, minnet sviker). Detta kostar också en satans massa pengar, men skillnaden är att varje kund får betala desto mer i utveckligs kostnader i % när han köper CD12 eftersom dom säljer ju inte 10 000 tals. Man måste ha sådana saker i beräkningen.
Som t ex Rockport's skivspelare sirus III. Den kostar 73 500US$!! Det är satans massa och borde vara grymt överpris? Nja, det var snarare så att matrialet är så dyrt och har sådana små toleranser att bara det kostar nästan 30 000US$. Att spelaren tar närmare 6 månader att få efter beställningen talar ju också för att det är inte bara att slänga ihop den.
Så vad är för dyrt? Jag anser att dubbelt så mycket som matrialet, kostnad att sätta ihop, och utvecklings kostnader är ett MYCKET bra pris. Dom flesta saker ligger nog mer runt 1/3, 1/4 i kostnad vs pris. Men är det 1/5 och över så är det ocker IMHO.
Tror ni att en chips påse kostar 18 kr att göra?

Edited by - nin on 2002/11/29 17:43:17
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/11/29 :  18:24:47  Show Profile Send brumel a Private Message
Någonstans tidigare - innan den här förvirrade debatten om prisvärdhet på kablar handlade det om dyr elektronik på inte fullt så dyra högtalare.
Det är ju helt i sin ordning att dyr elektronik låter bättre oavsett vad man lastar på slutet. Att Ninka låter ruskigt bra för pengarna är det nog få som kan betvivla.
Ninkan är ju en sluten konstruktion eller infinit baffel som det också heter. Att den låter tight och musikaliskt kanske beror på högt q värde i förhållande till ekvivalent volym, vas alltså (har inga ts-data på Linn basar, nån annan som har?). 0,5 cm xmax var det nån som sa eller menade. I en större låda hade det nog varit bra med högre värde.
Det gör att Ninka trivs bäst med rejäla förstärkare men klarar sig med mindre.
Basen spelar heller inte under 40 hz. Linn är kloka nog att skära bort avgrundsbasen då den skulle seka ner högtalaren eller åtminstone driva upp priset rejält.
mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/29 :  18:34:49  Show Profile Send Rebo a Private Message
nin: Jag sa inte att om det är dyrt pris så är det alltid överpris. Jag sa att det var lättare att ta överpris jämfört med bilar. Men frågan är ju t.ex. hur många fler cd12:or de hade sålt om de sänkt priset? För själva komponenterna i den är inte så dyra, jämfört med t.ex. chords 64 dac.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/29 :  18:35:53  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
sluten konstruktion eller infinit baffel som det också heter

"Infinite baffle" betyder att lådan har mkt stor volym, minst 10ggr högre än elementets vas. När man använder källaren som högtalarlåda t.ex. Till skillnad från basreflexlådor så ger en större sluten låda med lägre q tightare bas än en mindre, alltså bättre transientrespons. En för liten sluten låda med för högt q låter mindre tight och mera "boomigt", t.ex. billiga element med svaga magneter.
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2002/11/29 :  18:55:38  Show Profile Send kurt a Private Message
När kabeltjafset är här igen kan jag inte hålla mig:
Som någon skrev i tidigare tråd:
För Revel betyder kabeln 90% för bra bas.
(Ja, jag vet att 90% bara är en beskrivning av stor skillnad)
men ändå basen: 20-200 Hz, inga skin-effekter, lite beroende av kabel induktans och kapacitans.
Jämför en normal kabel LINN K400 eller Supra med tråden i delningsfiltrets spolar.
Hur kan man påstå att nått dyrt åbäke på ett par meter kan betyda så mycket.
Vem är det man lurar?

Käre Kurt. Du har fått allting om bakfoten. Inklusive att du själv sitter på någon form av "sanning". Titta först på vad som verkligen sagts. Skriv sedan ett svar där du delger oss andra din uppfattning. Repeterar: uppfattning.

här är det du citerar: ""med Suprans tveksamma baskvalitet får du inte ut 10% av Revelens kapacitet i det registret. Då kan vi ju snacka om pengar i havet.....""

Jaha, en ö, Kreta så klart!
Nä, Australien. Jaja, det är ju nära....
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/29 :  19:23:22  Show Profile Send ekman a Private Message
du är bara sur för astt linn inte har dyra högtalarkablar =) hade dom haft det så hade du köpt dom... vem lurar vem???

och råvarupriset har i princip ingenting med slutpriset på kablar att göra kimber black pearl som är handgjord och tar 4mån att göra eller nåt sånt skulle den kosta efter råvaran skulle dom bli ruinerade...
Go to Top of Page

perkulator
Member

60 Posts

Posted - 2002/11/29 :  19:33:30  Show Profile Send perkulator a Private Message
Måste bara få berätta om när jag var ner till el stockholmo för x antal år sedan,tror det var på reference audio.
Försäljaren berättar om en kund som köpt högtalarkabel för 120000kr till sin anläggning värd ca 60-80 tusen om jag inte minns fel.
Kablaget kostade iallafall MYCKET MER än hela anläggningen.
Säljaren försökte avråda till ingen nytta han köpte iallafall.
I say no more

Endast den som tror att det omöjliga är möjligt kan göra det omöjliga!
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/11/29 :  19:35:09  Show Profile Send jajon a Private Message
quote:
Originally posted by metamorphos

Någon som har bild på Linn Ninka eller var det Ninkor?

Här ser du ett par Ninka Maple:

Här kommer en närmare bild:

Edited by - jajon on 2002/11/29 19:41:11
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2002/11/29 :  20:01:40  Show Profile Send dali a Private Message
jajon: Det ser ut som om du har högtalarna väldigt nära väggen? Eller blir man kanske lurad av bilderna? Jag har också Ninka och när jag provade dem hemma så var jag tvungen att flytta ut dem ca 40-50 cm (mätt till bakkant) från väggen för att få bästa ljud. Nu har jag ca 1 m till väggen (av andra skäl) och det funkar utmärkt.

Jag vill inte alls påstå att du har placerat Ninkorna "fel", men har du provat flytta runt dem lite? Det kan påverka ljudet rätt mycket, speciellt basen kan bli "bumlig" om de står för nära vägg eller hörn.

Annars är de grymt snygga i lönn ...

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---

Edited by - dali on 2002/11/29 20:03:00
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/11/29 :  20:09:28  Show Profile Send jajon a Private Message
quote:
Originally posted by dali

jajon: Det ser ut som om du har högtalarna väldigt nära väggen? Eller blir man kanske lurad av bilderna? Jag har också Ninka och när jag provade dem hemma så var jag tvungen att flytta ut dem ca 40-50 cm (mätt till bakkant) från väggen för att få bästa ljud. Nu har jag ca 1 m till väggen (av andra skäl) och det funkar utmärkt.

Jag vill inte alls påstå att du har placerat Ninkorna "fel", men har du provat flytta runt dem lite? Det kan påverka ljudet rätt mycket, speciellt basen kan bli "bumlig" om de står för nära vägg eller hörn.

Annars är de grymt snygga i lönn ...

Jodå :) Jag och min säljare flyttade runt de febrilt i 2 timmar, och
kom fram till att 27 cm från bakvägg var det bästa. Basen är långt
ifrån bumlig, den är perfekt. Fast, snabb och tight!

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/11/29 :  22:12:04  Show Profile Send brumel a Private Message
quote:
Originally posted by marens

quote:
sluten konstruktion eller infinit baffel som det också heter

"Infinite baffle" betyder att lådan har mkt stor volym, minst 10ggr högre än elementets vas. När man använder källaren som högtalarlåda t.ex. Till skillnad från basreflexlådor så ger en större sluten låda med lägre q tightare bas än en mindre, alltså bättre transientrespons. En för liten sluten låda med för högt q låter mindre tight och mera "boomigt", t.ex. billiga element med svaga magneter.

Hej!
På Linns hemsida står det iaf infinite baffle och Ninkan bör väl ligga nånstans på 50 l. Ingen monsterhögtalare inbyggd i väggen mao. Ett element som ska sitta i en basreflex bör väl ha ett qts på 0,2-0,3. Ett element som ska sitta i en sluten låda bör ligga högre. 0,4-0,5 nånstans för att få djupare bas i samma låda. Har man två element kan man inte ha hög vas. Då far ju volymen åt pipsvängen.
Men det är möjligt att man kan spela ett element med låg vas i en jättestor låda och få mer speed.
Bilbasar spelar boomigt men inte Ninka basarna.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/29 :  22:26:21  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

Hej!
På Linns hemsida står det iaf infinite baffle och Ninkan bör väl ligga nånstans på 50 l. Ingen monsterhögtalare inbyggd i väggen mao. Ett element som ska sitta i en basreflex bör väl ha ett qts på 0,2-0,3. Ett element som ska sitta i en sluten låda bör ligga högre. 0,4-0,5 nånstans för att få djupare bas i samma låda. Har man två element kan man inte ha hög vas. Då far ju volymen åt pipsvängen.
Men det är möjligt att man kan spela ett element med låg vas i en jättestor låda och få mer speed.
Bilbasar spelar boomigt men inte Ninka basarna.

mvh Johan

Linn säger nog så bara för att det ska låta speciellt men det är en felaktig benämning. Det är en sluten låda som Ninkan består av även om den ser ut att vara lite större än vanligt, vilket ju är bra. Det är själva lådan som får lägre q om den är större, alltså mjukare "knä" i responsen och mindre lutning mot lägre frekvenser. Bilbasar brukar ha små slutna eller basreflexlådor.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/11/29 :  23:37:17  Show Profile Send brumel a Private Message
Med lådans q menar du det som kallas qtc. Låg qtc = torr hifi bas, hög qtc = discobas. Ultimat qtc nånstans kring 0,7. Eller?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000